Propozycja zajęć 04-08.05. Łąka w Maju

Cele ogólne :

-Rozwijanie wrażliwości zmysłów w bezpośrednim kontakcie z przyrodą,
-poznawanie nazw kwiatów i zwierząt – mieszkańców łąki,
-rozwijanie umiejętności uważnego słuchania tekstu,
– poznanie melodii i tekstu nowej piosenki,
-doskonalenie koordynacji słuchowo-ruchowej,
-rozwijanie umiejętności liczenia,

1. „Łąka w maju” – wycieczka na łąkę, połączona z zabawami badawczymi.

Rozpoznawanie i nazywanie roślin i zwierząt – mieszkańców łąki. Książki o tematyce przyrodniczej, przedstawiające rośliny i zwierzęta – mieszkańców łąki. Dzieci oglądają książki o tematyce przyrodniczej. Rozpoznają i nazywają znane im rośliny i zwierzęta zamieszkujące łąkę.  N. zapoznaje z nazwami tych, które są dzieciom nieznane. Przekazuje podstawowe informacje na ich temat. Następnie wskazuje kolejno obrazki, pyta o nazwę rośliny lub zwierzęcia i prosi o opisanie jej/jego wyglądu.

Jeśli nie macie możliwości to wyobraźcie sobie, że jesteście na łące. Dzieci kładą się na kocach, zamykają oczy i wsłuchują się w odgłosy dochodzące z łąki. Rozpoznają i nazywają dźwięki. Opisują swoje wrażenia słuchowe.

2. Słuchanie wiersza Grażyny Lech „Kwiaty na łące”

Rozmowa na temat wiersza. Zadajemy dziecku pytania:
 − O jakim miejscu jest ten wiersz?
− Jakie rośliny rosły na łące?
− Jakie zwierzęta tam przebywały?
− Jak wyglądała łąka?

3. „Zapachy dochodzące z łąki”– rozpoznawanie ziół po zapachu. Jeśli nie mamy możliwości wybrać się z dziećmi na łąkę możemy wykorzystać zioła, które mamy w domu . Układamy zdjęcia przedstawiające rosnące na łące zioła: lawendę, szałwię, miętę. Podaje ich nazwy. Obok zdjęć układa pojemniki z wacikami nasączonym odpowiednim zapachem, dzieci wąchają, a następnie opisują swoje wrażenia. Następnie możemy poprosić dziecko o odgadywanie zagadek zapachowych i łączenie z obrazkiem.

4. Zapoznajcie się z piosenką „Bocian i Żaby” oraz spróbujcie zaśpiewać piosenkę z rodzicami 🙂

5. Ćwiczenia grafomotoryczne -tulipan i motylek – rysowanie  po śladzie.

6. Słuchanie opowiadania Ewy Stadmüller „Smok łąkowy wielogłowy”.

 Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania, zadajemy pytania:
− Co można robić podczas pobytu na łące?
− Jakie zwierzęta można spotkać na łące?

7. Bukiet kwiatów- Wycinanie kół z kolorowych kartek. Tworzenie kompozycji kwiatowych. Dla każdego dziecka: kartka w białym kolorze i kartki w różnych kolorach, nożyczki, ołówki, szablony kół ( mogą to być kubku, talerzyki, podkładki od doniczek, nawet małe zakrętki od butelek czy słoiczków. Dzieci odrysowują na kolorowych kartkach koła, a następnie je wycinają. Układają z kolorowych kół na białej kartce dowolne kompozycje kwiatowe.

8. Opowieść ruchowa– Na łące (według Bożeny Formy).
Dzieci zajmują dowolne miejsca na środku pokoju. Rodzic rozpoczyna opowiadanie.
Jest piękna pogoda. Świeci słońce. -maszerujemy w różnych kierunkach,
Wszyscy mieszkańcy łąki już dawno -unoszą ugięte ręce na boki i szybko machają dłońmi, biegają na palcach po całej sali,
 wstali i wykonują swoją pracę. – Mrówki budują swoje mrowisko.- maszerują w miejscu,
 Pszczoły zbierają nektar, frunąc z kwiatka na kwiatek. -skaczemy z kwiatka na kwiatek
Powiał wiatr. Kwiaty i trawa kołyszą się w różne strony. -kołyszemy się, wysoko podnosząc ręce nad głową
Nagle pojawiają się piękne motyle.- wyciągają proste ręce do boku i poruszają nimi, naśladując lot motyla.

