25.05.2020 – 29.05.2020 „Kraina marzeń”

Witajcie Kochane Kropelki!

W poprzednich tygodniach codziennie umieszczałyśmy na stronie Kropelek propozycje różnych aktywności. W tym tygodniu popracujemy troszkę inaczej niż zwykle. Poniżej znajdziecie zbiór zadań i zabaw na cały tydzień!

Temat kompleksowy: Kraina marzeń

Na początek posłuchajcie piosenki, spróbujcie zapamiętać jej słowa i zacznijcie ją razem śpiewać<3

Tekst:

Nie ważne ile masz lat…
Z nimi, jak w słońca promieniach –
sprawią, że piękny jest świat,
Marzenia, Marzenia, Marzenia!

Wystarczy o nich wciąż myśleć
Wymawiać je coraz głośniej,
a los nam odpowiedź przyśle,
Marzenia spełniaj radośnie!

Marzenia dziś się spełniają,
bo każdy z nas tego chce,
sny w jawę się zamieniają,
kto MARZY, ten dobrze wie…

Nawet gdy jesteś malutki,
nie bój się wierzyć i marzyć,
Marzenia przegonią smutki
i wszystko może się zdarzyć!

Marzenia w sercu ma każdy
i trzeba o nie dbać stale,
bądź pewny siebie, odważny,
a zajdziesz dalej i dalej!

Mój nastrój – zabawa z emocjami. Zachęcanie do rozpoznawania i nazywania swoich emocji.

Rodzic umieszcza na dywanie w pewnej odległości od siebie symboliczne obrazki pokazujące nastrój np: radość, smutek, szczęście, złość , a następnie proponuje dziecku, aby stanęło przy takim, który wskazuje na jego nastrój, samopoczucie. Jeśli dziecko ma ochotę wypowiada się na temat swojego nastroju.

Zabawa dokończ zdanie:

Kiedy jestem zły( zła), to…, kiedy jestem smutny( smutna), to…, kiedy się boję, to…, kiedy jestem wesoły( wesoła), to…

Co to są „marzenia”? – burza mózgów

Zadajcie dzieciom pytania:

– Czy macie marzenia?

– Kto może opowiedzieć o swoim marzeniu?

– Czy wszystkie marzenia się spełniają?

– Czy marzenia są potrzebne?

– Po co są marzenia?

„O rybaku i złotej rybce” – słuchanie opowiadania. Prosimy o zapoznanie dzieci z poniższą bajką

W dalekim kraju , nad ogromnym morzem żyli w małej chatce rybak z żoną. Chociaż rybak codziennie wypływał w morze na połów ryb, to źle im się wiodło i byli bardzo biedni. Żona rybaka chciała mieć piękny dom, ale to było tylko jej marzenie. Pewnego dnia rybak zarzucił sieci, wyciągnął je i patrzy a tam tylko jedna rybka. Ale jaka, złota, lśniąca cała i przemawia do niego ludzkim głosem: rybaku jedną rybką się nie najesz, a jeśli mnie wypuścisz, to spełnię twoje trzy życzenia. Rybak pomyślał chwilę i mówi: zaczekaj tu, muszę się poradzić żony. Żona rybaka ucieszyła się i oczywiście pomyślała o swoim marzeniu, i mówi: powiedz tej rybce, że chcemy mieć piękny dom. Rybak przekazał życzenie rybce i kiedy wrócił do żony, zobaczył ją przed nowym, wspaniałym domem. Ale niedługo trwała radość kobiety, bo zachciało się jej zamku. i mówi do męża: idź do rybki i niech spełni ona drugie życzenie. Chcę mieszkać w zamku. Rybak się zdziwił, po co jego żonie zamek, skoro mają taki wspaniały dom, ale poszedł nad morze i zawołał rybkę. Kiedy Złota Rybka wynurzyła się z morskich fal, rybak przekazał prośbę żony. Wraca rybak do domu, a tu już nie dom, ale olbrzymi zamek stoi. Minęło trochę czasu, a żona rybaka ma nową zachciankę. Mężu, mój drogi – mówi. Chciałabym mieć wielką władzę i panować nad całym światem. Idź do rybki, żeby spełniła trzecie życzenie. Rybak był trochę przestraszony chciwością żony, ale zawołał rybkę i przekazał życzenie. Oj, nie była rybka zadowolona! i mówi do rybaka: wracaj do domu, a zobaczysz co się stało. Wraca rybak i widzi: stara, rozwalająca się chatka, a przed chatką jego żona.

Marzenia i chciwość – rozmowa w oparciu o opowiadanie.

Złota rybka – ćwiczenia grafomotoryczne. Nabywanie umiejętności posługiwania się flamastrem. Przygotowanie do nauki pisania.

Rodzic przygotowuje schematyczne rysunki rybek i umieszcza je w koszulkach foliowych lub laminuje. Dziecko flamastrami rysują po śladach, samodzielnie dorysowują łuski.

Łowimy rybki – zabawa zręcznościowa. Rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej.

W miseczce z wodą pływają plastikowe nakrętki. Dziecko trzymając w obu rękach patyczki (np. od lodów), wyjmuje patyczkami nakrętki.

Miły, jak… – ćwiczenia słownikowe. Wzbogacanie biernego i czynnego słownictwa. Rozwijanie myślenia, wyobraźni. Tworzenie listy atrybutów do podanego słowa.

