Instrumenty dawniej i dziś.
Cele zadań na cały tydzień: poszerzenie wiedzy muzycznej, doskonalenie umiejętności matematycznych porównywanie, tworzenie i kontynuowanie rytmów, zapoznanie ze współczesnymi gatunkami muzycznymi, rozwijanie analizy i syntezy słuchowej.
Witamy w nowym tym razem muzycznym tygodniu. Zapraszamy do zapoznania się z zadaniami na dzisiaj.
Na początek proponujemy ćwiczenia buzi i języka.
![](https://i0.wp.com/www.dziesiatka.swi.pl/wp-content/uploads/2020/05/96511708_133354414982445_6733839319410147328_o.jpg?resize=697%2C960&ssl=1)
Buzia i język wyćwiczony to teraz musimy rozruszać nasze ciała. Zapraszamy na dźwięki wysokie i niskie w podskokach.
Teraz trochę odpoczniemy i posłuchamy. Prosimy rodziców o przeczytanie dzieciom opowiadania.
„Czasem słońce czasem deszcz” – opowiadanie Pani Muzyki (K. Szczerbakowska-Biniszewska według Programu Kraina Muzyki).
Dawno, dawno temu w Krainie Muzyki żyli szczęśliwi mieszkańcy. Codziennie świeciło słońce, wszędzie rosły nutki, a każdy mieszkaniec krainy grał na instrumencie, śpiewał i tańczył. Nawet psy zamiast szczekać gwizdały. Wszystkim żyło się miło, więc w Krainie Muzyki brzmiały same wesołe melodie. Do czasu! Pewnego dnia do wesołej Krainy przybyła smutna wróżka Kropelka. Pozazdrościła mieszkańcom szczęścia i wesołości, zrzuciła na całą krainę deszcz. Padał wiele dni i nocy, przez co nutki nie rosły już tak szybko, a mieszkańcy byli bardzo smutni. Zaczęli też grać smutne melodie. Na szczęście o smutnym losie muzyków usłyszała dobra wróżka – Pani Muzyka. Swoimi wesołymi czarami złagodziła smutne zaklęcie wróżki Kropelki. Od tej pory w Krainie Muzyki czasem świeci słońce, a czasem pada deszcz.
Po przeczytaniu tekstu rodzic zadaje dziecku pytania:
Jak nazywa się miejsce, o którym czytałam?
Dlaczego jej mieszkańcy na początku byli bardzo szczęśliwi?
Kto odwiedził Krainę Muzyki?
Jak dziś jest w Krainie Muzyki?
Co to jest instrument muzyczny? I jego historia.
![](https://i0.wp.com/www.dziesiatka.swi.pl/wp-content/uploads/2020/05/INSTRUMENTYHISTORIA.jpg?resize=960%2C720&ssl=1)
Instrumenty dzisiaj:
![](https://i0.wp.com/www.dziesiatka.swi.pl/wp-content/uploads/2020/05/instrumenty4.jpg?resize=1024%2C1024&ssl=1)
Podziel nazwy instrumentów na sylaby, wysłuchaj głoskę na początku każdego wyrazu. Prosimy rodziców, aby wymawiali sylabowo nazwę instrumentów a dziecko odpowiedziało jaką nazwę instrumentu wypowiedział rodzic.
Dla chętnych dzieci wysłuchanie głoski na końcu każdego wyrazu i podjęcie próby głoskowania nazw instrumentów np.: g -i – t -a -r – a itd.
Zobaczcie jak dawniej wyglądały instrumenty.
Okaryna Harfa Lira Skrzypce Cymbały strunowe Fletnia Pana
Zapraszamy do zabawy.
„Instrumenty wokół nas” – zabawa muzyczna, wydobywanie muzyki z przedmiotów codziennego użytku. Zadaniem dziecka jest poszukanie i wybranie jakiegoś przedmiotu w domu, który wydaje interesujący dźwięk. Następnie dziecko prezentuje brzmienie swojego „instrumentu”.
„Ile razy zagram?” – ilustrowanie i odtwarzanie rytmów. Rodzic siada tyłem do dziecka i prosi, aby uważnie słuchało, ile razy uderzy np. w pokrywkę lub łyżkami o siebie. Dziecko odpowiada ile usłyszało dźwięków. Następnie rodzic wystukuje prosty rytm i układa go za pomocą patyczków, zapałek lub klocków. Dziecko odtwarza rytm, klaszcząc. Np. patyczek, patyczek, przerwa, patyczek, przerwa, patyczek, patyczek, patyczek itp.
„Skąd dochodzi dźwięk?” – wskazywanie kierunku, z którego dochodzi dźwięk. Dziecko stoi lub siedzi z zamkniętymi oczami. Rodzic gra na przedmiocie domowego użytku lub po prostu klaska w dłonie. Dziecko wskazuje ręką kierunek, z którego dochodzi dźwięk.
Dziękujemy za dzisiejszy dzień muzyczny i już dziś zapraszamy na jutrzejsze zadania. Bardzo dziękujemy rodzicom za dotychczasowe wykonywanie z dziećmi zadań i mamy nadzieję, że będziecie Państwo z nami. A teraz jeszcze kilka zadań obrazkowych usprawniające koncentrację uwagi, spostrzegawczość, precyzję, motorykę małą, znajomość wyglądu liczby.
Zadania dla dzieci.
![](https://i0.wp.com/www.dziesiatka.swi.pl/wp-content/uploads/2020/05/e1d69c71499e89a96ed2cd59e8bf.jpg?resize=389%2C518&ssl=1)
Zadania trudniejsze dla chętnych dzieci.
Pozdrawiamy Magdalena Mielczarek, Małgorzata Mrówczyńska.
You must be logged in to post a comment.