Jak uczyć dziecko dobrych manier

Savoir Vivre – pochodzi z języka francuskiego: savoir – wiedzieć, vivre-żyć.  Ten splot słów można rozumieć jako: znajomość obyczajów i form towarzyskich, reguł grzeczności; umiejętność postępowania w życiu i radzenia sobie w różnych trudnych sytuacjach.
Zasady savoir vivre’u dotyczą kilku głównych dziedzin życia: nakrywania, podawania do stołu i jedzenia; wyglądu, prezentacji i właściwego ubioru; form towarzyskich; komunikacji; zachowania się w szczególnych sytuacjach.

Na naukę dobrych manier nigdy nie jest za późno, jednakże im wcześniej dziecko nabędzie ogłady, tym lepiej, ponieważ wyuczone zachowania staną się jego trwałymi nawykami. Wczesne opanowanie podstawowych, schematycznych uprzejmości ułatwia dzieciom zapanowanie nad onieśmieleniem w kontaktach z dorosłymi. Aby dziecko zrozumiało, dlaczego dobre zachowanie jest ważne, warto z nim o tym porozmawiać. Przed rozpoczęciem nauki savoir vivre’u wytłumacz dziecku czym są dobre maniery i dlaczego należy je stosować. Dzięki temu lepiej zrozumie sens „kulturalnych nauk”. Pamiętaj, że dzieci naśladują zachowania dorosłych, dając im przykład sprawiasz, że nauka dobrych manier staje się łatwa i przyjemna. Z dzieckiem można wypracować wszystko.

Przedszkolaka warto nauczyć:
 Podstawowych zwrotów grzecznościowych
  – tzw: „Magiczne Słowa”- proszę, przepraszam, dziękuję.
Kultury rozmowy i wyrażania opinii – uświadomienie dziecku, że wtrącanie się do rozmowy i przerywanie w połowie zdania jest niegrzeczne. Ucz dziecko, by traktowało innych tak, jak samo chciałoby być traktowane. Dotyczy się to szanowania innych i powstrzymywania się od komentarzy, które mogą sprawić komuś przykrość.
Zachowania przy stole – naucz dziecko prawidłowego posługiwania się sztućcami, wprowadź zasady np: myjemy ręce przed posiłkiem, przy stole się nie bawimy, nie gramy, nie oglądamy bajek, nie rozmawiamy, po zjedzeniu posiłku czekamy na pozostałych lub dziękujemy i odchodzimy od stołu itp. Ważna jest rutyna, po jakimś czasie, dziecko samo będzie wiedziało, jak stosownie się zachować.
Dbałości o higienę i wygląd – wyjaśnij, dlaczego higiena jest ważna w życiu człowieka. Uświadom dziecko, że specjalne okazje wymagają odpowiedniego, eleganckiego i uroczystego ubioru.

Podczas nauki savoir vivre’u unikaj:
Zawstydzania dziecka – „Taka duża dziewczynka, a nie wie, jak używać widelca”
Pouczania i ciągłego strofowania – „Co się mówi, jak się wchodzi do babci?”
Porównywania -„Popatrz Zuzia jest młodsza, a już umie posługiwać się nożem”

Trzeba zdać sobie sprawę, że ciągłe „naciskanie” na dziecko, karcenie czy okazywanie, że coś robi źle, powoduje, że dziecko kojarzy sytuację z niezadowoleniem najbliższych i przykrymi emocjami. Należy wykazać się cierpliwością, zachęcać, podtrzymywać w dążeniu do celu, okazywać radość i zadowolenie z małych sukcesów.
Aby dzieci szybko i skutecznie nauczyły się stosowania zasad savoir vivre’u potrzebny jest dobry przykład najbliższych, odpowiedni czas na wykształcenie kulturalnych nawyków i możliwość wypróbowania własnych sił w codziennych sytuacjach, przy życzliwym wsparciu osób najbliższych.

Życzę wszystkim skutecznego wdrażania zasad savoir vivre’u w procesie kształtowania Małych Dam i Małych Dżentelmenów:)

Przydatna literatura:
* Herbst .G., Dobre maniery, czyli zasady i porady dotyczące ogłady. Wyd: Aksjomat
* Krzyżanek. J., Dobre maniery, czyli savoir vivre dla dzieci. Wyd: Publicat
* Nożyńska-Demaniuk. A., Savoir vivre dla najmłodszych, czyli zasady towarzyskiej ogłady. Wyd: Books. Sp.z o.o
* Strzeboński. G., Dobre maniery dla dzieci. Wyd: Greg

GRAŻYNA DOBOSZ