TERAPIA PEDAGOGICZNA
Ćwiczenia systemu percepcji wzrokowej:
1. Zabawa – ODCZYTYWANIE GESTÓW – dziecko zwrócone twarzą do rodzica. Rodzic wykonuje szereg gestów czytelnie ilustrujących czynności, które dziecko powinno z łatwością rozpoznać.
a) dziecko nazywa czynność i to ono teraz pokazuje czynność dla rodzica;
b) rodzic pokazuje kilka czynności po kolei, a dziecko zapamiętuje je i później nazywa zachowując kolejność w jakiej były prezentowane;
c) gdy rodzic zaprezentuje czynność dziecko najpierw musi powtórzyć gesty, a później odgadnąć czynność.
2. Zabawa – ZACZAROWANY STOLICZEK – na stoliku układamy różne przedmioty (długopis, świeczka, nożyczki, książeczka, piłeczka, samochodzik, łyżeczka, pilot od telewizora, itp), które mamy w domu. Ilość uzależniona od możliwości dziecka, dobrze zacząć od mniejszej ilości, aby dziecko odniosło sukces, a później zwiększyć maksymalnie 10.
a) przykrywamy przedmioty chustką. Odkrywamy chustkę na 1 minutę, by dziecko mogło zapamiętać przedmioty, przykrywamy, prosimy by dziecko wymieniło wszystkie przedmioty;
b) dziecko dowolnie patrzy na przedmioty leżące na stoliku. Rodzic prosi by wyszło z pokoju i zabiera jeden przedmiot. Dziecko po powrocie musi powiedzieć czego brakuje. Potem wychodzi rodzic, a dziecko chowa przedmiot, w kolejnej wersji rodzic może zabrać dwa lub trzy przedmioty;
c) dziecko patrzy na przedmioty leżące na stoliku, następnie wychodzi z pokoju, rodzic zabiera jeden przedmiot i zamienia pozostałe leżące przedmioty miejscami. Dziecko po powrocie musi powiedzieć czego brakuje;
d) za chustą układamy w rzędzie kolejno 4, 5, 6, 8 przedmiotów (np. klocek, łyżka, nożyczki, świeczka, itp. to co mamy w pokoju), odsłaniamy, dziecko przygląda się przedmiotom zapamiętując ich kolejność. Ponownie zasłaniamy, a zadaniem dziecka jest wymienienie przedmiotów w kolejności;
e) przykrywamy przedmioty chustką. Odkrywamy chustkę na 1 minutę, by dziecko mogło zapamiętać przedmioty, przykrywamy, prosimy by dziecko narysowało przedmioty, które leżą na stoliku ale w takim samym położeniu i układzie.
5. Zabawa – RYSOWANIE – dziecko siada przy stole, dajemy mu kredki, blok i zawiązujemy oczy. Prosimy aby nam coś narysowało np. kotka, domek, kwiatek, samochodzik, itp.