9. Wiosenne zagadki – Kochane dzieci a teraz przed Wami wiosenne zagadki. Jeśli odgadniesz spróbuj podzielić odpowiedź na sylaby, do dzieła!


– Powrócił do nas z dalekiej strony,
ma długie nogi i dziób czerwony.
Dzieci się śmiały, gdy go witały,
żabki płakały przez dzionek cały.(bocian)


– Co buduje każdy ptak,
by chować pisklęta,
a tylko kukułka,
o tym nie pamięta? (gniazdo)


– Kolorowe i pachnące, czy
w ogrodzie, czy na łące, zawsze
chętnie je zbieramy na bukiecik
dla swej mamy.(kwiaty)

– Co ona przekopie,
to one wygładzą.
W domowym ogródku
bardzo się przydadzą.(grabie)

Nad łąką często lata,
zbierając nektar w kwiatach.
Bardzo słodko smakuje
to, co w ulu produkuje. (pszczoła)

Ma skrzydełka delikatne
tak jak płatki kwiatów.
Lekko się unosi nad łąką,
gdy tylko zaświeci słonko. (motyl)

Mała, czerwona,
bożą krówką zwana,
ma czarne kropeczki –
z tego jest nam znana. (biedronka)

Zapewne znacie takiego konika,
choć nie jest zegarkiem,
jednak w trawie cyka. (konik polny)

Jest to mały owad
bardzo pracowity,
buduje z siostrami
dom w kopcu ukryty. (mrówka)

10. Zabawa przy muzyce „My jesteśmy owadami”. A teraz posłuchajcie uważnie i zatańczcie do piosenki, naśladujcie ruchem owady.

11. Zabawa dydaktyczna „Liczymy owady” na podstawie wiersza „Zebranie zwierząt”

Zwierzęta na łące zwołały zebranie.
Bo bąk przeszkadzał im niesłychanie.
Pierwszy nakrzyczał na bąka zając.
Od bąkoleniów mu wymyślając.
Potem rozmawiały z nim 4 biedronki.
Prosząc, błagając o opuszczenie łąki.
Następnie prosiły go 4 motyle.
Tłumacząc mu coś przez małą chwilę.
Dziesiąty przyleciał skowronek.
Przepędził bąka na łąki koniec.

Rozmowa na temat wiersza:
•Kto przeszkadzał zwierzętom?
•Czego chciały zwierzęta?
•Kto pierwszy rozmawiał z bąkiem?
•Kto zrobił to następny?
•Jak skończyła się historia?

12. Nauka wiersza na pamięć „Na łące” B.Formy

Zabawy ruchowe:

-„Motyle na łące” -na dywanie rozkładamy szarfę, obręcz lub taśmę malarską/ poduszkę- Kwiat. Dziecko -motyl- porusza się wokół kwiatów przy dźwiękach muzyki https://www.youtube.com/watch?v=bgmm4e9ARw4. Gdy muzyka się zatrzyma -dziecko-motyl siada na kwiatku.

-zabawa przy piosence „Gimnastyka rączek” https://www.youtube.com/watch?v=RPt24yOqJ0w

-zabawa ruchowo-naśladowcza przy piosence https://www.youtube.com/watch?v=3OJHt-oEyTk

– „Wesołe powitanie” zabawa integracyjna na dzień dobry (witanie się różnymi częściami ciała).

Dzieci odwracają się twarzą do mamy lub taty, na hasło:
witają się paluszki – dziecko i osoba dorosła witają się paluszkami,
witają się dłonie – dziecko i osoba dorosła dotykają się dłońmi,
witają się łokcie – dziecko i osoba dorosła dotykają się łokciami,
witają się kolana – dziecko i osoba dorosła dotykają się kolanami,
witają się stopy – dziecko i osoba dorosła dotykają się stopami,
witają się plecy – dziecko i osoba dorosła dotykają się plecami.

Dla chętnych zapraszam na stronę https://przedszkolankowo.pl/2018/04/22/na-wiosennej-lace-zabawy/

Aleksandra Otkała