Na wsi

Dzień dobry! Witamy po Świętach! Przed Nami kolejny tydzień naznaczony nowymi wyzwaniami, zadaniami i zabawą w kręgu gospodarstwa. Będziemy zajmować się wszystkim tym co wiąże się z gospodarstwem na wsi i mieszkającymi tam zwierzątkami.

Na początek rozgrzewka w postaci ćwiczeń ortofonicznych. Kształtujemy mięśnie narządów mowy przy powtarzaniu zgłosek.

Człapie kaczka: człap, człap, człap – otwartymi dłońmi uciskamy plecy dziecka,

Złap ją proszę dla mnie, złap – łapiemy dziecko za boczki i łaskoczemy,

Kapie deszczyk: kap, kap, kap – uderzamy szybko opuszkami palców po plecach,

Złap go proszę dla mnie, złap – łapiemy dziecko za karczek i łaskoczemy,

Skacze piłka: klap, klap, klap – uciskamy plecy dziecka dłonią złożoną  w pięść,

Złap ją proszę dla mnie, złap – łapiemy dziecko za brzuszek i łaskoczemy

Teraz dla rozładowania emocji zabawa bieżna. Zamieniamy się w koniki i naśladujemy sposób poruszania się konia: bieg truchtem, galopem w różnych kierunkach.

Aby przejść do następnej części zajęć potrzebne Państwu będą: sylwety zwierząt występujących w wierszu (sylwetami mogą być plastikowe zabawki, wydrukowane bądź narysowane i wycięte postacie): 5 koników, 1 cielę, 4 kury, 3 kaczki, 1 owieczka, 2 prosiaczki i hula kop (lub cokolwiek co może stanowić zagrodę dla zwierząt)

Rodzic czyta dziecku wiersz pt. ,,W gospodarstwie wiejskim”

W gospodarstwie u mych dziadków,

Rośnie mnóstwo pięknych kwiatków

I zwierzątek też jest wiele:

Pięć koników, jedno cielę,

Cztery kurki i trzy kaczki,

Owieczka i dwa prosiaczki.

Rozmowa na temat wiersza. Postarajcie się wspólnie znaleźć odpowiedź na poniższe pytania:

– Co to jest gospodarstwo wiejskie?

– Jakie zwierzęta wystąpiły w wierszu?

– Jakie znasz inne zwierzęta mieszkające na wsi?

Zagroda wiejska – przeliczenie zwierząt.

Rodzic ponownie czyta wiersz umieszczając w zagrodzie (hula-hop) odpowiednią ilość zwierząt. Po zakończeniu czytania porównujemy, których zwierząt jest najwięcej, których najmniej, przeliczamy.

,,Klaśnij, tupnij, podskocz” – zabawa matematyczno-ruchowa

Potrzebujemy kostki do gry. Rzucamy kostką, w zależności od tego ile oczek ,,pokaże” kostka tyle razy np.: klaśnij, tupnij, podskocz.

Teraz coś dla wyciszenia i rozwoju motoryki małej: wzmacnianie mięśni całej dłoni i palców.

,,Wiejskie zwierzątka” – lepienie z plasteliny dowolnego zwierzątka.

Zakończmy ten dzień śpiewająco piosenką pt. ,,Mleko”

Sylwia Zblewska