Zabawy z…. klamerkami!!! Propozycja dla chętnych.

Jesteśmy w domu i korzystajmy z dostępnych nam materiałów!

1Kolorowe koło

Do tej zabawy potrzebne są tylko klamerki w czterech kolorach oraz koło podzielone na 4 części- każda część w innym kolorze. pamiętajmy że kółko musi być dość sztywne, by dało się przyczepiać na nim klamerki. Koło można wykonać z kartonu lub można zalaminować zwykła kartkę. zadaniem dziecka jest posegregować klamerki według koloru i przyczepić je w odpowiednim miejscu na kole. Ćwiczenie te świetnie usprawnia dłonie, uczy kolorów oraz segregacji wg cech. Zadanie można utrudnić wykorzystując więcej kolorów. klamerek i dzieląc kółko na więcej części.. 

2Kolorowa doniczka

Jest to prosta zabawa, odpowiednia już dla młodszych dzieci (jeśli potrafią otworzyć i przyczepić klamerkę). Do zabawy potrzebujemy kolorowych klamerek i doniczki. Jeśli nie mamy doniczki można wykorzystać pudełko np. po butach. Zadaniem dziecka jest ozdobić doniczkę klamerki, przyczepiając je dookoła. Zabawę można utrudnić malując na doniczce lub kartonie kolory, wtedy zadaniem dziecka jest przyczepiać klamerki zgodnie z barwami na doniczce. Dzieci ćwiczą chwyt pęsetkowy i koordynację wzrokowo – ruchową oraz usprawniają mięśnie nadgarstka. jeśli damy dzieciom swobodę w przyczepianiu klamerek pobudzamy ich wyobraźnie, gdy pomalujemy kartonik ćwiczymy umiejętność rozpoznawania kolorów oraz segregowania.

3Ściąganie klamerki z ubrania

By przygotować zabawę należy przypiąć klamerki do ubranka dziecka (które ma na sobie). Zadaniem dziecka jest zdejmowania klamerek ze swojego ubrania. możemy prosić dziecko, by zdjęło konkretna klamerkę. Przykładowo prosimy by zdjęło klamerkę z prawego ramienia, szyi, brzucha lub w danym kolorze. Pamiętajmy, by dostosowywać polecenia do wieku i umiejętności dziecka. Starajmy się by dziecko jak najczęściej zdejmowało klamerki przekraczając linię środkową swojego ciała, np. prawą ręką z lewego barku lub lewą z prawej strony brzucha. To ważne ćwiczenie, które wpływa na sposób czytania, pisania dziecka i odpowiednia lateralizację

4Przenieść pomponik

Do zabawy potrzebujemy klamerki, kolorowe pomponiki oraz miseczki lub talerzyki. Na tacce lub stole rozsypujemy pompony. Ilość kolorów dostosowujemy do wieku i umiejętności dziecka. Zadaniem dziecka jest posegregowanie pomponów i przeniesie ich za pomocą klamerek na talerzyki. Zabawa świetnie ćwiczy chwyt pęsetkowy, koordynację wzrokową ruchową., usprawnia motorykę małą oraz pracę mięśni dłoni. 

5Klamerkowa stonoga

Do zabawy potrzebujemy klamerki i długi kawałek sztywnego kartonu. dla uatrakcyjnienia zabawy na jednym końcu możemy zrobić buźkę stonogi (na kolorowe kółku rysujemy oczy i uśmiech). Zadaniem dziecka jest przyczepianie klamerek po obu stronach kartonu, tak by tworzyły nogi stonogi. Jeśli dziecko potrafi już liczyć, możemy zaproponować, by po każdej ze stron przyczepił tą sama ilość klamerek. Zabawa usprawnia motorykę małą, ćwiczy koordynację wzrokowo-ruchową oraz chwyt pęsetkowy. Możemy poćwiczyć dodawanie.

Małgorzata Jarząbek