  • Miły, jak …
  • Twardy, jak …
  • Słodki, jak …
  • Zielony, jak …
  • Fantastyczny, jak …

Balonik – ćwiczenia oddechowe

Rodzic demonstruje balonik, z którego uszło powietrze i proponuje dziecku nadmuchanie balonika.

Marzenia balonika – słowna zabawa twórcza – dialog z balonikiem

Zachęć dziecko do zadania kilku pytań balonikowi:

  • – Czy masz jakieś marzenia?
  • – Jakie masz marzenia, pragnienia, życzenia?
  • – Jaki chciałbyś być?
  • – Gdzie chciałbyś polecieć?
  • – Co chciałbyś zobaczyć?
  • – Czy chciałbyś mieć przyjaciela?

Następnie poproś dziecko, żeby udzieliło na powyższe pytania odpowiedzi.

Jestem drzewem – zabawa dramowa. Rozwijanie wyobraźni i empatii, wczuwanie się w istotę drzewa.

Rodzic proponuje: wyobraź sobie, że jesteś olbrzymim, silnym drzewem, stań jak to drzewo. Pomyśl, że wieje wiatr i porusza konarami dużego drzewa. Poruszaj rękoma. Teraz pomyśl, że jesteś maleńkim, słabym drzewkiem i stań jak to drzewko. Pomyśl, że wieje wiatr i porusza gałązkami małego drzewka. Poruszaj rączkami. Jesteś drzewem, czy czujesz, jak ogrzewa cię słońce? Pomachaj ręką do ptaka, który uwił gniazdo w koronie drzewa. Rozłóż szeroko ręce – gałęzie. Drzewo chłonie krople deszczu.

DRZEWO Z NASZEJ WYOBRAŹNI – ruchomy kolaż z makulatury:

Rodzic wykleja na podłodze, za pomocą papierowej taśmy malarskiej, duży kontur drzewa. Dziecko otrzymuje kolorową makulaturę. Rodzic zachęca, aby dziecko wypełniło drzewo elementami wyciętymi, wyrwanymi z makulatury (bez przyklejania). Po czym zadaje dziecku pytania:

  • – Czy drzewo jest zadowolone?
  • – Czy dobrze się czuje z tymi elementami?
  • – Z czego drzewo nie cieszyłoby się?
  • – Kiedy drzewo jest smutne?
  • – Czego nie powinniśmy robić drzewom?
  • – Gdzie rosną drzewa?
  • – Co możemy zrobić dla drzew, aby były szczęśliwe?

Co by było, gdyby … nie było: słodyczy/śmiechu? – twórcza zabawa słowna. Wdrażanie do rozwiązywania problemów i wykorzystania posiadanej wiedzy.

PROPOZYCJE ZABAW RUCHOWYCH:

Nisko i wysoko – zabawa z elementem rzutu i chwytu

Dziecko z piłeczką w rękach, maszeruje po całym domu. Na werbalne hasło „wysoko”, zatrzymuje się, podrzuca piłeczkę i oburącz ją łapie. Na hasło „nisko” , upuszcza piłkę na podłogę, podnosi ją i kontynuują marsz po sali. Zabawę powtarzamy kilka razy.

„Berek – stójka” 

Dziecko jest berkiem i otrzymuje niewielką, najlepiej miękką piłkę. Rodzic ucieka przed berkiem. Gdy dziecko krzyknie Stop, rodzic się zatrzymuje. Berek rzuca piłką w rodzica. Jeśli trafi, rodzic staje się berkiem.

Baloniku mój malutki

Fantazyjne wzorki – ćwiczenia ruchowo – graficzne. Rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej i wyobraźni.

Układanie na dywanie dowolnych wzorów ze sznurka, wstążki, włóczki. Rysowanie w powietrzu jednorącz, oburącz, wzorów podanych przez rodzica oraz nogą na dywanie.

Kto teraz zatańczy? – zabawa taneczna „Le Basque” – M. Marais

Rodzic włącza muzykę i wydaje dyspozycje:

– teraz tańczą obie nogi (dzieci poruszają tylko nogami)

– teraz tańczy tylko głowa (dzieci poruszają tylko głową)

– teraz tańczą tylko języczki (dzieci poruszają tylko językami)

– teraz tańczą palce u rąk (dzieci poruszają tylko palcami rąk)

– teraz tańczy całe ciało – luźna, swobodna ekspresja taneczna

Zabawa ” Smutek i radość”

Muzyka smutna dziecko próbuje pokazać, jak zachowują się osoby smutne, muzyka wesoła – dziecko tańczy, pokazując jak się zachowują osoby radosne.

GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA:

PRACA PLASTYCZNA:

Dziecko kredkami lub farbami, rysuje lub maluje jak się czuję w chwili obecnej.

Kto to?

Na kartkę formatu A4 wylejcie odrobinę farby koloru np: czarny, czerwony, żółty. Dziecko za pomocą rurki dmucha na farbę dzięki czemu powstaje postać. Poproś dziecko aby po wyschnięciu farby dorysowało jej oczka, nosek, uśmiech lub smutek i opowiedziało dlaczego „jego postać” tak się czuje.

KARTY PRACY:

GRAFOMOTORYKA:

Ilona Gieraszek