Motyle i kwiaty – 20.04.2020 r.(poniedziałek)

Witamy wszystkich w poniedziałkowy poranek. Zaczynamy dzisiaj „Spotkania z wiosną”. Będzie kolorowo i radośnie,  bo właśnie taka jest wiosna. Pełna zieleni, kolorowych kwiatów, pojawiają się motyle, pszczółki, słychać śpiew ptaków. Świeci słoneczko, wszystko budzi się do życia. Tak jest na dworze o tej porze roku. My niestety możemy tylko podziwiać piękno wiosennej przyrody przez okno naszego pokoju. Mamy nadzieje ,że nasze propozycje przeniosą Was w wiosenny świat, a wiosenne słoneczko wywoła uśmiech na Waszych twarzach . Wiec zaczynamy .

Przy ilustracji przedstawiającej łąkowe kwiaty wysłuchanie opowiadania .

Na początek  opowiadanie „Motyle i kwiaty” (można przygotować wcześniej papierowe sylwety dużego wielobarwnego motyla i mniejszego żółtego motyla).

Na łące fruwał z kwiatka na kwiatek duży, barwny motyl. Wszystkie kwiaty rozchylały przed nim płatki, aby mógł się napić ich słodkiego nektaru. Kolorowy motyl cieszył się, że jest sam, bo dzięki temu nie zabraknie mu kwiatowego soku. Ale kiedy zaspokoił pierwszy głód, zrobiło mu się smutno. Nie miał z kim porozmawiać, nie miał się z kim bawić.

Nagle z drugiej strony łąki przyfrunął drugi mały motylek. Nie był różnokolorowy, lecz cały żółty. Kwiaty nie zapraszały go do picia nektaru. Mały motylek był nieśmiały i bardzo, bardzo głodny. Zobaczył go w końcu duży motyl.

– Fruwaj ze mną – powiedział – razem będziemy siadać na kwiatkach i pić ich nektar. Starczy i dla mnie, i dla ciebie.

I odtąd latały razem. – Ładna z nich para – mówiły kwiaty. A dwa motyle po wypiciu soku fruwały nad nimi, bawiąc się wesoło w berka i w chowanego. I podziwiały, jaki piękny i kolorowy jest świat”.

  • Wypowiedzi dzieci na temat opowiadania – próba odpowiedzi na zadawane pytania:
    • Ile motyli fruwało na łące?
    • Który motyl pierwszy przyfrunął na łąkę, a który drugi?
    • Jak wyglądał motyl, który pierwszy przyfrunął na łąkę?
    • Jak wyglądał motyl, który przyfrunął później?
    • Co motyle robiły na łące?
    • Co mówiły o nich kwiaty?
    • O jakiej porze roku jest mowa w opowiadaniu?

Zabawa ruchowa z piosenką

  • Zabawa dydaktyczna „Ile jest kwiatów, a ile motyli?”
  1. Wręczenie każdemu dziecku koperty z sylwetami kwiatów i motyli w czterech kolorach;
  2. Uważne słuchanie poleceń  i układanie przed sobą kolorowych kwiatów, a następnie dopasowywanie motyli do kwiatów według koloru;
  3. Przeliczanie motyli i kwiatów; odpowiedź na pytanie: Ile jest motyli? Czy więcej jest motyli, czy też kwiatów?
  • Zabawa integracyjna z rodzicami „Gdzie jest  motyl?”
    • zaproszenie rodziców do wspólnej zabawy: rodzice i rodzeństwo siedzą po turecku, a dzieci umieszczają motyle według poleceń : na ramieniu, na głowie, za mamą, obok mamy, pod krzesłem, na kolanie itp.

Na zakończenie zapraszamy do pokolorowania motylków.

Kolorując motylki możemy wysłuchać muzyki „Poranek” E. Griega.

Opracowały E. Łukomska i G. Krychowiak

Elżbieta Łukomska