Propozycja zadań 15.05

Gdzie słychać muzykę?

Dzień dobry, witamy w piątek. To już ostatni dzień spotkań z muzyką. Dzisiaj dzieci, dzięki wsparciu rodziców dowiedzą się: gdzie można usłyszeć muzykę, wcielą się w rolę śpiewaka operowego, dowiedzą się w jaki sposób można zapisać muzykę i dowiedzą się co to jest trema.

Na początek proponujemy ćwiczenia buzi i języka.

Buzia i język gotowy do mówienia to teraz czas na ćwiczenia gimnastyczne, aby rozruszać nasze ciało. W miarę możliwości przebieramy się w strój sportowy i zaczynamy.

ZESTAW ĆWICZEŃ GIMNASTYCZNYCH.

  1. „Instrumenty” – każdy z grających (rodzice i dziecko) wybiera sobie jakiś instrument i gra na nim jakby go trzymał w ręku. Jedna osoba pełniąca rolę dyrygenta zaczyna dyrygować. Muzykanci śledzą ruchy pałeczki i przyśpieszają albo zwalniają granie, wszystko wykonują w milczeniu i bez uśmiechu. Zadaniem dyrygenta jest pobudzić graczy do śmiechu. Muzyk, który się uśmiechnie przestaje grać. Warto wskazać osobę mającą pełnić funkcję dyrygenta jakiś czas przed zabawą, by mogła się przygotować.
  2.  „Muzyczne figury” – Rodzic włącza dowolną muzykę. W chwilach, gdy muzyka milknie należy wykonać dowolną pozę, ale uwaga, nie mogą one się powtarzać.
  3. „Perkusja” – dziecko siada w siadzie skrzyżnym (plecy proste, ręce na kolanach). Przy muzyce szybkiej i bardzo rytmicznej wystukuje rytmy: klaszcze w ręce, uderza rytmicznie w kolana, uderza rytmicznie dłońmi o podłogę. Wykonuje po dwa razy te czynności, następnie po cztery razy itd.
  4. „Pląsy muzyczne” – zabawa relaksacyjna (masażyk). Dziecko siedzi przed rodzicem, rodzic wykonuje masaż pleców zgodnie ze słowami i ruchami. Rodzic czyta wierszyk. A potem następuje zmiana i dziecko wykonuje masaż rodzicom.

Idą słonie,  (na plecach kładziemy całe dłonie)

potem konie,  (na plecach kładziemy piąstki)

panieneczki na szpileczkach.  (palce wskazujące z gryzącymi pieseczkami – szczypanie)

Świeci słonko,  (zataczamy dłońmi kółka)

płynie rzeczka,  (rysujemy linię)

pada deszczyk.  (uderzamy w plecy wszystkimi palcami)

Czujesz dreszczyk?  (łaskotanie)

„Gdzie można usłyszeć muzykę?” – mapa myśli.

Dziecko podaje swoje propozycje (miejsc typowych i nietypowych). Zadajemy dodatkowe pytania, np.

Jak nazywa się specjalne miejsce, gdzie można słuchać koncertów muzyki klasycznej? (filharmonia) Gdzie odbywają się przedstawienia, w których głównie słychać muzykę klasyczną i śpiew? (opera)

Podsuwamy również następujące propozycje: kościoły, szkoły muzyczne, Internet, koncerty plenerowe itd.

„Śpiewamy jak w operze” – naśladowanie mimiką, gestem i ruchem.

Prosimy włączyć dziecku utwór operowy „ Carmen” Georgesa Bizeta. Zadaniem dziecka jest zabawa w mima i bezdźwięczne naśladowanie śpiewu operowego.

Dla dziewczynek – Carmen
Dla chłopców – Torreador

„Jak zapisać muzykę?” – burza mózgów, zapoznanie dzieci z nutami i pięciolinią. Rodzic zadaje dziecku pytanie: Czy da się zapisać muzykę?. Dziecko dzieli się swoją wiedzą. Prosimy zaprezentować dzieciom załączoną partyturę – wyjaśnić, że muzykę zapisuje się za pomocą nut i linii.

Co to za linie?” – zapoznanie z pięciolinią, przeliczanie linii.

