Wielkanoc w moim domu.

Dzień dobry, ten przedświąteczny czas zwykle w przedszkolu jest on bardzo kolorowy i radosny. Dołóżmy wszelkich starań, aby pomimo wciąż trudnej sytuacji, wywołać na twarzach dzieci jak najwięcej uśmiechu i włączyć je w przedświąteczne przygotowania.

Na początek proponuję posłuchajcie wierszyka o psotnych zajączkach:

„Psotne zajączki” – wiersz Joanny Myślińskiej.

Wielkanocny raz zajączek schował, zamiast dać do rączek, słodkie jajka i pisanki oraz inne niespodzianki. Teraz dzieci ich szukają i w kąt każdy zaglądają. Bo Wielkanoc bez jajeczek jest jak tort, co nie ma świeczek.

Zapytajcie dzieci: Co przynosi zajączek dzieciom na Wielkanoc?

Teraz troszkę się poruszamy: zabawa ruchowa „Jajeczka do koszyczka” czyli rzut do celu. Przypominam jajeczka to gumowa piłka, gazeta zwinięta w kólkę :)) i rzucamy do wiaderka, miseczki.

druda zabawa, którą w przedszkolu dzieci poznały pod nazwą „figurki” połączoną z ostrożnym bieganiem. Na dziś proponuję wersję z muzyką i tańcem pt. „Figuro zmień się”.  Zabawa ta rozwija kreatywność i szybką reakcję na polecenie, możemy ją powtórzyć kilka razy.

Uporządkujmy teraz wiedzę na temat atrybutów Wielkanocy. W miarę możliwości zgromadźmy przed dzieckiem kilka symboli wielkanocnych (np. palma wielkanocna, pisanka, koszyczek wielkanocny, kurczaczek, baranek, zajączek) oraz kilka innych rzeczy (np. okulary przeciwsłoneczne, parasol, piłka, ozdoba choinkowa). Zadaniem dziecka jest wybranie przedmiotów kojarzących się z Wielkanocą. Postarajmy się wytłumaczyć dziecku dlaczego te przedmioty są ważne podczas świąt i do czego służą. 

Chętne dzieci zapraszam do wysłuchania humorystycznego wierszyka „Pisanki” A. Bayer

Leżą jajka na stoliku, kogut pieje kuku ryku, kuku ryku, moje jaja, mazać jajek nie pozwalam! Z takich jaj mazanych w ciapki mogą się wykluwać kaczki, wróble gęsi i łabędzie, lecz kurczaków z nich nie będzie. Kogut wścieka się i złości, już pazury swoje ostrzy, dziób otwiera bardzo groźnie, chyba zaraz kogoś dziobnie. Hej, kogucie nastroszony! To nie jajka twojej żony! Twoje smacznie śpią w kurniku, to pisanki, mój złośniku.

Chętne dzieci rozmowiają na temat wiersza: – Kto znosi jajka? /kury, kaczki, gęsie/ – Kto wykluwa się z jajek?/pisklęta/

pytanie trudniejsze- Jak nazywają się dzieci kur – kurczaki, gęsi – gęsięta, kaczek – kaczęta.

Po południu zachęcam do zabawy ruchowej „Idziemy do parku na zajączkowy tor przeszkód ” Można go ułożyć z poduszek, ustawić krzesła, pudełka. Ważne! ułożony tor trzeba pokonać kicając, zamiast po prostu biec.

druga zabawa to „Nocą w kurniku” potrzebne będą wycięte jajka z papieru. Można je  ozdobić, ale nie jest to konieczne. Następnie rozłożyć jajka w pokoju.  Trzeba  będzie  przejść wyznaczoną wcześniej trasą z zamkniętymi oczami, ale nie można  nadepnąć na żadne jajko.

 Najlepiej pokazać dziecku najpierw całą trasę z otwartymi oczami. Niech sobie spokojnie przejdzie i potem spróbuje z zawiązanymi oczami.

Zabawę można przeprowadzić wspólnie z rodzeństwem.

Dla chętnych do druku: Pisanki, kraszanki – rozmowa połączona z pokazem. Oglądanie jajek, zdobionych różnymi sposobami. Łączenie w pary takich samych pisanek. Karta pracy str. 10 https://podrecznikarnia.pl/images/3-latki/pliki/3-latek_cz3_wiosna_06_www.pdf

kto nie ma możliwości wydrukowania karty pracy zapraszam do sprzątania i pomagania rodzicom przy porządkach to też ćwiczenie dużych mięśni ciała.

Święta tuż, tuż… więc my też na swój sposób pomagamy..https://www.youtube.com/watch?v=imoS6Wkr04w

Życzę udanej zabawy i wiele przedświątecznego optymizmu!

Małgorzata Jarząbek