Propozycja zajęć 11-15.05 Muzyka jest wśród nas

Cele ogólne:

-rozwijanie mięśni narządów mowy,
– wyrabianie u dzieci umiejętności aktywnego spostrzegania, rozróżniania i rozumienia zjawisk słuchanych,
-kształcenie umiejętności swobodnego i logicznego wypowiadania się,
-utrwalenie znanych dzieciom piosenek,
– utrwalenie nazw instrumentów perkusyjnych,
-rozwijanie koordynacji słuchowej i umiejętności liczenia.

Kochane Żabki. Niektóre instrumenty znacie, widzieliście i nawet graliście na nich w przedszkolu. Poznajcie te których nie mamy w przedszkolu oraz utrwalcie sobie nazwy tych, które już znacie. Część możecie usłyszeć w filmiku, który załączyłam. Posłuchajcie też wierszyka o Instrumentach perkusyjnych!

Posłuchajcie jak brzmią niektóre z nich.

1. „Muzyka wokół nas” – słuchanie wiersza.
Słońce chowa się za chmurką
lekko szumią w polu drzewa,
wrzawę czyni kotek z kurką,
wiatr w listowiu pięknie śpiewa.
Dźwięczne nutki na skrzypeczkach
świerszczyk też przygrywa,
ptaszki nucą je w gniazdeczkach
– tak muzyka na nie wpływa.

„Gdzie się ukryła muzyka?” – rozmowa na temat wiersza. Dzieci opowiadają gdzie w wierszu ukryła się muzyka, rodzic pomaga pokazując obrazki: drzewo – szum liści, kotek i kurka – odgłosy zwierząt, świerszczyk – cykanie, ptaszki – ćwierkanie.

„Gdzie możemy znaleźć muzykę?” – swobodne wypowiedzi dzieci.

2. „Z muzyką jest weselej” – zabawa muzyczno – ruchowa. Każde dziecko otrzymuje gazetę. Wykonuje ruchy do muzyki naśladując rodzica. Druga opcja- swobodny taniec z gazetą do muzyki uwzględniając jej tempo

3. Zabawy przy piosence „Przedszkolna orkiestra”

4. „Bajki, które lubimy” – słuchanie dowolnej bajki czytanej przez rodzica lub rodzeństwo

5. „Instrumenty perkusyjne” – przeliczanie i nazywanie instrumentów, łączenie ich z cieniem. Karty pracy przedszkolaka, Wiosna, s. 24.

6. „Muzykanci” – ćwiczenia ortofoniczne na podstawie wiersza Joanny Myślińskiej.
Muzykantów każdy zna
 li-li-la, li-li-la,
jest nim świerszcz i jestem ja
 li-li-la, li-li-la.
Dziś na palcach sobie gram,
pa-ram-pam, pa-ram-pam,
bo paluszki zdolne mam
pa-ram-pam, pa-ram-pam.
Wietrzyk psotnik także gra
szu-szu-sza, szu-szu-sza,
gdy po polach sobie gna.
szu-szu-sza, szu-szu-sza.

7. „Szukamy muzyki wokół nas” – ćwiczenia słuchowe. Podczas spaceru wsłuchajcie się uważnie, co wydaje dźwięk?

8. „Ile razy?” – zabawa ruchowo – matematyczna.  Rozwijanie koordynacji słuchowej i umiejętności liczenia. Rodzic uderza w bębenek/ klaszcze. Dzieci liczą i wykonują odpowiednia liczbę podskoków, przysiadów, itp.

9. „Znajdź, taki sam instrument” – zabawa dydaktyczna, wyszukiwanie i dobieranie takich samych obrazków

10. Pobawcie się przy piosence ze Śpiewającymi brzdącami  

11. Kolorowe grzechotki – wykonanie instrumentu perkusyjnego. Sposobów na wykonanie grzechotki jest mnóstwo. Można wykorzystać pojemniki po jogurcie lub jajko po kinder niespodziance. Oprócz grzechotek można wykonać inne instrumenty i wcale nie potrzeba nam nic specjalnego, bo większość z potrzebnych rzeczy macie w domu. Koniecznie pochwalcie się efektem!

12. „Jakiego instrumentu brakuje?” – zabawa dydaktyczna. Siadamy z dzieckiem na dywanie lub przy biurku/stole. Na środku znajduje się 5 – 6 instrumentów perkusyjnych i chusteczka. Nazywamy instrumenty. Następnie dziecko zamyka oczy a my przykrywamy jeden instrument lub odwracamy kartę. Dziecko ma za zadanie odgadnąć jakiego instrumentu brakuje.

13. Wiosenny deszcz” – zabawa ruchowa z tekstem Joanny Myślińskiej i Iwony Mojsak.
Stuka, puka deszcz w okienko: – stukamy palcem jednej ręki w otwartą dłoń drugiej, pokaż rączki swe, panienko, – wystawiamy przed siebie otwarte dłonie, łap kropelki: jedną, drugą… – udajemy łapanie kropelek naprzemiennie prawą i lewą ręką, bo już płyną wielką strugą. – strzepujemy wodę z rąk. lub Stuka, puka deszcz w okienko: – stukamy palcem jednej ręki w otwartą dłoń drugiej, wystaw nóżki swe, panienko, – wystawiamy przed siebie jedną, potem drugą nogę, wejdź w kałuże: jedną, drugą… – tupiemy naprzemiennie prawą i lewą nogą, bo już płyną wielką strugą. – strzepujemy wodę z jednej, potem drugiej nogi.

14. „Mieszkańcy łąki” – nazywanie owadów oraz kolorowanie ich według kolorystycznych oznaczeń. Karty pracy przedszkolaka, Wiosna, s. 25.

Zabawy ruchowe:

-„Wietrzyk, wiatr i wietrzysko” – zabawa ruchowa. Folię malarską, dzieci trzymają w obu rękach – reagują w następujący sposób: wietrzyk – dzieci poruszają folią w sposób delikatny, tak by folia cichutko szeleściła, wiatr – dzieci poruszają mocniej, wietrzysko – dzieci poruszają gwałtownie (tak by była jak najbardziej zniszczona, porwana). Można wykorzystać foliowe worki 🙂
– „Wyścigi wiatrów” – zabawa ruchowa bieżna. Dzieci podnoszą kawałki folii, lub dzielą się, biorą w obie ręce, unosząc nad głową. Robimy wyścigi, który wiatr jest szybszy.
– „Kto pierwszy?” – zabawa ruchowa. Dziecko porusza się w rytm tamburyna lub wykonanej przez siebie grzechotki, na hasło: stop: dzieci zastygają.
-„Pszczółka” – zabawa ruchowa z tekstem Joanny Myślińskiej i Iwony Mojsak. Lata pszczółka wokół ula, – kreślimy duże koła w powietrzu, a tu wiatr okropny hula – wymachy rąk nad głową, – trzeba szybko schować się, – bieg w miejscu, bo inaczej będzie źle. – dzieci kucają chowając głowy w rękach.

Propozycje dla chętnych

Aleksandra Otkała