W gospodarstwie

Dzień dobry, dzisiaj nadal obracamy się wokół gospodarstwa a mianowicie zaglądamy do kurnika. Czy nasze kochane dzieci wiedzą skąd się biorą jajka? Gdzie mieszka kura? Czym różni się kura od koguta?

Wszystko wyjaśni nam poniższy film edukacyjny dla dzieci:

Zapraszam do rozmowy o tym jakie jeszcze ptaki możemy znaleźć na gospodarstwie. Jakie ptaki wydają dźwięki takie jak: ko, kwa, gul. Pośród wielu innych odgłosów zwierząt gospodarskich kaczkę, indyka czy gęś możecie Państwo znaleźć pod tym linkiem:

Wiersz W kurniku Anna Bayer

Już od rana gwar, gdakanie,

Ryki, piania, gulgotanie.

O co dzisiaj tyle krzyku?

Sprawdź kto mieszka w tym kurniku.

W tym kurniku mieszka kura.

Kura zawsze nosi pióra,

Grzebie nóżką, jajka znosi,

Ko, ko gdacze kiedy prosi.

Tutaj również mieszka kaczka,

Nosi pióra zamiast fraczka,

Bose nóżki krzywo stawia,

Kwa, kwa kwacze gdy rozmawia.

Pośród ptactwa indyk mieszka

Gul, gulgocze ten koleżka.

Sznur korali ma pod brodą,

Są czerwone zgodnie z modą.

Zachęcajmy dzieci do wydawania odgłosów wydawanych przez zwierzęta z wiersza. W ten sposób ćwiczymy mięśnie narządów mowy.

Rozluźnijmy się trochę i zatańczmy kaczuszki – tę zabawę taneczną każdy zna. Powtórzmy też wczorajszą zabawę ruchową bieżną w koniki.

Jako zabawę dydaktyczną proponuję dwie wersje tej samej zabawy

  1. Pokazujemy dzieciom obrazki ze zwierzętami np. pies, kot, koń, krowa, owca, kura, kaczka, gęś, indyk, koza. Dziecko widząc jaki obrazek pokazuje rodzic przemieszcza się po pokoju naśladując pokazane zwierzątko, wydając odpowiednie odgłosy.
  2. Rodzic na zmianę z dzieckiem pokazuje swoim ciałem jakim jest zwierzątkiem w danym momencie, wydając przy tym odpowiednie dźwięki. Druga osoba ma za zadanie odgadnąć nazwę zwierzątka.

Przyszedł czas na część matematyczną.

Sprawdźmy jak Słoneczka radzą sobie z segregacją. Z kartek różnego rodzaju wycinamy figury geometryczne (mogą to też być klocki). Prosimy dziecko, aby podzieliło je właśnie pod względem kształtu (osobno prostokąty, koła, trójkąty, kwadraty), później pod względem koloru (figury czerwone, zielone, żółte, niebieskie). Porównajcie stworzone zbiory, których figur jest najwięcej, których najmniej, a może jest tyle samo? Poukładajcie figury od najmniejszej do największej.

Połóżcie się wraz z dziećmi na pleckach i wspólnie policzcie do 10. Zabawę powtarzamy 3 razy za każdym razem zwalniając tempo liczenia. W ten sposób się wyciszamy przed zmiana aktywności.

Teraz zachęcamy dzieci do zabawy ruchowej do wiersza Kaczusie Joanny Myślińskiej. Bawmy się razem z naszymi pociechami, bądźmy spontaniczni w zabawie. Możemy być kaczątkiem a za chwilę mamą kaczką. Zachęćmy do uczestnictwa rodzeństwo, bądź pozostałych członków rodziny. W nawiasach znajdziecie propozycję zachowań.

Cztery malutkie kaczusie (liczymy paluszki)

Zgubiły swoją mamusię. (rozkładamy ręce, dziwimy się)

Szukając – idą gęsiego, (chodzimy jedno za drugim, kołysząc się na boki)

Każdy za swoim kolegą. (możemy się ustawiać wg pomysłu: od największego na najmniejszego itp.

W zagrodzie mama już czeka (podpieramy się rączkami na biodrach)

Widzi kaczątka z daleka, (robimy daszek z rączki nad oczkami i wypatrujemy)

Więc lepiej niech zejdą z drogi, (przeskakujemy z nogi na nogę)

Nim wpadną komuś pod nogi. (przewracamy się i zasłaniamy głowę)

Podsumowanie – Zgadnij co powiedziałem?

Rodzic mówi sylabami nazwy zwierząt, dzieci muszą odgadnąć jaki to wyraz i odnaleźć zwierzę na obrazkach (jeśli są dostępne).

Zakończmy dzień w kurzym języku! Ko ko ko!

Sylwia Zblewska