Zestaw ćwiczeń porannych (wg K. Wlaźnik):
„W rytm” – dziecko otrzymuje bębenek, tamburyno, drewienka (można zastąpić dostępnymi w domu grzechotkami, garnkami i łyżkami). Biega zgodnie z wybijanym przez siebie rytmem.
„Ósemki i ćwiartki” – dziecko biega szybko na palcach, a instrument (grzechotkę, garnek i łyżkę) trzyma wysoko nad głową i wybija rytm ósemkowy (R. narzuca rytm).
Następnie dziecko i rodzic chodzą na całych stopach w rytmie ćwiartek. „W parze” – jedna osoba wybija rytm, a druga tańczy, później następuje zmiana.
„Gatunki muzyczne” – zapoznanie dzieci ze współczesnymi gatunkami muzycznymi, wysłuchanie i podawanie nazw różnych gatunków muzycznych. R. włącza utwory z różnych gatunków muzycznych: muzyki klasycznej, disco polo, rocka, jazzu itd. Dziecko starają się rozpoznać gatunki i podać ich nazwy.
muzyka klasyczna:
disco polo:
rock:
jazz:
„Taneczne improwizacje” – tańczenie do różnych gatunków muzycznych, określanie tempa, nastroju. R. włącza utwory z poprzedniego ćwiczenia, a zadaniem dziecka jest tańczenie, tak jak prowadzi je muzyka. Następnie R. ponownie włącza kolejne utwory, a dziecko określa, jak jemu się tańczyło, który utwór najbardziej przypadł do gustu. Określa nastrój i tempo muzyki.
„Taneczne rytmy disco” – wymyślanie układu tanecznego. R. wyjaśnia, że disco to muzyka taneczna. Zadaniem dziecka i rodzica jest wymyślenie układu tanecznego do piosenki disco.
„Kosmiczne dźwięki” – rozwijanie wyobraźni podczas słuchania muzyki elektronicznej – opowieść ruchowa. R. prezentuje dowolną muzykę elektroniczną. Dziecko leży na dywanie z zamkniętymi oczami i próbuje zapamiętać, co widzi w wyobraźni. Po wysłuchaniu utworu opowiada o swoich wyobrażeniach. R. proponuje inscenizację kosmicznej podróży. Dziecko siada w wyimaginowanym statku kosmicznym, zapina pasy, odpala silnik i startuje. Podczas podróży napotyka asteroidy, które próbuje omijać albo rozbijać, strzelając do nich.
„Rock” – wysłuchanie dowolnego utworu rockowego, wskazywanie wiodącego instrumentu. R. prosi dziecko, by wsłuchało się w muzykę i zastanowiło, jaki instrument jest w tym gatunku muzycznym najważniejszy (gitara elektryczna).
„Gitara a gitara” – określanie podobieństw i różnic w wyglądzie instrumentów, rozbudzenie ciekawości dzieci grą na instrumencie. R. prezentuje zdjęcia różnych gitar (np. akustyczna, basowa, elektryczna). Dziecko określa podobieństwa i różnice w ich wyglądzie. Rozbudza zainteresowanie dzieci tym instrumentem).
Posłuchajcie piosenki:
„Koncert rockowy” – naśladowanie gry na gitarze. R. ponownie włącza muzykę rockową. Dziecko wciela się w gitarzystę i próbuje naśladować grę na gitarze elektrycznej – w takim tempie, jakie słuchać w utworze.
„Pląsy muzyczne” – zabawa relaksacyjna (masażyk). Dziecko siedzi przed rodzicem, rodzic wykonuje masaż pleców dziecka. R.: Idą słonie, (na plecach kładziemy całe dłonie) potem konie, (na plecach kładziemy piąstki) panieneczki na szpileczkach. (palce wskazujące z gryzącymi pieseczkami – szczypanie) Świeci słonko, (zataczamy dłońmi kółka) płynie rzeczka, (rysujemy linię) pada deszczyk. (uderzamy w plecy wszystkimi palcami) Czujesz dreszczyk? (łaskotanie).
„Kostka”– zabawa matematyczna. Kolejno dziecko i rodzic rzucają kostką. Zadaniem dziecka jest zsumowanie wyrzuconej liczby oczek i podanie wyniku.
Ćwiczenia
Opracowały: Małgorzata Mrówczyńska, Magdalena Mielczarek.
You must be logged in to post a comment.