Propozycje zajęć i zabaw na okres od 23 marca do 27 marca 2020 – „Muchomorki”

„Witaj wiosno”.

Zadanie nr 1.

Opowiadanie

„Szukamy wiosny” H. Zdzitowiecka

 – Joasiu! Joasiu! Chodź prędzej! – woła Terenia.

– Co się stało?

– Chodź, pokażę ci wiosnę!

Pobiegły do pobliskiego parku. Drzewa były jeszcze nagie i szare, w cieniu leżał brudny, topniejący śnieg, ale słońce świeciło jasno i sikorki świergotały wesoło.

– Gdzie jest wiosna? – spytała zdziwiona Joasia. – Przecież sikorki były tu przez całą zimę…

– Zobacz!

Z nagich gałązek zwieszały się wiotkie, delikatne bazie, z których sypał się złocisty pyłek.

– Kwitnie! – ucieszyła się Joasia. – To już naprawdę wiosna idzie. Poszukajmy jej jeszcze gdzie indziej.

Nagle Joasia przyklękła pod krzakami i pochyliła się nad czymś. Terenia podbiegła i teraz ona wykrzyknęła głośno:

– Jakie śliczne!

Z ziemi wyrastały mocne, jędrne, zielone listki, a spomiędzy nich mały, delikatny dzwoneczek złożony z trzech dłuższych i trzech krótszych płatków.

– Przebiśnieg! Pierwszy kwiatek wiosny!

– Przebiśnieg – powtórzyła Terenia. – Jaka to ładna nazwa. To tak, jakby on się przez śnieg przebijał do słońca.

– Bo tak jest. Wiesz. Tereniu, on wcale nie boi się zimna i naprawdę nieraz spod śniegu wyrasta.

– Szkoda, że w parku nie można zrywać kwiatów – martwiła się Terenia – Zerwałabym go i zaniosła do domu. Ale może przebiśniegi są też i w naszym lesie?

– Tych w lesie także zrywać nie wolno! – zawołała Joasia. – Bo przebiśniegów jest u nas coraz mniej i mogą zupełnie wyginąć.

– To musimy pilnować, żeby ich nikt nie zrywał – oświadczyła Terenia. – Powiemy o tym także innym dzieciom, żeby i one pilnowały przebiśniegów. Przecież to pierwsze kwiaty wiosny!



Rozmowa z dziećmi na temat opowiadania

– Gdzie dzieci były na spacerze?

– Jakie oznaki wiosny znalazły w parku?

– Dlaczego w parku nie można zrywać kwiatków?

Wyjaśniamy dzieciom pojęcie „kwiatki chronione”.

– Po czym poznajemy, że już jest wiosna?.

Zabawa ruchowa

„Jestem kwiatem” – język ciała – ćwiczenie dużych grup mięśniowych- dzieci w pozycji kucznej, głowy schowane, powoli podnoszą się, rozprostowują ręce, nogi, tułów, wyciągają ramiona w górę, przechodzą kilka kroków i znów wracają do pozycji kucznej.

Praca manualna.

Proszę wydrukować kwiatka, dziecko połączy kreseczki i pokoloruje według własnego pomysłu.

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2018/03/21.pdf

Zadanie nr 2

Zabawy i ćwiczenia liczbowe

Zgaduj-zgadula.

Zagraj z dzieckiem w prostą grę. Pozwól dziecku trzymać w dłoniach od 2 do 10 przedmiotów i potrząsać nimi (monety, guziki lub inne małe przedmioty, które przy potrząsaniu powodują hałas). Potrząsając nimi dziecko powie: „Zgadnij, ile ich mam!” Trzeba zgadnąć,iloma przedmiotami dziecko potrząsa (sądząc po odgłosie). Następnie ty potrząsaj przedmiotami, a dziecko niech zgaduje. Po każdej zgadywance sprawdź, ile było przedmiotów licząc je.

Matematyczne wyliczanki:

Jabłko, gruszka i daktyle –klaśnij w ręce razy tyle (3 razy)

Kapusta i ogórek –tyle razy podskocz w górę (2 razy)

Marchewka, pietruszka, bób –tyle razy przysiad zrób (3 razy)

Kalarepka i mak –za uszy 2 razy się złap.

