Propozycje ćwiczeń logopedycznych …

Mowa wpływa na rozwój dziecka. Daje możliwości komunikacji, jest narzędziem w zdobywaniu informacji, pozwala wyrażać swoje myśli, opinie i uczucia. Sposób komunikowania się wpływa na sukcesy edukacyjne oraz stosunki z innymi ludźmi. Okres przedszkolny to czas, w którym mowa rozwija się bardzo intensywnie.

Regularne stosowanie proponowanych zabaw / ćwiczeń / logopedycznych przyczyni się do prawidłowego rozwoju mowy dzieci i może pozwolić uniknąć utrwalenia się wady wymowy i konieczności uczęszczania na terapię logopedyczną.

Ćwiczenia oddechowe – sprzyjają wydłużaniu fazy wydechowej, co powoduje poprawę jakości mowy. Ćwiczenia prowadzone są w formie zabawowej przy wykorzystaniu różnych środków, np. piórek, piłeczek, wiatraczków.

Propozycje ćwiczeń dla dzieci:

  1. Dmuchamy na piłeczkę pingpongową, wyścigi piłeczek.

( dziecko siedzi przy stoliku, ręce ma założone za plecami. Kładziemy na stoliku piłeczkę a dziecko dmucha, starając się aby nie spadła ze stolika ).

  • Dmuchamy na kulkę z waty, na wiatraczki.
  • Chuchamy na zmarznięte ręce.
  • Naśladujemy lokomotywę – wydmuchiwanie nadmiaru pary – ffffffffffff / na jednym wydechu /.
  • Naśladujemy balonik – wypuszczanie powietrza – sssssssssss / na jednym wydechu /.
  • Dmuchamy na piórko, tak aby nie spadło.
  • Liczymy na jednym wydechu.
  • Zapalamy świeczkę i  dziecko  próbuje ją zdmuchnąć z różnej odległości.
  • Dziecko kładzie się na podłodze na plecach. Kładziemy  woreczek na brzuch. Dziecko wciąga powietrze nosem, wypuszcza przez usta. Obserwuje woreczek, który powinien się unosić.
  1.  Dziecko leży swobodnie na plecach. Nogi ma ugięte w kolanach, stopy oparte są o podłogę, ręce leżą wzdłuż tułowia. Wciąga powietrze nosem, płynnym ruchem unosi ręce w górę i stara się rozpędzić chmurki.                  Ponieważ rączki nie rozpędziły chmurek, wraca do pozycji wyjściowej i wówczas dmuchaniem stara się rozpędzić chmury.
  1.  Dziecko otrzymuje do ręki rurkę i przez nią stara się dmuchać na swoją dłoń albo na watkę umieszczoną na dłoni.
  1.  Proponujemy dziecku zabawę „ Spacer na łące „ :  podchodzi do każdego kwiatka i wącha go wciągając powietrze nosem, zatrzymuje wdech ( żeby zapamiętać piękny zapach wypuszcza powietrze nosem ).
  1.  Przenosimy kawałki styropianu lub papieru za pomocą rurki do kubka.
  1.  Zabawa w dmuchanie baniek mydlanych.

Ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne:

poprawiają pracę języka, warg, policzków, podniebienia miękkiego.

Propozycje ćwiczeń dla dzieci:

Ćwiczenia warg:

  1. Wymawiamy na przemian „ a – o „ przy maksymalnym oddaleniu wargi górnej i dolnej.
  2. Zbliżamy do siebie kąciki ust  – wymawiamy „ uuuuuuuuuuu”.
  3. Na przemian wymawiamy ; „i – u”.
  • Układamy usta jak przy wymowie samogłosek ustnych, z wyraźną, przesadną artykulacją warg, np. w kolejności:
  • „ a – i – o – u –y – e „
  •   „ u – a – i – o- e – y „
  •   „ e – y –i- o- a – u „
  •  Zabawa „ Straż pożarna” Wymawiamy samogłoski w parach:

     „ a – i „                                                               

  „ a – u „

    „ i – a „

     „ o – i”

