Instrumenty dawniej i dziś.
Cele zadań na cały tydzień: poszerzenie wiedzy muzycznej, doskonalenie umiejętności matematycznych porównywanie, tworzenie i kontynuowanie rytmów, zapoznanie ze współczesnymi gatunkami muzycznymi, rozwijanie analizy i syntezy słuchowej.
Witamy w nowym tym razem muzycznym tygodniu. Zapraszamy do zapoznania się z zadaniami na dzisiaj.
Na początek proponujemy ćwiczenia buzi i języka.

Buzia i język wyćwiczony to teraz musimy rozruszać nasze ciała. Zapraszamy na dźwięki wysokie i niskie w podskokach.
Teraz trochę odpoczniemy i posłuchamy. Prosimy rodziców o przeczytanie dzieciom opowiadania.
„Czasem słońce czasem deszcz” – opowiadanie Pani Muzyki (K. Szczerbakowska-Biniszewska według Programu Kraina Muzyki).
Dawno, dawno temu w Krainie Muzyki żyli szczęśliwi mieszkańcy. Codziennie świeciło słońce, wszędzie rosły nutki, a każdy mieszkaniec krainy grał na instrumencie, śpiewał i tańczył. Nawet psy zamiast szczekać gwizdały. Wszystkim żyło się miło, więc w Krainie Muzyki brzmiały same wesołe melodie. Do czasu! Pewnego dnia do wesołej Krainy przybyła smutna wróżka Kropelka. Pozazdrościła mieszkańcom szczęścia i wesołości, zrzuciła na całą krainę deszcz. Padał wiele dni i nocy, przez co nutki nie rosły już tak szybko, a mieszkańcy byli bardzo smutni. Zaczęli też grać smutne melodie. Na szczęście o smutnym losie muzyków usłyszała dobra wróżka – Pani Muzyka. Swoimi wesołymi czarami złagodziła smutne zaklęcie wróżki Kropelki. Od tej pory w Krainie Muzyki czasem świeci słońce, a czasem pada deszcz.
Po przeczytaniu tekstu rodzic zadaje dziecku pytania:
Jak nazywa się miejsce, o którym czytałam?
Dlaczego jej mieszkańcy na początku byli bardzo szczęśliwi?
Kto odwiedził Krainę Muzyki?
Jak dziś jest w Krainie Muzyki?
Co to jest instrument muzyczny? I jego historia.

Instrumenty dzisiaj:

Podziel nazwy instrumentów na sylaby, wysłuchaj głoskę na początku każdego wyrazu. Prosimy rodziców, aby wymawiali sylabowo nazwę instrumentów a dziecko odpowiedziało jaką nazwę instrumentu wypowiedział rodzic.
Dla chętnych dzieci wysłuchanie głoski na końcu każdego wyrazu i podjęcie próby głoskowania nazw instrumentów np.: g -i – t -a -r – a itd.
Zobaczcie jak dawniej wyglądały instrumenty.
Okaryna Harfa Lira Skrzypce Cymbały strunowe Fletnia Pana
Zapraszamy do zabawy.
„Instrumenty wokół nas” – zabawa muzyczna, wydobywanie muzyki z przedmiotów codziennego użytku. Zadaniem dziecka jest poszukanie i wybranie jakiegoś przedmiotu w domu, który wydaje interesujący dźwięk. Następnie dziecko prezentuje brzmienie swojego „instrumentu”.
„Ile razy zagram?” – ilustrowanie i odtwarzanie rytmów. Rodzic siada tyłem do dziecka i prosi, aby uważnie słuchało, ile razy uderzy np. w pokrywkę lub łyżkami o siebie. Dziecko odpowiada ile usłyszało dźwięków. Następnie rodzic wystukuje prosty rytm i układa go za pomocą patyczków, zapałek lub klocków. Dziecko odtwarza rytm, klaszcząc. Np. patyczek, patyczek, przerwa, patyczek, przerwa, patyczek, patyczek, patyczek itp.
„Skąd dochodzi dźwięk?” – wskazywanie kierunku, z którego dochodzi dźwięk. Dziecko stoi lub siedzi z zamkniętymi oczami. Rodzic gra na przedmiocie domowego użytku lub po prostu klaska w dłonie. Dziecko wskazuje ręką kierunek, z którego dochodzi dźwięk.
Dziękujemy za dzisiejszy dzień muzyczny i już dziś zapraszamy na jutrzejsze zadania. Bardzo dziękujemy rodzicom za dotychczasowe wykonywanie z dziećmi zadań i mamy nadzieję, że będziecie Państwo z nami. A teraz jeszcze kilka zadań obrazkowych usprawniające koncentrację uwagi, spostrzegawczość, precyzję, motorykę małą, znajomość wyglądu liczby.
Zadania dla dzieci.

Zadania trudniejsze dla chętnych dzieci.
Pozdrawiamy Magdalena Mielczarek, Małgorzata Mrówczyńska.
You must be logged in to post a comment.