TERAPIA PEDAGOGICZNA Dziecięce liczenie podstawą uczenia się matematyki…

  1. Ćwiczenie – Mój rysunek – Dziecko wybiera kolorową kartkę, wskazuje górę, dół, lewą i prawą stronę kartki. Pod dyktando rodzica, rysuje na środku kartki drzewo, w lewym górnym rogu słoneczko, na dole trawkę, a po prawej stronie kwiat, itd….
  2. Ćwiczenie – droga do przedszkola – próbujemy wspólnie z dzieckiem narysować mapkę prowadzącą do przedszkola np: Idź prosto, aż do skrzyżowania ulic. Popatrz w swoją lewą stronę, zobaczysz hotel, skręć i idź w tę stronę. Przy hotelu, po twojej prawej stronie będzie sklep. Przejdź na drugą stronę jezdni i skręć w prawo. Stamtąd już blisko do przedszkola.
  3. Zabawa – Witamy swoje paluszki – przeliczanie palców obu rąk poprzez dotyk o policzek, z jednoczesnym nazywaniem ich: mały, serdeczny, środkowy, wskazujący, kciuk; 1, 2, 3… ; wspak: 10, 9, 8…
  4. Ćwiczenie – Rozsypanka liczbowa. Rodzic prezentuje dziecku zestaw (jedna cyfra/liczba na karteczce) pozostających w nieładzie cyfr/liczb (stopniujemy trudności), wśród których brakuje jednej, co uniemożliwia ułożenie z nich ciągu liczbowego. Zadaniem dziecka jest uważne przyjrzenie się zaprezentowanym liczbom i wskazanie, której liczby brakuje. Kolejnym krokiem jest stworzenie przez dziecko sekwencji cyfr/liczb w kolejności od najmniejszej do największej bądź odwrotnie. W ten sposób dziecko samo sprawdza, czy wykonało zadanie poprawnie, czy też nie. 
  5. Zabawa – Liczenie naprzemienne rodzic – dziecko ( do liczby 20 ). Rodzic rozpoczyna liczenie mówiąc 1, dziecko 2, rodzic 3, dziecko 4 itd.
  6. Zabawa – Ucieczka przed wroną – Na podłodze układamy narysowane na kartce papieru kwiaty: pierwszy – biały, drugi – żółty, trzeci – niebieski, czwarty – czerwony itp. Liczbę kwiatów uzależniamy od możliwości dziecka. Dziecko – motyl „fruwa” po pokoju. Na sygnał rodzica oznaczający pojawienie się wrony motyl chowa się na kwiatkach np. na pierwszym kwiatku…
  7. Ćwiczenie – Fasola w słoiku – Potrzebny jest pusty, przezroczysty słoik o dowolnej pojemności i kształcie. Wkładamy do niego dowolną liczbę nasion fasoli (od 1 do 9). Rodzic prosi dziecko, by spojrzało na nasiona fasoli i spróbowało odgadnąć, ile jest ich w słoiku. Następnie rodzic wysypuje fasolę ze słoika i pomaga dziecku policzyć ziarenka. Jeśli dziecko zgadło, otrzymuje symboliczną nagrodę. Liczbę ziaren fasoli można stopniowo zwiększać.
  8. Ćwiczenie – „Matematyczne zagadki” – rodzic rozkłada chmurki (wycięte z papieru) oznaczone cyframi od 1 do 9, z drugiej strony napisana jest zagadka. Dziecko wyrzuca kostkę, przelicza liczbę oczek i podaje rodzicowi chmurkę z odpowiednią cyfrą. Rodzic odczytuje zagadkę, dziecko podaje odpowiedzi.
    1) Jak nazywa się duży palec u dłoni?
    2) Wymień dwa pojazdy posiadające tylko dwa koła?
    3) Którą dłoń podajemy na powitanie?
    4) Ile palców u obu dłoni ma człowiek?
    5) Ile dzieci dostanie jabłko jeżeli w koszyku jest ich 6?
    6) Jak nazywa się figura geometryczna, która ma wszystkie boki równe?
    7) Która z tych liczb jest większa 5 czy 3?
    8) Ile to jest razem 3 i 3?
    9) Ile boków ma trójkąt?
  9. Gra – Trzy kostki (zabawa prof. G.-K.) 2 graczy ściga się (pionkami na planszy przedstawiającej chodniczek, spinaczami na metrze krawieckim). Dwie pierwsze kostki wyznaczają , ile kroków można zrobić do przodu, trzecia wskazuje, ile trzeba się cofnąć. Można wykorzystać jedną kostkę i trzy rzuty.
  10. Kinezjologia Edukacyjna – „Kapturek myśliciela” – ćwiczenie poprawiające koncentrację. Dziecko chwyta małżowinę uszną kciuki, palcem wskazującym i środkowym, masuje delikatnie dwa, trzy razy do góry, odwraca głowę w lewo, następnie w prawo i wykonuje taki sam masaż.
  11. Wykonaj podane zadania…
Magdalena Mielczarek