  • Zabawa „ Uśmiech słoneczka”. Dziecko uśmiecha się od ucha do ucha tak, by było widać zaciśnięte zęby.
  • Zabawa „ Króliczek”. Wysuwamy wargi do przodu a następnie przesuwamy w prawo i w lewo.
  • Wykonujemy  ruchy imitujące gwizdanie i cmokanie.
  • Układamy wargę dolną na górną i odwrotnie.
  •  Parskamy.
  • Malujemy  wargi masą czekoladową i tworzymy  ślady na kartce papieru.
  • Naśladujemy „ chudzielca „ wciągamy policzki a potem „ grubaska „ – nadymamy policzki.
  • Nabieramy powietrze najpierw pod górną, a potem pod dolną wargę.
  • Zabawa w deszcz, chwytamy wargami krople deszczu – uniesiona głowa do góry .

15 .Wysuwamy wargi do przodu- cmokamy.

     16. Głodne rybki-powoli otwieramy i zamykamy wargi tworząc koło, jakby   mówiły „po’’.

     17. Zabawa „ Piłeczka”. Nadymanie policzków na zmianę: lewego i  prawego.

     18.  Zabawa „ Klaun”. Utrzymywanie wargami ołówka pod noskiem.

Ćwiczenia języka:

    1. Dziecko wykonuje szybkie i energiczne ruchy języka. Wysuwa język na zewnątrz jamy ustnej ,następnie chowa.

    2. Jak żmija –porusza językiem-długi ,cienki ,ruchliwy język, wysuwający się  we wszystkie strony.

  • Zabawa „Języczek na defiladzie”. Dziecko wysuwa na 1- język na górną wargę, na dwa do lewego kącika ust, na trzy na dolną wargę, na cztery do prawego kącika ust.
  • Pyszny cukierek –dziecko wypycha raz jeden , raz drugi policzek ostrym językiem , udając , że trzyma w buzi landrynkę.
  • Zmęczony piesek-dziecko naśladuje pieska , który głośno oddycha i język ma mocno wysunięty na brodę.
  • Zabawa „ Myjemy okna” Dziecko przesuwa język po zewnętrznych powierzchniach górnych i dolnych zębów ( buzia otwarta ).
  • Zabawa „ Myjemy schody” Dziecko unosi język do nosa i na brodę.
  • Zwija język w rulonik.
  • Kląska językiem.
  1. Wysuwa język do przodu i cofa w głąb jamy ustnej.
  1. „ Misie przygotowują się do zimowego snu ‘’.

Misie przygotowują się do zimowego snu, są śpiące ( ziewamy ). Nucą sobie kołysankę ( nucimy kołysankę „ aaa kotki dwa ‘’ ). Misiom jest zimno
( drżymy, wykonując motorek wargami ). Muszą się ogrzać ( chuchamy na dłonie ) . Misie się przeziębiły ( kichamy ), Mama dała misiowi słodkie lekarstwo ( oblizujemy się, mlaskamy ), Misie są zadowolone ( mruczymy: mmmmm i chrapiemy chrrrr, chrrrr ).

Ćwiczenia podniebienia miękkiego.

Zmęczony piesek – język wysunięty z szeroko otwartych ust, wdychanie i wydychanie powietrza ustami.

  • „ Chory krasnoludek” – dziecko naśladuje kaszel z językiem wysuniętym z ust.
  • Chory krasnoludek – zabawa fabularyzowana –

Krasnoludek był chory w leżał w łóżeczku i przyszedł pan doktor: 

– jak się masz krasnalku ?

Krasnalek kaprysi, ziewa, nie chce jeść, nie chce pić. / chyba się przeziębił /

– Ziewa szeroooko z ooopuszczoną nisko dolną szczęką: aaaaaaaaaaaaaaa

– Nie chce jeść i bardzo chudnie: wciąganie policzków.

– Kaszle, z wysuniętym na zewnątrz językiem.

– Chętnie ssie smoczek: naśladowanie odruchów ssania.

– bardzo marudzi: mmmmmmmmmm

Wzywamy pogotowie, które jedzie: e-o, a-u, a-y. i-u.