Prosimy rodziców, aby narysowali duży rysunek pięciolinii. Dziecko wspólnie przelicza linie (od dołu). Następnie prosimy rodziców o przygotowanie pięciu kartoników z zapisanymi liczbami od 1 do 5. Prosimy, by dziecko dopasowało do pięciolinii liczby. (Uwaga! Ważne, prosimy , aby rodzic wybierał kartoniki w innej kolejności, np. zaczął od liczby 2, następnie 5, 1, 4, 3).

Za pomocą nut zapisujemy muzykę. Poznajcie nuty, obejrzycie film edukacyjny. Życzymy udanej zabawy.

„Nutki” – dziecko otrzymuje po kilka karteczek z nutami (np. ósemkami). Ustawia je na pięciolinii wg instrukcji  rodzica, np. Pierwsza nuta na trzeciej linii, druga nuta na piątej linii, trzecia nuta pod drugą linią. Nuty do wydruku, albo prosimy narysować nuty na karteczkach.

Bardzo się napracowaliście. Zapraszamy na wspólny taniec z Olą i Blu do piosenki „Ja jestem Gumi Miś”.

Proponujemy blok zajęć o emocjach – trema.

„Jakie to uczucie?” – zagadka:

Dopada cię w chwili przed występem na scenie, gdy śpiewasz, grasz na instrumencie lub gdy masz przedstawienie. Czujesz niepokój przed tym przedsięwzięciem, choć wiesz, że czeka cię miłe przyjęcie. Gdy ktoś na ciebie patrzy, gdy oglądać cię chce, to nieprzyjemne uczucie właśnie ogarnia cię. (trema)

Trema – zdenerwowanie aktora, mówcy, wirtuoza itp. przed występem i podczas występu publicznego.

„Trema” – rozmowa z dziećmi, rodzic zadaje im pytania:

Co to jest trema?

Jakie to uczucie?

Kiedy można odczuwać tremę?

Co się z nami dzieje gdy czujemy tremę?

Czy wy kiedyś odczuwaliście tremę?

W jakiej to było sytuacji?

Czy było to przyjemne uczucie?

Czy tremę można przezwyciężyć?

Kiedy to uczucie mija?

„Trema przed koncertem” – prosimy rodziców o przeczytanie dzieciom jak wygląda trema u dziewczynki przed koncertem:

1. Dziewczynka wyjmuje trąbkę z futerału,

2. Stremowana dziewczynka stoi z trąbką za kurtyną i obserwuje scenę, jest zdenerwowana, boi się wyjść na scenę, bo myśli, że źle zagra na trąbce.

3. Dziewczynka z zamkniętymi oczami wykonuje ćwiczenie oddechowe. Ma w policzkach powietrze,

4. Dziewczynka gra na trąbce na scenie,

5. Szczęśliwa dziewczynka dumnie stoi na scenie po zakończonym występie, wszystko się udało, jest szczęśliwa.

„Radzimy sobie z tremą” – ćwiczenie oddechowe. Rodzic tłumaczy dziecku, że jednym z dobrych sposobów na poradzenie sobie z odczuwaną tremą, niepokojem, zdenerwowaniem są ćwiczenia oddechowe. Proponujemy nauczyć ćwiczeń oddechowych w oparciu o wierszyk motywacyjny.

Rodzic recytuje wiersz, a dziecko wykonuje ćwiczenia z zamkniętymi oczami, koncentrując się na własnym oddechu:

Wiem, że to potrafię, wszystko mi się uda. Stoję mocno na dwóch nogach, ręce trzymam na udach. Biorę głęboki wdech nosem, ręce unoszę do góry. Wypuszczam ustami powietrze, znikają zwątpienia chmury. I jeszcze raz wdech nosem i buzią wydech robię. Rozluźniam się, czuję się lekko, mam już wiarę w sobie.

Brawo świetnie sobie poradziliście.

Dziękujemy bardzo, mamy nadzieję, że już nasze RYBKI nigdy nie będą miały tremy a jeśli tak to teraz będziemy umieli sobie z nią poradzić i skutecznie ją przepędzimy.

Propozycja zadań dla dzieci.

Zadania dla chętnych dzieci.

Pozdrawiamy Pani Magda i Pani Małgosia.

Magdalena Mielczarek