Propozycja zadań 11.05 W krainie muzyki.

Instrumenty dawniej i dziś.

Cele zadań na cały tydzień: poszerzenie wiedzy muzycznej, doskonalenie umiejętności matematycznych porównywanie, tworzenie i kontynuowanie rytmów, zapoznanie ze współczesnymi gatunkami muzycznymi, rozwijanie analizy i syntezy słuchowej.

Witamy w nowym tym razem muzycznym tygodniu. Zapraszamy do zapoznania się z zadaniami na dzisiaj.

Na początek proponujemy ćwiczenia buzi i języka.

Buzia i język wyćwiczony to teraz musimy rozruszać nasze ciała. Zapraszamy na dźwięki wysokie i niskie w podskokach.

Teraz trochę odpoczniemy i posłuchamy. Prosimy rodziców o przeczytanie dzieciom opowiadania.

„Czasem słońce czasem deszcz” – opowiadanie Pani Muzyki (K. Szczerbakowska-Biniszewska według Programu Kraina Muzyki).

Dawno, dawno temu w Krainie Muzyki żyli szczęśliwi mieszkańcy. Codziennie świeciło słońce, wszędzie rosły nutki, a każdy mieszkaniec krainy grał na instrumencie, śpiewał i tańczył. Nawet psy zamiast szczekać gwizdały. Wszystkim żyło się miło, więc w Krainie Muzyki brzmiały same wesołe melodie. Do czasu! Pewnego dnia do wesołej Krainy przybyła smutna wróżka Kropelka. Pozazdrościła mieszkańcom szczęścia i wesołości, zrzuciła na całą krainę deszcz. Padał wiele dni i nocy, przez co nutki nie rosły już tak szybko, a mieszkańcy byli bardzo smutni. Zaczęli też grać smutne melodie. Na szczęście o smutnym losie muzyków usłyszała dobra wróżka – Pani Muzyka. Swoimi wesołymi czarami złagodziła smutne zaklęcie wróżki Kropelki. Od tej pory w Krainie Muzyki czasem świeci słońce, a czasem pada deszcz.

Po przeczytaniu tekstu rodzic zadaje dziecku pytania:

Jak nazywa się miejsce, o którym czytałam?

Dlaczego jej mieszkańcy na początku byli bardzo szczęśliwi?

Kto odwiedził Krainę Muzyki?

Jak dziś jest w Krainie Muzyki?

Co to jest instrument muzyczny? I jego historia.

Instrumenty dzisiaj:

Podziel nazwy instrumentów na sylaby, wysłuchaj głoskę na początku każdego wyrazu. Prosimy rodziców, aby wymawiali sylabowo nazwę instrumentów a dziecko odpowiedziało jaką nazwę instrumentu wypowiedział rodzic.

Dla chętnych dzieci wysłuchanie głoski na końcu każdego wyrazu i podjęcie próby głoskowania nazw instrumentów np.: g -i – t -a -r – a itd.

Zobaczcie jak dawniej wyglądały instrumenty.

Zapraszamy do zabawy.

„Instrumenty wokół nas” – zabawa muzyczna, wydobywanie muzyki z przedmiotów codziennego użytku. Zadaniem dziecka jest poszukanie i wybranie jakiegoś przedmiotu w domu, który wydaje interesujący dźwięk. Następnie dziecko prezentuje brzmienie swojego „instrumentu”.

„Ile razy zagram?” – ilustrowanie i odtwarzanie rytmów. Rodzic siada tyłem do dziecka i prosi, aby uważnie słuchało, ile razy uderzy np. w pokrywkę lub łyżkami o siebie. Dziecko odpowiada ile usłyszało dźwięków. Następnie rodzic wystukuje prosty rytm i układa go za pomocą patyczków, zapałek lub klocków. Dziecko odtwarza rytm, klaszcząc. Np. patyczek, patyczek, przerwa, patyczek, przerwa, patyczek, patyczek, patyczek itp.

„Skąd dochodzi dźwięk?” – wskazywanie kierunku, z którego dochodzi dźwięk. Dziecko stoi lub siedzi z zamkniętymi oczami. Rodzic gra na przedmiocie domowego użytku lub po prostu klaska w dłonie. Dziecko wskazuje ręką kierunek, z którego dochodzi dźwięk.

Dziękujemy za dzisiejszy dzień muzyczny i już dziś zapraszamy na jutrzejsze zadania. Bardzo dziękujemy rodzicom za dotychczasowe wykonywanie z dziećmi zadań i mamy nadzieję, że będziecie Państwo z nami. A teraz jeszcze kilka zadań obrazkowych usprawniające koncentrację uwagi, spostrzegawczość, precyzję, motorykę małą, znajomość wyglądu liczby.

Zadania dla dzieci.

Zadania trudniejsze dla chętnych dzieci.

Pozdrawiamy Magdalena Mielczarek, Małgorzata Mrówczyńska.

Magdalena Mielczarek