Piątek 19.11.2021 Dzień Praw Dziecka

Piosenka na dobry dzień.

https://www.youtube.com/watch?v=ENacz_leLWI

Rysowanie siebie – złoszczącego się i wesołego.

Rodzic  pyta: − Kiedy się złościcie? (Kiedy ktoś nie pozwala robić tego, co chcemy, albo dostać tego, czego potrzebujemy, gdy ktoś chce nam wyrządzić krzywdę). − Jak się wtedy zachowujecie?

Rodzic pyta: – Kiedy się cieszycie? Jak się wtedy zachowujecie?

Rodzic daje dziecku kartkę podzieloną na pół, kredki i prosi, żeby po lewej stronie kartki narysowały siebie złoszczącego się, a po prawej – cieszącego się. Po wykonaniu pracy dziecko określa sytuacje, które je złoszczą, i takie, które je cieszą.

Słuchanie wiersza Agaty Widzowskiej „Małe cuda”

To nieprawda, że dorośli najmądrzejsi są pod słońcem,

bo kto uczy ich radości? Małe roześmiane brzdące!

Tak wspaniale być maluchem, biegać boso, liczyć mrówki,

koniec tęczy mieć za uchem, łowić ryby na sznurówki.

Wszystkie dzieci są ciekawe, chcą znać pismo i cyferki, badać to,

 co piszczy w trawie, wiedzieć, czemu słoń jest wielki.

Gdy się dziecku coś nie uda i popada w tarapaty,

 wspieraj je, a sprawisz cuda, nie krzycz głośniej od armaty

Dzieci lubią być słuchane, kiedy mówią coś z powagą,

a gdy czasem chcą być same, mają też do tego prawo.

Nikt nie może szturchać dziecka, straszyć klapsem ani pasem,

śmiać się, gdy mu leci łezka, lub nazywać go głuptasem.

Czasem dzieci są marudne, płaczą z żalu lub ze złości,

są samotne, śpiące, brudne, ale zawsze chcą miłości!

Gdy się duzi bawią z dziećmi w śmichy-chichy, poczytajki,

 świat jest piękny i bezpieczny, lepszy od zmyślonej bajki.

Rozmowa na temat wiersza.

Kto uczy dorosłych radości?

Czy dobrze jest być dzieckiem?

Co lubią dzieci?

Czego nie można robić dzieciom?

Czego zawsze chcą dzieci?

Kiedy dzieci są szczęśliwe?

Czy wszystkie dzieci żyją w godnych warunkach? Dlaczego?

Posłuchajcie piosenki o prawach dziecka.

Rodzic wyjaśnia, że 20 listopada jest obchodzony Dzień Praw Dziecka .

Przypomina im, że istnieje organizacja UNICEF, która zajmuje się pomocą dla dzieci (jedzenie, ubrania, nauka, szczepionki).

Nauka ostatniej zwrotki wiersza Agaty Widzowskiej „Małe cuda”. Dzieci powtarzają za rodzicem fragmenty wiersza.

„Czasem dzieci są marudne, płaczą z żalu lub ze złości,

są samotne, śpiące, brudne, ale zawsze chcą miłości!

Gdy się duzi bawią z dziećmi w śmichy-chichy, poczytajki,

świat jest piękny i bezpieczny, lepszy od zmyślonej bajki.

Zabawa uwrażliwiająca zmysł dotyku – Zgadnij, co trzymasz.

Rodzic gromadzi różne przedmioty znajdujące się w pokoju, dbając o to, aby każdy z nich miał inny kolor (np.: różowy miś pluszowy, żółta gumowa kaczka, czerwona kredka, zielony klocek, niebieska temperówka, biały długopis…). Dziecko ogląda te przedmioty, stara się zapamiętać ich kolory. Następnie dziecko dostaje do rąk trzymanych za plecami jeden z oglądanych przedmiotów. Jego zadaniem jest odgadnąć, jaki to przedmiot, i podać (przypomnieć), w jakim jest kolorze.

 Propozycje zabaw i kolorowanek dla chętnych dzieci

Znajdź różnice między obrazkami

Miłej zabawy. Do zobaczenia.

Elżbieta Łukomska