Poniedziałek 04.05.2020 Moja Ojczyzna

Drogie dzieci zapraszamy was do wysłuchania wiersza pt. „Ojczyzna” W. Domeradzki

Wszystko dookoła:
Szkoła, przedszkole,
Fabryczne dymy,
Żelazna kolej,
Kwiaty przy oknie,
Klon koło bramy,
Słoneczny uśmiech

Kochanej mamy
I las, co cieniem
Dzieci zaprasza
– wszystko to – Polska
Ojczyzna nasza.

Rozmowa z dziećmi na temat wiersza. Wyjaśnienie dzieciom znaczenia wyrazu „Ojczyzna”.

(Kraj, w którym się ktoś urodził, którego jest obywatelem lub z którym jest związany więzią narodową).

Nauka rymowanki (fragment utworu R. Przymus „Polska”).

„Polska to taka kraina, która się w sercu zaczyna”.

Zapraszamy do obejrzenia filmu – Polskie symbole narodowe.

rozmowa na temat symboli narodowych:

  • Jak wygląda godło Polski?
  • Co symbolizuje biały i czerwony kolor na fladze?
  • Kiedy najczęściej możemy słyszeć nasz hymn narodowy?
  • Jaką postawę przyjmujemy podczas śpiewania hymnu?

Zabawa „Prawda, fałsz” – ocenianie wypowiedzi rodzica.

– Stolicą Polski jest Warszawa.
– Flaga Polski jest czerwono – biało – czerwona.
– Podczas słuchania hymnu stoimy na baczność z zachowaniem należytej powagi.
– Godłem Polski jest biały łabędź na czerwonym tle.
– Państwo w którym mieszkamy nazywa się Polska.
– Największa rzeka w Polsce to Wisła.
– Mieszkamy w Polsce, więc posługujemy się językiem angielski.

Na koniec zapraszamy do zabaw logopedycznych:

Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę. Lusterko dla dziecka.

W mieście stoi sygnalizator świetlny –gdy świeci zielone światło: dzieci unoszą język do góry, gdy świeci czerwone światło – język umieszczają za dolnymi zębami.

Samochody – dzieci naśladują jazdę samochodem: czubek języka przesuwają po podniebieniu od zębów w stronę gardła, kilkakrotnie powtarzając ten ruch.

Wieżowiec – w wieżowcu winda kursuje raz w górę, raz w dół. Dzieci wykonują ruch językiem, unosząc go raz w stronę nosa, a raz w stronę brody.

Przedszkolaki – w przedszkolu pani wita się rano z dziećmi. Dzieci dotykają czubkiem języka do każdego zęba na górze i każdego zęba na dole.

Konik – dzieci naśladują stukot kopyt konia: odbijają język od podniebienia, jednocześnie rozciągając, a następnie ściągają wargi w dziobek.

Krowa – dzieci naśladują ruch żucia, pokazując, jak krowa na łące je trawę.

Traktor jeździ w koło po polu – dzieci unoszą czubek języka na górną wargę i wykonują koliste ruchy po górnej i po dolnej wardze.

Miłej zabawy i nauki.

Grażyna Krychowiak