Krajobraz Polski i Płynie Wisła, płynie
Zadanie 1
„Polskie zwierzęta” – zabawa utrwalająca przyporządkowywanie zwierząt danym krajobrazom.
Rodzic układa zdjęcia krajobrazów (góry, morze, łąka, las). Dziecko losuje zdjęcia zwierząt : niedźwiedź, kozica, orzeł, mewa, meduza, ryba, biedronka, motyl, konik polny, dzięcioł, lis, sarna. Dziecko wylosowane zdjęcie układa pod jednym z pejzaży.
Zadanie 2
„Łamańce” – ćwiczenie sprawności językowej.
Dziecko powtarza znane rymowanki, np.
Król Karol kupił królowej Karolinie kolorowe korale.
Król Karol kupił królowej Karolinie korale koloru koralowego.
Chrząszcz brzmi w trzcinie w Szczebrzeszynie, Strząsa skrzydła z dżdżu, A trzmiel w puszczy, tuż przy Pszczynie, Straszny wszczyna szum…
Siedzi Jerzy na wieży i nie wierzy, że na wieży jest gniazdo jeży i sto jeżozwierzy.
Zadanie 3
„Diagram” – wprowadzenie do tematu zajęć, doskonalenie analizy słuchowej wyrazów.
Rodzic rysuje na kartce diagram z odpowiednią liczbą kratek. Odczytuje podpowiedzi, a dziecko odgaduje hasło i je głoskuje. Dziecko może samo wpisać każdy wyraz lub poprawić po śladzie ( rodzic wpisuje ołówkiem).
1. Leci z kranu.
2. Symbol Torunia.
3. Mieszkał w jamie pod Wawelem.
4. Jeden z symboli narodowych. Orzeł w koronie.
5. Kobieta, która mieszka w Polsce, to…
Hasło: Wisła
Zadanie 4
Posłuchaj dziś bajki pt. ,, Wisła”
Krótkie podsumowanie:
Wisła bierze początek w górach, lecz nie są one tak skaliste i strome jak np. Tatry, lecz porastają je lasy. Z Baraniej Góry – jednej z gór, wypływają dwa strumienie – Biała i Czarna Wisełka. Biała Wisełka wytryska ze skały, a że jest tam stromo, płynie szybko. Natomiast Czarna Wisełka płynie dużo wolniej po czarnej ziemi, stąd jej nazwa. Gdy Biała Wisełka łączy się z Czarną, tworzą Wisłę. Początkowo jest ona płytka i niezbyt szeroka, dopiero gdy płynie przez Polskę, dopływają do niej różne strumienie i rzeki, a dzięki temu poszerza się i pogłębia. Przepływa przez środek Polski i kieruje się aż do Morza Bałtyckiego.
Zadanie 5
„Biała i Czarna Wisełka” – zabawa ruchowa reagowanie na zmiany w muzyce.
Dziecko otrzymuje 2 niebieskie wstążki lub paski bibuły. Rodzic włącza muzykę. Gdy muzyka jest wolna, dziecko woła Czarna Wisełka i powoli porusza wstążkami. Przy szybkiej muzyce woła Biała Wisełka i żwawo porusza wstążkami. Gdy pojawi się muzyka marszowa, maszeruje, wysoko podnosząc kolana, a ręce trzyma przy ramionach, jakby miał na nich plecak, jak turyści maszerujący po górach (może też maszerować zawsze w refrenie).
Zadanie 6
„Jak długa jest Wisła?” – zabawa matematyczna, porównywanie i pomiar długości.
Dziecko dostaje 2 kawałki wstążki, które musi zmierzyć i porównać. Najdłuższa wstążka jest Wisłą.
Zadanie 7
A teraz możesz wybrać sobie zadania do zrobienia. Powodzenia !!!
You must be logged in to post a comment.