Dzień dobry. Zapraszamy do kolejnych zabaw. Domowa zerówka.

Czwartek 18.11.2021 Wokół praw dziecka

Zabawa Z czego jestem zadowolony?

Duża koperta, małe karteczki formatu A6 dla dziecka.

R. daje dziecku dużą kopertę i małe karteczki. Dziecko ozdabia lub podpisuje kopertę.

Potem na karteczkach (jednej lub kilku) rysuje to, co zrobiło dobrze, z czego jest zadowolone.

R. pisze datę na karteczkach, a dziecko chowa je do koperty. Ćwiczenie to wykonujemy

przez tydzień, a potem je podsumowujemy. Każde dziecko pokazuje karteczki i mówi, co

przez tydzień zrobiło dobrze, z czego jest zadowolone.

Zajęcia 1. Ćwiczenia słuchowe – Wokół praw dziecka.

Liczenie zdań (praw) w wypowiedzi.

Klocki dla każdego dziecka.

R. wymienia prawa, tworząc spójną wypowiedź. Dzieci liczą zdania i układają przed sobą

odpowiednią liczbę klocków.

Dzieci mają prawo do odpoczynku. Każde ma prawo do opieki lekarskiej. Dzieci mogą się

uczyć, bo mają do tego prawo. Nikt nie powinien dziecka poniżać, krzywdzić czy bić. Dzieci

mają prawo do tajemnic.

Liczenie słów w zdaniach.

R. podaje zdania, a dzieci liczą w nich słowa.

Dzieci mają prawo do odpoczynku. (5)

Dzieci mają prawo do zabawy. (5)

Dzieci mają prawo do prywatności. (5).

Nikt nie może dziecka zmuszać siłą do niczego. (8)

Dziecko ma prawo do własnego zdania. (6)

Zabawa ruchowa z zastosowaniem rymowanki O prawach i obowiązkach

Tamburyn (klaskanie w dłonie).

Dzieci biegają po pokoju przy dźwiękach tamburynu. Na przerwę w grze dobierają się w pary, z rodzicem stają naprzeciwko siebie i uderzają dłońmi raz w swoje dłonie (klaśnięcie), raz w dłonie rodzica mówiąc razem z rodzicem:

Każdy z nas prawa ma, Obowiązki także mamy,

każdy z nas swe prawa zna. wszystkie dobrze wypełniamy

Ćwiczenia utrwalające poznaną literę d D

Zajęcia 2. Ćwiczenia badawcze – Dlaczego metalowa łyżeczka się nagrzewa?

I. Wprowadzenie.

R. opowiada o Adzie, która długo jeździła na sankach, przemoczyła ubranie i jest jej zimno.

Następnie pyta:

−− Co powinna zrobić Ada po powrocie do domu?

−− Co ją może rozgrzać?

−− Co się dzieje, gdy pijemy gorącą herbatę lub przytulamy się do ciepłego kaloryfera?

II. Część właściwa (badawcza).

Zapoznanie z przewodnictwem cieplnym.

Ćwiczenie 1.

Przezroczysty pojemnik z zimną wodą, ugotowane gorące jajko.

R. wkłada ugotowane, gorące jajko do przezroczystego pojemnika z zimną wodą. Po 5–8

minutach dzieci dotykają jajka i wody.

N. pyta:

−− Czy woda nadal jest zimna?

−− Czy jajko nadal jest gorące?

−− Co się stało?

Wniosek

Jajko schłodziło się, a woda podgrzała się. Jajko oddało trochę ciepła wodzie. R. wyjaśnia,

że woda przewodzi ciepło. Gorące jajko sprawiło, że jej temperatura wzrosła. Jajko zrobiło

się chłodniejsze, jego temperatura wyrównała się z temperaturą wody.

Przekazywanie ciepła pomiędzy ciałami o różnej temperaturze nazywamy przewodnictwem

cieplnym. Ciepło jest zawsze przekazywane od ciała cieplejszego do chłodniejszego.

Po pewnym czasie temperatury obu ciał wyrównują się. Substancje dobrze przewodzące

ciepło nazywamy przewodnikami, a te, które słabo przewodzą ciepło lub nie przewodzą go

wcale, nazywamy izolatorami.

Ćwiczenie 2.

Kubek z gorącą wodą, herbata, metalowa łyżka, mieszadełka – plastikowe i drewniane.

R. przygotowuje kubek z gorącą herbatą oraz metalową łyżeczkę i mieszadełka – drewniane

i plastikowe. Dzieci dotykają łyżeczki i mieszadełek. Potem R. wkłada łyżeczkę i mieszadełka

do herbaty (na kilka minut). Wyciąga kolejno mieszadełka: drewniane, plastikowe i łyżeczkę. Dzieci dotykają mieszadełek, a potem – przez ściereczkę – łyżeczki.

R. pyta:

Czy mieszadełka były gorące?

Czy metalowa łyżeczka była gorąca?

Dlaczego?

Wniosek

Metale przewodzą ciepło, a drewno i plastik nie przewodzą ciepła.

Ćwiczenie 3.

R. otwiera okno wietrząc, a tym samym chłodząc pokój. Następnie zamyka okno. Po dłuższym czasie pyta dzieci:

Czy w pokoju jest teraz cieplej?

Dlaczego?

Co wypełnia pokój?

Co powiecie o powietrzu, wiedząc, że ogrzewane powietrze ociepla się? Przewodzi ciepło czy nie?

Wniosek

Powietrze przewodzi ciepło.

I. Rozmowa podsumowująca.

Co to znaczy, że coś oddaje ciepło?

Jeżeli na gorącym kaloryferze położymy następujące przedmioty: gąbkę, gumową kaczkę,

metalowy długopis, drewniany ołówek, plastikowy grzebień, pustą szklankę itp. (R. może pokazać

wymienione przedmioty), to który z nich stanie się ciepły? (Można to jeszcze sprawdzić, wykonując dodatkowe ćwiczenie).

II. Praktyczne zastosowanie wiedzy o przewodnictwie cieplnym (i izolatorach).

Próby udzielania odpowiedzi na pytania.

Gdzie wykorzystujemy zjawisko przewodnictwa cieplnego? (Np. podczas ogrzewania mieszkań,

ogrzewania wody w basenach).

Dlaczego dzieciom nie wolno dotykać garnków stojących na kuchence?

O czym powinny pamiętać dzieci zimą, przed wyjściem na podwórko, aby ich ciała nie traciły

ciepła i żeby nie było im zimno?

Do czego służy termos? Jak on działa? (R. może pokazać termos i zademonstrować utrzymywanie się temperatury, np. ciepłej herbaty).

Co to jest termofor? Do czego służy? W jakich sytuacjach można go wykorzystać? (R. może

pokazać dzieciom termofor i wypełnić go ciepłą wodą, aby dzieci mogły doświadczyć przewodnictwa ciepła).

Dlaczego osobom chorym, z wysoką temperaturą (gorączką), kładzie się zimne okłady (np.

mokry, chłodny ręcznik)?

I to już na dzisiaj koniec. Teraz 11 minut świetnych piosenek do zabawy dla dzieci. Rodzice włączają składankę piosenek a sami robią sobie przerwę na kawę 🙂. Miłej zabawy.

Grażyna Krychowiak