Witaj, wiosno!
Zadanie 1
,,Wesoło jest wiosną’’ – wiersz Dominiki Niemiec
Wiosną zieleń się zieleni, wszystko się weseli. Przebiśniegi wyglądają spod śniegowej bieli. Żonkile się żółcą, tulipany jak tęcza się mienią, z wesołością niektóre z nich się czerwienią. Ptaki po ptaszemu świergocą wszędzie wkoło. Słychać ćwiry i trele, jest radośnie, wesoło. Ludzie też jakby weselsi więcej się uśmiechają, energii im wiosna dodaje rozmaitością swoją. Nawet mama w kuchni z weselem podśpiewuje, kiedy z rana śniadanie dzieciom swym szykuje. I już na talerzu lądują wiosenne kanapki. Wyglądają jak kolorowe, wesołe kwiatki, a to za sprawą dobrego nastroju i zręcznej ręki mamy. Dlaczego? Bo wiosną w kuchni z nowalijek korzystamy.
Rozmawia z dziećmi o treści wiersza. O jakim uczuciu była mowa w wierszu? O jakiej porze roku mówił wiersz? Co jest wesołego w wiośnie? Jacy są ludzie wiosną? Co robiła mama, gdy była wesoła? Czy wy jesteście weseli, gdy nadchodzi wiosna? Dlaczego się tak czujecie? Jak okazujecie swoją radość?
Zadanie 2
„Wiosenne przysłowia” – Rodzic odczytuje wiosenne przysłowia i rozmawia z dziećmi o ich znaczeniu:
– Kto w marcu zasieje, ten się na wiosnę śmieje.
– W marcu jak w garncu.
– Gdy w kwietniu słonko na dworze, nie będzie pustek w komorze.
– Jak przygrzeje słonko, przyjdzie kwiecień łąką.
– Kwiecień plecień, bo przeplata trochę zimy, trochę lata.
– Kwiecień, gdy deszczem plecie, to maj wystroi w kwiecie.
– Na świętego Wojciecha pierwsza wiosny pociecha.
– Jedna jaskółka wiosny nie czyni.
Zadanie 3
Praca plastyczna do wyboru:
„Motyl” – dziecko lub rodzic rysuje dużego motyla na kartce A 4.
W każdym skrzydle rysuje po dwa koła. Koloruje kontury motyla a koła wypełniania ziarnami ( kasza manna, siemię lniane, kasza gryczana, ryż, itp.) – co jest dostępne w domu. Można motylka wydrukować.
„Wiosenne drzewo” – dziecko maluje brązową farbą pień drzewa a pąki na drzewie wykonuje za pomocą złączonych kilku patyczków kosmetycznych, maczanych w żółtej, zielonej, białej lub różowej farbie. W ten sposób tworzy wiosenne drzewo.
Film instruktażowy – 1 technika przedstawiona na filmie, jest instrukcją wykonania pracy plastycznej ,,Wiosenne drzewo”. Pozostałe techniki umieszczone na filmie są kolejną propozycją pracy z dziećmi w domu.
Kolorowanka do wydruku – wiosna
Zadanie 4
Zabawa ruchowa do piosenki ,, Łokieć”
Przykładowe zabawy ruchowe:
,,Barwne motylki” – dziecko biega po pokoju, naśladując motylka. Na znak rodzica ( klaśnięcie, muzyka i jej zatrzymanie itp.) motylek wskakuje np. na poduszkę, na dywanik lub inne wyznaczone miejsce przez rodzica.
„Ćwiczymy równowagę” – dziecko pokonuje trasę od startu do mety z woreczkiem lub książką na głowie, po czym wraca do rodzica i sprawdza swój czas lub samodzielnie liczy kroki przejścia trasy.
Doskonalenie reakcji na sygnał dźwiękowy – w pokoju na podłodze rozkładamy kałuże (mogą to być, np.: poduszki) – dziecko chodzi/biega po pokoju przy dźwiękach (np.: uderzanie łyżką o pokrywkę), omijając kałuże. – na przerwę i hasło „Uwaga kałuża” dziecko przeskakuje przez najbliższą poduszkę.
Zadanie 5
Ćwiczenia artykulacyjne:
Dziecko naśladuje odgłosy deszczu oraz zabawy w kaloszach Wymawia np.; Kap! Chlap! Hop! Tup! Pac! -cicho i głośno -szybko i wolno -coraz głośnie, coraz ciszej (i odwrotnie) -śpiewając na melodię „Kurki trzy” słowa np: kap, kap, kap….lub chlap, chlap, chlap itp.
Zabawa językowa
„Ślimak, ślimak, pokaż rogi” – dziecko wypowiada zdania: Ślimak, ślimak, pokaż rogi na różne sposoby – wolno, szybko, głośno, cicho, z zadowoleniem, ze smutkiem, ze złością itd.
Zadanie 6
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych
1. „Bociany” – dziecko porusza się po całym domu, naśladując bociana. Unosi wysoko kolana, klaszcząc w dłonie pod kolanami i mówi: kle, kle, kle. Gdy rodzic da sygnał, bocian staje nieruchomo na jednej nodze.
2. „Żabki” – dziecko porusza się po całym domu , wykonuje przysiad, ręce między stopami i naśladuje skaczące żabki. Na sygnał rodzica skacze i przybija mamie, tacie lub rodzeństwu piątkę. Ćwiczenie powtarzamy.
3. „W poszukiwaniu wiosny” – dziecko porusza się po całym domu. Na sygnał rodzica np. biedronka, motylek, bąk – rusza się lub wydają głos jak owad, którego nazwę usłyszy.
4. „Skaczące koniki polne” – dziecko naśladują skaczące koniki polne.
Zadanie 7
Policz ile jest kwiatów danego koloru. Można kartę wydrukować i narysować w pustym polu, tyle kropek ile policzyliśmy kwiatów danego koloru.
Zabawa matematyczna– przeliczanie w zakresie 1-10 warzyw, owoców. Ustawienie warzyw np. ziemniaków od najmniejszego do największego i odwrotnie. Układanie np.ziemniaków po dwóch stronach, przeliczanie i określenie po której stronie jest więcej a po której mniej lub tyle samo.
Zabawa matematyczna i doskonalenie chwytu pęsetowego. Przekładanie 10 fasolek za pomocą chwytu pęsetowego z ich przeliczaniem.
ZADANIA DLA WSZYSTKICH CHĘTNYCH – KARTY PRACY DO WYDRUKU
Opracowały: A.Olszewska, K.Dobrowolska, A.Kucharczyk, M.Mielczarek, M. Mrówczyńska
You must be logged in to post a comment.