Propozycje zajęć na piątek 24.04.200 r.

CO JA MOGĘ ZROBIĆ DLA ZIEMI?

Zadanie 1

Obejrzyj film ,,W kontakcie z naturą’’. Zobacz w jaki sposób możesz dbać o naszą planetę.

Zadanie 2

“Kto i co może chorować? “- wiersz J. Papuzińskiej  “Chora rzeka”

Śniła się kotkowi rzeka, Wielka rzeka, pełna mleka…

 Tutaj płynie biała rzeka. Ale to jest chora rzeka. Jak tu pusto!?

 Drzewo uschło… Cicho tak – ani ptak, ani ważka, ani komar, ani bąk, ani gad, ani płaz, ani ślimak

ani żadna wodna roślina, ani leszcz, ani płoć, ani pstrąg, nikt już nie żyje tutaj, bo rzeka jest zatruta.

Sterczy napis: „Zakaz kąpieli”. Mętny opar nad wodą się bieli.

Chora rzeka nie rzeka tylko czeka, czeka, czeka…

Rozmowa na temat wiersza. Rodzic  zadaje pytania: Co się śniło kotkowi?

Jak wyglądał świat w wierszu? Dlaczego tak było? Dlaczego rzeka była „chora”?

Jak myślicie, co spowodowało, że rzeka „zachorowała”? Czy wodę można uzdrowić?]

Zadanie 3

“Ile wody?”- zabawa matematyczna, pobudzająca kreatywność

Rodzic  pyta dziecka, jak można policzyć wodę? Dziecko podają swoje pomysły. Rodzic  pyta, ile wody dziecko  zużywa  w ciągu dnia? Ile w ciągu tygodnia? Jak to można policzyć?

 • „Mycie zębów” – doświadczenie.

Podczas mycia zębów dziecko  podstawia pod kran miskę i podczas mycia zębów nie zakręca wody. Drugi raz, kiedy myje zęby  tylko moczy szczoteczkę i  zakręca wodę. Nalewa  jej sobie trochę do kubka, płucze zęby i wypluwa wodę do przygotowanej miski. Następnie dziecko mierzy na różne sposoby (wymyślone wcześniej), np. kubkiem, kubkiem z gotową  miarką , butelką  – ile wody zużyło. Porównuje zużycie wody w obu przypadkach.

Rodzic  pyta: Kiedy zużyłeś więcej wody? Czy ta woda była potrzebna? Czy można jej jeszcze użyć?  Do czego?

Podsumowanie: Należy zastanowić się czy zawsze potrzebujemy tyle wody ile zużywamy, czy możemy ograniczyć jej użycie. Wodę należy oszczędzać, bo nie zawsze można ją ponownie użyć do picia, a wody pitnej na świecie jest niewiele, większość wody jest w oceanach i morzach, a ona jest słona i nie nadaje się do picia.

Zadanie 4

Połącz kropki, możesz pokolorować konewkę według wzoru, przejdź labirynt

Zadanie 5

Znajdź różnice, jest ich tylko 5.

Aleksandra Olszewska