Propozycje zajęć na wtorek 30.03.2021r.

PRZYGOTOWANIA DO WIELKANOCY

Zadanie 1

„Przysłowia i powiedzenia” – mama lub tata wyjaśnia dziecku powiedzenia i przysłowia związane z jajkami:

           – Kura znosząca złote jajka.

         – Czym skorupka za młodu nasiąknie, tym na starość trąci.

         – Od jajka do jabłka.

          – Jajko Kolumba.

       -Jajko mądrzejsze od kury.

Można odpowiedzi poszukać w Internecie razem z dzieckiem. Przeczytać lub powiedzieć krótkie znaczenie przysłowia lub powiedzenia. Można też zapytać się dziecka, jak rozumie powiedzenie. W ten sposób poszerzamy wiedzę dziecka, wspomagamy rozwój mowy, poprawnego wypowiadania się.

Zadanie 2

„Co leży w koszyczku?” – wyjaśnienie symboliki.

Karta Pracy, cz. 3, s. 68.

Dziecko oglądają ilustrację znajdująca się w karcie pracy, porównują z zawartością koszyczka przygotowanego do święcenia. Rodzic wyjaśnia, że święcenie pokarmów odbywa się  w Wielką Sobotę, w kościele. W koszyczku ze święconką jest jajko, chleb, sól, wędlina, ciasto, baranek cukrowy.

Symbolika pokarmów:

 – chleb – ciało Chrystusa

– sól – oczyszczenie i prawda

 – jajko – odradzające się życie

– ciasto – doskonałość

– wędlina – zdrowie, dostatek

– Baranek – zwycięstwo życia nad śmiercią

Na święconkę przygotowuje się koszyk wiklinowy. Wyścieła się go białą serwetką. Ozdabia zielonymi gałązkami bukszpanu, baziami, kwiatami. Są one symbolem zwycięstwa życia nad śmiercią. Pokarmy, które znajdują się w koszyczku będą poświęcone, należy więc zjeść je   w czasie świąt. Skorupki jajek oddajemy do zjedzenia kurom, palimy je lub zakopujemy   w ziemi. Serwetki i koszyczka, w którym była święconka nie używamy do innych celów.

„Wielkanocne rymy” – zabawa słowna. Dzieci podają słowa związane z Wielkanocą i szukają do nich rymów.

Np. jajeczko – ciasteczko, koszyczek – kamyczek, babka – żabka, żurek – ogórek,

baranek – wianek, zajączek – pączek, mazurek – pagórek

Zadanie 3

Karta Pracy, cz. 3, s. 68.

Rysuj wełnę baranka po śladzie.

Zadanie 4

Znajdź swój kolor – zabawa ruchowa orientacyjno – porządkowa.

Dziecko chodzi po pokoju i  na sygnał znajdź kolor np. żółty, podchodzi do przedmiotu i go dotyka. Tak powtarzamy zabawę  z kilkoma kolorami. Możemy też co kolor zmieniać sposób poruszania się:

– może skakać jak zajączek

– może chodzić tylko do tyłu

– może czworakować

– może biegać itp.

Zadanie 5

Ćwiczenie grafomotoryczne – pokoloruj według wzoru. Możesz też zrobić kolorowe szlaczki w zeszycie.

Zadanie 6

„Jajko niespodzianka” – zabawa twórcza.

Dziecko trzyma jajko w dłoniach, może być plastikowe, styropianowe lub pokolorowane  z zadania 5 i mówi wymyśloną przez siebie zagadkę. Np. W moim jajko… ukrył się ktoś kto ma cztery łapy, mięciutkie futerko i bardzo lubi pić mleko. Rodzice muszą odgadnąć zagadkę. Później rodzic zamienia się z dzieckiem, wymyśla zagadkę i dziecko odgaduje.

Zadanie 7

Bajeczka ,,Kurka Kokoszka” , źródło pochodzenia Bajkowa Planeta.

Zadanie 8

Kurka – masażyk z tekstem

Rodzic czyta tekst i wykonuje masażyk na plecach dziecka, później zmiana, to dziecko wykonuje masażyk mamie lub tacie, rodzic czyta tylko tekst.

Aleksandra Olszewska