Witamy „Muchomorki” i rodziców bardzo serdecznie. Maj jest miesiącem książki. W tym tygodniu porozmawiamy o książkach i ich roli w życiu człowieka. Zaczynamy .
- „Ślady prowadzące do…” – zabawa tropiąca wprowadzająca w temat zajęć.
Dziecko siedzi na dywanie. Rodzic wskazuje na ślady prowadzące za drzwi pokoju. Dziecko podąża śladami i odnajduje plecak .Rodzic zadaje zagadkę dotyczącą przedmiotów w plecaku.(w plecaki różne książki)
„Choć nie ma zamka ani kluczyka
Często otwierasz ją i zamykasz.
W swym wnętrzu wiele tajemnic mieści,
wierszyków , bajek i opowieści”. (książka)
Po odgadnięciu zagadki, dziecko otwiera plecak i wyjmuje z niego różne książki. Wspólne oglądanie książek.
Rodzic zadaje dzieciom pytania:
- Czym różnią się od siebie te książeczki?
- Czy są tej samej wielkości?
- Czy są tej samej grubości?
- Czy mają takie same kolory?
- Co można znaleźć w książkach?
- Gdzie możemy kupić książkę?
- Gdzie możemy wypożyczyć książkę?
- W jaki sposób dbamy o nasze książki żeby ich nie zniszczyć?
Zabawa ruchowa „Książeczki na półeczki”.
Dziecko ma przyklejone emblematy książek w kolorach: niebieskim, zielonym, żółtym i czerwonym. Dziecko wykonuje swobodną improwizację ruchową do dowolnej muzyki. Na hasło: ” Niebieskie książeczki na półeczki” dziecko z szuka książeczki w odpowiednim kolorze . Powtarzamy zadanie z innymi kolorami książek.
„Prośba książeczki”.
Oprócz książek w plecaku znajdował się także list od książeczki. Rodzic odczytuje list.
Drogie dzieci!
Piszę do Was bo tylko Wy możecie pomóc!
Złośliwy czarnoksiężnik zrobił psikusa – ukrył litery tworzące nazwę pewnego domku. Jeśli odgadniecie wszystkie zagadki, dowiecie się, kto mieszka w tym domku . Wiem, że sobie poradzicie i tym samym uwolnicie mieszkańców tego niezwykłego domu. Trzymam za was kciuki!
Wasza przyjaciółka Książeczka
Zagadki:
- Jej czerwony płaszczyk widać już z daleka.
Gdy przez las idzie, wilk już na nią czeka. (Czerwony Kapturek)
- Tego chłopca i dziewczynkę z bajki pamiętacie.
Sprytem wiedźmę przechytrzyli w piernikowej chacie. (Jaś i Małgosia)
- Jak inne zwierzęta cztery łapy ma, lecz tylko na tylnych buty ma dwa.
Choć czasem mruczy, to myszy nie goni, kapelusz z piórkiem ma na swej skroni. (Kot w butach)
- W łupince orzecha wygodnie sypiała, w pyłku kwiatowym co dzień się kąpała. A choć najmniejszą dziewczynką była, od dużych kłopotów się nie ochroniła. (Calineczka)
- Był bajkowym pajacykiem co miał ludzki głos, lecz gdy głosem tym nakłamał rósł mu nos. (Pinokio)
Dzieci podają rozwiązanie zagadek.
Każda zagadka to jedna litera (1 – b, 2-a, 3- j, 4-k, 5-i).
Hasło Bajki – rodzic odczytuje. Dziecko dzieli na sylaby .
Posłuchajcie piosenki o bajkach.
Książka to Twój przyjaciel, który zaprowadzi Cię do tajemniczych krain, z którym przeżyjesz niesamowite przygody, dzięki któremu zdobędziesz nowe wiadomości. Zatem dbaj o swojego przyjaciela!
- Zapraszamy do lektury wiersza „Książki.”
„Szanuj książeczki czyś mały
czyś duży
One zabiorą cię w świat podróży.
Pokażą ci kraje obce, tajemne
Skarby dobędziesz na światło dzienne.
Zobaczysz smoki z trzema głowami,
Małego kota z wielkimi butami.
Małgosia Jasia dziś uratuje,
Piętaszek także ci podziękuje.
Róża do Księcia znów zagaduje,
Wiedźma do worka złoto zsypuje,
wśród fal się pluska Mała Syrenka,
wróżki pukają znów do okienka.
Dbaj więc o książki, szanuj, doceniaj,
nie gnieć karteczek i nie wydzieraj.
Podziel się wiedzą, radością i magią.
Szanuj więc książki i im pomagaj.”
Rozmowa na temat wiersza
– Dokąd mogą zabrać nas książki ?
– Czego możemy dowiedzieć się z książek?
– Dlaczego trzeba szanować książki?
- Teraz piosenka o poszanowaniu książek. Posłuchajcie.
„Małe-duże”- zabawa ruchowa.
Rodzic rozkłada na dywanie kolorowe obręcze. Wewnątrz nich umieszcza książki małe i duże. Podczas trwania dowolnego utworu muzycznego, dzieci swobodnie poruszają się po dywanie. Na pauzę w muzyce rodzic podaje hasło: duże lub małe, a zadaniem dz. jest ustawić się przy obręczy, wewnątrz której znajduje się odpowiedniej wielkości książka.
- „Książki”- ćwiczenia logopedyczne
Zamienimy na dosłownie chwilkę, nasze buzie w
książki. Ciekawi jesteście jak? Zobaczcie:
– „otwieranie i zamykanie książki” – otwiera i zamyka szeroko usta
– „przekładnie kartek w książce”- przesuwa czubek języka z jednego kącika ust
do drugiego.
Poproście rodziców o przeczytanie wiersza pt. „Książka” autor Krystyna Gudel
„Czy to piątek, czy niedziela
w książce znajdziesz przyjaciela.
Dobrą radą ci posłuży,
kiedy wdepniesz do kałuży.
Jak parasol cię ochroni,
kiedy wietrzyk będzie gonił.
Gdy nadejdą smutne chwile,
bawić będzie jak najmilej.
Kartki szumią i szeleszczą.
Czytaj książkę, jeszcze, jeszcze…
i pogłębiaj mądrość, wiedzę.
Książka nigdy nie zawiedzie”.
Rozmowa na temat treści wiersza.
-Kogo możemy znaleźć w książce?
– Czego możemy dowiedzieć się z książek?
– Dlaczego lubimy czytać książki?
Poproście rodziców, aby pomogli wam nauczyć się wierszyka na pamięć.
- Zapraszamy do obejrzenia wybranej bajki.
- „ Jaś i Małgosia”
- „Złotowłosa i trzy misie”
Rozmowa na temat treści obejrzanych bajek.
Tutaj dla was kilka krótkich wierszyków opowiadających jak traktować książkę zaczerpniętych ze strony http://www.naszebabelkowo.pl
Korzystajcie z książek. Czytajcie i oglądajcie książki. Szanujcie książki .Życzymy miłej zabawy.
Opracowały E. Łukomska i G. Krychowiak
You must be logged in to post a comment.