Propozycja zadań 18.05 Wrażenia i uczucia.

Emocje – co to takiego?

Dzień dobry, dzień dobry wszyscy się witamy, dzień dobry, dzień dobry na zadania zapraszamy. Rozpoczynamy tydzień z emocjami. Dzisiaj dzieci poznają emocje tj. radość, smutek, zdziwienie, strach, złość.

Zestaw ćwiczeń porannych wg K. Wlaźnik

1. „Swobodnie” – w swobodnym zwisie tułowia dziecko naprzemiennie dotyka lewą ręką prawej stopy, następnie prawą ręką lewej stopy.

2. „Przekraczanie linki” – Rodzic wiąże linkę 30 cm nad ziemią. Dziecko przekracza linkę tak, by jej nie dotknąć.

3. „Drabinka” – Rodzic kładzie na podłodze drabinkę (można ułożyć sznurka). Zadaniem dziecka jest przebiegnięcie z wysoko podnoszonymi kolanami, tak, by nie nadepnąć na żaden szczebelek. Jeśli nadepnie, to wraca na koniec i ponawia zadanie.

Co to są emocje? Jak myślicie?

Sami spróbujcie zdefiniować czym mogą być emocje.

(Emocje to coś, co rodzi się w naszym sercu, poprzez różne sytuacje i okoliczności, których jesteśmy uczestnikami – ich źródłem jest wszystko co nas otacza. Emocje nie są ani dobre, ani złe. Każdy ma prawo czuć się szczęśliwy, jak i zły. Najważniejsze jest to, co robimy z tymi emocjami, czy i w jaki sposób pokażemy nasze emocje innym).

Obejrzyjcie ilustrację z emocjami. Powiedzcie jak się dzisiaj czujecie? Dlaczego? Co sprawiło, że czujesz się wesoły/smutny/zły/wystraszony, zdziwiony…?

Zabawa dydaktyczna “Pokaż jak się czujesz, gdy”:

– ktoś sprawi Tobie przykrość,

– jesteś głodny,

– dostaniesz prezent,

– boli Cię ząb/brzuch,

– boisz się dużego psa.

– z nieba pada oranżada.

– idziesz do przedszkola.

– ktoś zabierze ci zabawkę.

Zabawa „Zgadnij” – odgadywanie emocji jedynie po mimice, opisywanie cech charakterystycznych. Dziecko odlicza 1… 2… 3…, minę pokaż Ty!, a rodzic pokazuje jedną z emocji jedynie za pomocą mimiki. Dziecko odgadują jej nazwę. Następnie opisuje, jak się ona objawia (np. radość: uśmiech, podniesione kąciki ust, dołeczki w policzkach; gniew: zmarszczone czoło i brwi, zaciśnięte usta itd.).

Zabawa z lusterkiem – prosimy dziecko, aby stanęło przed lustrem. Rodzic mówi dziecku jaką emocję musi wyrazić miną. Dziecko wykonuje zadanie i patrzy w lusterku jak taka mina wygląda. Możecie się Państwo zamienić rolami.

Zabawa : Podróż po Krainie emocji

Dziecko wraz z rodzicem wyruszają na wycieczkę do tajemniczej krainy. Wsiadają do samolotu i lecą naśladując ruchy zgodnie ze wskazówkami, które usłyszą. Dolecieliśmy do RADOSNEJ KRAINY. Jest tutaj piękna pogoda, świeci słońce, widać kolory (rodzic z dzieckiem ilustrują ruchem, ciałem, gestem emocję). Następnie rodzic z dzieckiem wsiadają do samolotu i lecą dalej. Nagle robi się ciemno, słońce przestaje świecić a świat jest szary i bury. Dolecieliśmy do SMUTNEJ KRAINY. Mieszkańcy tej krainy stale chodzą smutni, nic im się nie chce robić, siedzą, leżą…. (rodzic z dzieckiem ilustrują ruchem, ciałem, gestem emocję). Rodzic pyta: czy smutek jest nam potrzebny? A co możemy zrobić, żeby poprawić sobie humor, kiedy jesteśmy smutni? Wsiadamy do samolotu i lecimy dalej. Nagle w oddali słychać błyskawice, niebo w pewnym momencie aż robi się czerwone. Dolecieliśmy do KRAINY ZŁOŚCI. Ludzie w tej krainie tupią nogami, obrażają się, zaciskają pięści. Często się kłócą, nie potrafią współpracować, nie potrafią się razem bawić. Mają groźne miny (rodzic z dzieckiem ilustrują ruchem, ciałem, gestem emocję). Czy czujesz się czasem zły? Czy możemy czuć złość? Złość jest przykra, nikt jej nie lubi, każdy się jej boi dlatego trzeba spokojnie tą złość uspokoić. Propozycja zabawy relaksacyjnej.

„Zabawa relaksacyjna silny i słaby” – zabawa inspirowana metodą W. Sherborne. Dziecko siedzi w parze z rodzicem oparte o siebie plecami. Technika relaksacji wg Jacobsona – łagodzenie uczuć negatywnych. Dziecko opiera się o rodzica i słucha „Sonaty księżycowej” i wykonują polecania rodzica: rysuje palcem w powietrzu chmury, serduszka, słoneczka, nutki, znane literki, znaki, symbole itp.

Ludwig von Beethoven – Sonata księżycowa.

Pamiętajmy o tym że nauczenie się rozpoznawania i nazywania tego, co czujemy, jest ważne. Każde uczucie jest dobre. Są uczucia łatwiejsze, przyjemniejsze, a także takie, które są mniej przyjemne. Jednak wszystkie uczucia są nam potrzebne.

Zadania dla dzieci.

Dziękujemy.

Magdalena Mielczarek