Pan doktor zaleca:

– płukanie gardełka ( gulkotanie )

– połykanie pastylek ( naśladowanie połykania )

– oglądanie gardła w lusterku ( podczas wymawiania samogłosek )

Krasnalek zmęczony zabiegami ziewa ( szeroko ) i usypia:

– chrapie ( chrrrrr , na wdechu i wydechu )

Budzi się. Będzie brał inhalacje:

– zaciska na przemian dziurki nosa ( w tym czasie oddycha wolną dziurką)

– wdycha powietrze nosem a wydycha ustami

Krasnalek czuje się już lepiej – sprawdza czy gardło go jeszcze boli.

Trzyma ręką gardło, przy szeroko otwartych ustach:

                             ga go ge gu gy

                              ka ko ke ku ky

                             oko eke uku aku

                                     ago ego ugu ogo

Zdrowy krasnoludek ma apetyt, zamyka usta i żuje coś smacznego   (naśladowanie żucia).

Po posiłku krasnal miał czkawkę: ap – ap, op – op, up – up, ep – ep.

Ćwiczenia szczęki dolnej

     1. Dziecko opuszcza i unosi dolną szczękę. Wymawia szerokie AAAA

i przechodzi do wymawiania AAAAAAAAA połączonego z głoską SSS.

      2.Zabawa „Grzebień” . Dziecko zakłada dolne zęby na górną wargę i porusza nimi. Potem cofa żuchwę, zakłada górne zęby na dolną wargę i porusza nimi.

  1. Dziecko naśladuje ziewanie, wykonuje przy tym ruchy rąk, przeciągając się i wyginając.
  1. Głęboki wdech nosem i wydech ustami z jednoczesnym wymawianiem głoski A. tak samo wymawiamy O, U.

Ćwiczenia emisyjno – głosowe ;

wyrabiają właściwą tonację, uczą kierowania głosu na maskę, ćwiczą umiejętność modulowania siły głosu i prawidłowego brzmienia głosek.

  1. Dziecko wypowiada poszczególne samogłoski na różnej tonacji.
  • Wypowiada wyrazy dźwiękonaśladowcze: 

                                                  Muuuuuu

                                                 Hau – Hau

  • Dziecko staje swobodnie w niewielkim rozkroku, ręce luźno zwisają wzdłuż ciała, głowa lekko pochylona do przodu. Unosząc powoli głowę, dziecko bierze głęboki wdech i wypuszcza gwałtownie powietrze, parskając jak koń.
  • Zabawa „ Poszukiwania w lesie” .

Dziecko wyobraża sobie, że jest w lesie i przywołuje koleżnkę i kolegę, których nie widzi:

– przeciąga samogłoskę w pierwszej sylabie: Kaaaaasiu!, Maaaaaćku!

– przeciąga samogłoskę w drugiej sylabie: ELKaaaaaa! , Tomkuuuu!

  • Zabawa „W  misie , które budzą się na wiosnę. Dziecko leży:

Misie śpią, oddychają nosem ( wdech i wydech przez nos ).Misie budzą się, ziewają ( wdech i wydech przez usta ).Wdychają powietrze ustami, zamykają usta i mruczą mmmmmmmm, następnie wypowiadają mmmaaaa, mmmooo, mmmuuu,.

Misie cieszą się z nadejścia wiosny. Zanim wstaną zaczynają śpiewać:  aaaaaaaa, oooooo, uuuuuu, eeeeeee. Iiiiiiiiiii .

  • Zabawa w „Echo” . Dziecko wypowiada poszczególne głoski: raz głośno    raz cicho.

AAAAAAAA-aaaaaaa     OOOOOOO – oooooo

EEEEEEEE – eeeeeeee

UUUUUUU – uuuuuu      IIIIIIIIIIIIIII –  iiiiiiiiiii

Bibliografia

  1. Chmielewska E., Zabawy logopedyczne i nie tylko. Poradnik dla nauczycieli i rodziców. Wyd. Kielecka Oficyna Wydawnicza  MAC, Kielce 1995
  2. red.  Gałkowski T., Jastrzębowska G., Logopedia Wyd. Uniwersytetu Opolskiego 2001
  3. Sachajska E., Uczymy poprawnej wymowy WSiP, W-wa 1981
  4. Toczyska B., Elementarne ćwiczenia dykcji Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe Gdańsk 2003

Opracowała Irena Pacześna

Elżbieta Łukomska