Odliczanie 1-2-3

Przebieg: Dobieramy się w pary. Liczymy do 3 naprzemiennie, raz jedna osoba raz druga. Następnie zamiast wypowiadania liczb, wprowadzamy gesty i kolejno je wykonujemy:

1 –klaśnięcie 2 –podskok 3 -skłon Na końcu liczymy „gestami” bez używania słów. Może być też wersja grupowa, odliczamy w kole.

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2018/04/Karta-pracy-6-1.pdf

Zadanie nr 3

Prosimy o przejście na podaną stronę internetową – piosenka dla dzieci „Maszeruje wiosna”

Zadanie nr 4

Praca plastyczna „ŻONKILE”

Prosimy przygotować zieloną bibułę karbowaną, żółte foremki papierowe na babeczki, pomarańczową bibułę, klej , nożyce, zieloną kredkę i białą kartkę. Wykonujemy z dzieckiem pracę wg podanego wzoru. https://mojedziecikreatywnie.pl/2019/03/wiosenne-zabawy-i-inspiracje-20-pomyslow/

Zadanie nr 5

Zabawy ruchowe

1. Opowieść ruchowa: „Spacer na łąkę”– zaproszenie do zabawy przy muzyce.
Jest piękny słoneczny dzień. Słońce mocno grzeje, wieje lekki wiatr. Co robić w taki dzień? Wyciągamy z górnej półki plecak (wspięcie na palce, wyciąganie ramion w górę). Zakładamy plecak i wędrujemy na łąkę (spokojny marsz przy muzyce). Na łące nie ma jeszcze ludzi. Rozglądamy się, szukając miejsca dla siebie. O, tam jest! Jest przyjemnie, słońce ogrzewa naszą skórę. Wiatr delikatnie chłodzi rozgrzaną skórę. Obserwujemy płynące na niebie obłoczki, które przesuwają się leniwie. Jest pięknie i kolorowo wokół nas, przyglądamy się kwiatom, wdychamy ich wspaniałe zapachy (wciąganie powietrza nosem). Wypatrujemy, czy gdzieś na łące nie pojawiło się jakieś zwierzątko. Rozglądamy się dookoła. Bawimy się w zabawę pt. „Mrówki idą w rzędzie jedna za drugą” „Latają motylki po łące” „Biedroneczki chodzą i liczą kropeczki” „Ptaszki fruwają wysoko” „Pszczółki latają i zbierają nektar”.

Zagadki biedronki Agatki”– zadaniem dzieci jest dokończenie zdań
-Żaby mieszkają na…
-Dziób bociana jest koloru…
-Mak jest koloru…
-Konik polny mieszka na…
-Biedronki mają ubranko w …
-Stokrotki rosną na…
-Bocian ma długie…
-Motyl ma kolorowe…
-Żaby są koloru…
-Biedronki mieszkają na…
-Bociany polują na…
-Bociany mieszkają w…
-Kończyna rośnie na…
-Na łące rośnie dużo…
-Gąsienica przeobraża się w…

Jestem słońcem” – język ciała – ćwiczenie dużych grup mięśniowych- dzieci w pozycji kucznej, głowy schowane, powoli podnoszą się, rozprostowują ręce, nogi, tułów, wyciągają ramiona w górę, przechodzą kilka kroków i znów wracają do pozycji kucznej.

Bociany” – zabawa z elementem równowagi – dzieci chodzą unosząc wysoko kolana, na klaśnięcie w dłonie stają na jednaj nodze i rozkładają w bok ręce.

Żaby” – zabawa bieżna z elementem skoku – dzieci biegają w różnych kierunkach przy dźwiękach muzyki, na przerwę w muzyce, skaczą w różnych kierunkach.

Ewaluacja – rundka- rozmowa z dziećmi na temat tego, która z zabaw była najbardziej atrakcyjna, co było łatwe, trudne, itp.

Życzymy miłej zabawy

Opracowały: G. Krychowiak E. Łukomska

Grażyna Krychowiak