TERAPIA PEDAGOGICZNA Ćwiczenia pamięci słuchowej i wzrokowej:

  1. Ćwiczenia na pamięć słuchową

Powtórka

Rodzic podaje dowolny rzeczownik (np. kot). Dziecko powtarza słowo i dodaje do niego własne (np. kot – ogródek). Rodzic powtarza poprzednie i uzupełnia ciąg wyrazów o swój rzeczownik (np. kot – ogródek – ściana) itd. Zawsze trzeba powtórzyć dotychczasowe słowa i dopiero dodać swoje.

Ćwiczenie może być również dla kilku osób. Kto zapamięta najdłuższy ciąg wyrazów, ten wygrywa!

  • Dzisiaj w zoo widziałem małpę, konia, sowę i…. kangura…
  • Dzisiaj w sklepie kupiłem…
  • Poproszę pizzę z pieczarkami, szynką, papryką i…
  • W lodziarni były lody malinowe, cytrynowe, truskawkowe, miętowe i….

Reakcja na dźwięk

W tej technice łączy się skojarzenia graficzne z konkretną reakcją dźwiękową. Należy najpierw uzgodnić, co oznaczają dane przedmioty (można je narysować na kartkach). Np. kwadrat – klaskanie, trójkąt – tupanie, koło – gwizdanie. Następnie rodzic pokazuje dziecku znaki graficzne, dziecko zaś powinno zareagować w odpowiedni, ustalony wcześniej, sposób.

Powtarzanie

  • Rodzic prezentuje dziecku ciąg cyfr (np. 5 – 8 – 3), wyrazów (np. owoców – jabłko – banan – kiwi), zadaniem dziecka jest zapamiętać te elementy i odtworzyć w kolejności podanej przez rodzica (na początek trzy, cztery elementy, stopniowo coraz więcej).
  • Rodzic prezentuje dziecku zdanie “Ola je zupę.” Dziecko powtarzając zdanie musi je rozwinąć – charakteryzując zupę (jako: gorącą, smaczną, pomidorową), Olę (głodna, wesoła) lub okoliczności (w domu, w szkole, przy stole). Zdanie “Głodna Ola je ciepłą zupę” będzie trudniejszą wersją, a “Głodna Ola je gorącą zupę ogórkową w małym przedszkolu” będzie wyzwaniem! Cała trudność polega na odpowiednim dobraniu poziomu trudności zdania do powtarzania, który będzie odpowiedni dla Twojego dziecka.

Recytacja

Ćwiczeniem usprawniającym pamięć jest nauka wierszy, fragmentów książek czy wyliczanek, rymowanek i odtwarzanie ich na głos z pamięci.

Np.:Na wysokiej górze rosło drzewo duże, nazywało się apli-papli-blite-blau, a kto tego nie wypowie, ten nie będzie grał.

Dwa aniołki w niebie piszą list do siebie, piszą piszą i rachują ile listów po-trze-bu-ją.

  1. Ćwiczenia na pamięć wzrokową

Szukanie par

Technika znana również jako gra memory. Można też wykorzystać karty do gry (po 2 czerwone dwójki, 2 czarne trójki, 2 czerwone czwórki itd.). Karty odwraca się rewersem do góry (żeby nie było widać rysunku/grafiki). W jednym ruchu można odwrócić 2 karty. Jeśli tworzą parę, zabiera się je. Jeśli nie, należy odłożyć je na miejsce i w następnym ruchu spróbować odkryć parę, obserwując, jakie karty odkryli przeciwnicy.

Co się zmieniło?

W tej grze usprawniającej pamięć wzrokową należy najpierw przygotować tzw. bazę, np. kolorową wieżę z klocków, i spróbować ją zapamiętać. Można też w przypadku dzieci rozłożyć na podłodze kilka zabawek w rzędzie. Dziecko odwraca się, rodzic zmienia coś w „bazie”, tzn. modyfikuje układ klocków w wieży albo zmienia układ zabawek/kart. Dziecko musi odtworzyć z pamięci wygląd „bazy” i powiedzieć, co się w niej zmieniło.

Pamięć z obrazka

Należy wybrać dowolny obrazek, najlepiej zawierający dużo szczegółów, dziecko przygląda się mu np. przez 30 sekund. Po tym czasie rodzic zadaje pytania dotyczące obrazka, np. gdzie znajdowała się rzecz X, jakiego koloru było Y, ile Z było na obrazku itp. Ćwiczenie można też wykonać samodzielnie, np. na głos opowiadając o tym, co i gdzie znajduje się na obrazku.

Poznawanie cieni

Wieczorem lub w zaciemnionym pokoju rozwieś prześcieradło, a za nim umieść latarkę lub inne źródło światła. Między ekranem a latarką przesuwa się różne, dobrze znane dziecku przedmioty (jego kubeczek, samochodzik, widelec, figurki zwierząt, itp.) w taki sposób, by na prześcieradło padał ich cień. W zależności od stopnia rozpoznawania kształtów przez dziecko cień może być bardziej lub mniej wyrazisty.

  1. Kinezjologia Edukacyjna

Słoń

Wyciągnąć lewą rękę w przód, grzbietem dłoni do góry, głowę położyć na ramieniu wyciągniętej ręki, nogi lekko ugięte, mały rozkrok. Rysujemy w powietrzu obszerne leniwe ósemki (ucho przyklejone do ramienia). Całe ciało prostujemy. Następnie to samo z prawą ręką. Ćwiczenie to uaktywnia twórcze myślenie, pomaga rozwinąć się pamięci długoterminowej.

Krążenie szyją

Zwieszamy ciężko głowę i krążymy nią zaczynając w lewą stronę. Ćwiczenie to uaktywnia proces czytania ze zrozumieniem, wyrażanie emocji, myślenie, pamięć,liczenie.

Wypady

  • Rozstawiamy nogi szerzej od pleców, przekręcamy nogi tak by stopy były ustawione do siebie pod kątem prostym, Zginamy jedną nogę w kolanie i przenosimy nogi, drugą nogę trzymamy prosto. Tułów wyprostowany. Robimy wypad na zgiętą nogę i odwracamy głowę w stronę zgiętej nogi. Ćwiczenie to rozwija percepcję przestrzenną, relaksuje całe ciała, aktualizuje pamięć krótkoterminową.

Opracowała T. Musielak

Grażyna Krychowiak