Międzynarodowy Dzień Ziemi

Dziś obchodzimy najważniejsze, najbardziej znane i najhuczniej obchodzone ze świąt ekologicznych „Dzień Ziemi”. 22 kwietnia setki milionów ludzi na całym świecie będzie świętować Dzień Ziemi. Idea troski o niebieską planetę łączy ludzi niezależnie od narodowości, wyznania, zawodu, wieku czy innych kategorii różnicujących. W dzisiejszych czasach, oraz w obecnej sytuacji to niezwykle ważny temat, dlatego chciałybyśmy,  żebyście to Wy drodzy rodzice zapoznali „Kropelki” z tym jakże ważnym świętem, które przypomina nam, że Ziemia na której mieszkamy, potrzebuje ochrony i opieki.

Na początek zapraszamy do zabawy ruchowej: ”Dzień – noc”: Dzieci poruszają się po domu  w rytm muzyki. Na hasło „dzień” naśladują czynności, jakie można wykonywać w ciągu dnia, na hasło „noc”, kładą się na dywanie i „śpią”.

Następnie zapraszamy do zapoznania dzieci z wierszem W. Drabnik „Ekologia”. Jeśli mają Państwo możliwość można przygotować sylwetę Sowy, która będzie „czytała” dzieciom wiersz.

Ekologia- mądre słowo,

a co znaczy- powiedź, sowo?

Sowa chwilę pomyślała

i odpowiedź taką dała:

„To nauka o zwierzakach,

lasach, rzekach, ludziach, ptakach.

Mówiąc krótko, w paru zdaniach,

o wzajemnych powiązaniach

między nami, bo to wszystko

to jest nasze środowisko.

Masz je chronić i szanować”

– powiedziała mądra sowa….

Porozmawiajcie z dziećmi o wierszu, zapytajcie czym ich zdaniem jest ekologia i w jaki sposób można dbać o Ziemię. Następnie zapraszamy do zapoznania dzieci z prezentacją pt: „Jak dbać o naszą planetę”. Pozwólcie dzieciom komentować obrazki, niech podzielą się z wami swoją wiedzą.

Następne zadanie  to rozwiązywanie zagadek słownych. Prosimy rodziców o nie podawanie dzieciom gotowych odpowiedzi, dajcie im czas na zastanowienie się, wierzymy, że „Kropelki” świetnie sobie poradzą z tym zadaniem!

Co to za złota świetlana kula, która swym ciepłem Ziemię otula? (Słońce)

Kiedy po niebie wędruje nocą, dokoła niego gwiazdy migocą.

Raz jest jak rogalik, raz okrągły jak talerz.

Kiedy słońce wschodzi, wnet z nieba ucieka. (Księżyc)

W dzień ich nie ujrzysz, chociaż są nad nami.

Można je zobaczyć nocą i wieczorami. (gwiazdy)

Co to za okrągła planeta, na której bez wody,

tlenu i słońca nie byłoby życia. (Ziemia)

Śmieci wyrzucamy:

– do lasu?

– do pojemników na śmieci?

– przez okno?

A teraz troszkę pośpiewajcie, zapoznajcie dzieci z piosenka pt: „Świat w naszych rękach”, następnie spróbujcie zaśpiewać ją razem. Cudownie byłoby zobaczyć filmik jak „Kropelki” śpiewają piosenkę! Jeśli byłoby „normalnie” na pewno „Kropelki” uczyłybyśmy tej piosenki, a   po powrocie z przedszkola nuciły by ją w domu, niestety na obecną sytuację nie mamy wpływu 🙁

Ci co lubią segregację
Otóż oni mają rację
Gdy w osobne pojemniki
Lecą papier, szkło, plastiki

Cały świat jest w naszych rękach
Właśnie o tym ta piosenka
Możesz dbać o cały świat
Chociaż masz niewiele lat

Cały świat jest w naszych rękach
Właśnie o tym ta piosenka
Możesz dbać o cały świat
Chociaż masz niewiele lat

A recykling trudne słowo
Chodzi o to by na nowo
Z naszych śmieci zrobić coś
Papier, plastik albo szkło

Cały świat jest w naszych rękach
Właśnie o tym ta piosenka
Możesz dbać o cały świat
Chociaż masz niewiele lat

Cały świat jest w naszych rękach
Właśnie o tym ta piosenka
Możesz dbać o cały świat
Chociaż masz niewiele lat

Więc dorośli oraz dzieci
Posłuchajcie
Sprawą śmieci trzeba zająć się dziś
Żeby jutro dobrze żyć

Cały świat jest w naszych rękach
Właśnie o tym ta piosenka
Możesz dbać o cały świat
Chociaż masz niewiele lat

Cały świat jest w naszych rękach
Właśnie o tym ta piosenka
Możesz dbać o cały świat
Chociaż masz niewiele lat

Cały świat jest w naszych rękach
Właśnie o tym ta piosenka
Możesz dbać o cały świat
Chociaż masz niewiele lat

Na zakończenie proponujemy włączyć dzieciom bajkę edukacyjną pt: „Rady na odpady” :

Kodeks małego ekologa:

Chętne dzieci zachęcamy do skorzystania z wyszukanych przez nas kart pracy:

oraz kolorowanek:

I. Gieraszek, I. Łukaszewicz

Ilona Gieraszek