Koncert na podwórku

Kolejny dzień, kolejne wyzwania. Dzisiaj troszkę pośpiewamy, pogdaczemy i pogęgamy 😉 Dzień dobry, zapraszam do zapoznania się z propozycjami zajęć, które możecie Państwo przeprowadzić z dziećmi w domach i świetnie się przy tym bawić.

Na początek: rozgrzewka. Wykreśl zwierzątko, które nie pasuje do pozostałych.

Czy kiedykolwiek biegała Wam po placach kurka? Czas na masażyk!  Rodzice czytając poniższy tekst robią masażyk swoim dzieciom, można się zamieniać J

Po podwórku biega kurka, – przebieranie dwoma palcami wzdłuż kręgosłupa dziecka

Otrzepuje z rosy piórka, – muskanie ramion dziecka

Na robaczki dziś ma smaczek – lekkie pełzanie opuszkiem palca po karczku,

… Czy tu schował się robaczek? – łaskotki – świdrujemy palcem

Powtarzamy zabawę Koniki

Kochani, aby nasza wyobraźnia rozwinęła skrzydła w dalszej części zajęć potrzebować będziecie zabawek, wydrukowanych bądź narysowanych zwierząt tj.: koza, koń, owca, świnia, krowa, pies, kura, gęś, kaczka, indyk, kot; Będziecie potrzebować też pałeczki do dyrygowania – może być to wszystko co tylko przypomina batutę.

Czytamy wiersz autorstwa Anny Bayer Wiejska zagroda

Na podwórku poznasz kozę,

Konia, owcę, świnię, krowę,

A do tego Burka pieska,

Który w zgodzie z kotem mieszka.

Poznasz tutaj wiejskie ptaki

Kury, gęsi, ich pisklaki,

Kaczki wróble i indyki,

Wszędzie pełno jest muzyki

Ko, ko, ćwir, ćwir, kuku-ryku,

Gul, gul, gę, gę, brzmi w kurniku.

To wesoła jest gromada:

Indyk, gąska, kotek, kaczka,

Piesek, owca, świnka, koza,

Bo to wiejska jest zagroda.

Zadaniem dzieci jest wymienić jak najwięcej wiejskich zwierząt, które występowały w wierszu.

Naśladowanie odgłosów zwierząt – ćwiczenia ortofoniczne. Dzieci naśladują odgłosy zwierząt występujących w wierszu: kozy, konia, świni, krowy, psa, kury, gęsi, kaczki, indyka, kota.

Muzyka w wiejskiej zagrodzie – śpiewanie znanych piosenek na zgłoskach. Dzieci na melodię piosenki np. Wlazł kotek na płotek lub innej znanej dzieciom śpiewają na zgłosce – mu, ko, chrum.

Dyrygent – zabawa muzyczna.

Kto to jest dyrygent?

Co robi dyrygent w orkiestrze?

Wyjaśniamy dziecku pojęcie: batuta.

Wybieramy ilustracje (zabawkę, rysunek) dwóch zwierząt: np. kurę i indyka.

Na początku dyrygentem jest rodzic – trzyma batutę. Wskazuje jakie zwierzę śpiewa.

Kiedy dzieci już dobrze znają zasady zabawy one same zostają dyrygentem. Rodzic razem z dzieckiem śpiewa to co mały dyrygent zadyryguje.

Kochani porównajcie sobie z filmikiem poniżej, czy wasze zwierzątka wydają takie same odgłosy?

Czas popracować nad naszą motoryką małą. Kogut – rysowanie linii po śladzie i kolorowanie. Pracujemy nad precyzyjnym rysowaniu po linii i dokładnym zapełnianiu płaszczyzny kolorem.

Porozmawiajcie teraz o tym jakie są cechy charakterystyczne wybranych zwierząt (zachowanie, wielkość, barwa) i na tej podstawie wymyślcie dla nich nazwy, np. świnka okrąglinka.

Myślę, że skoro obracamy się w wiejskim klimacie nie może obejść się bez ponownego tańca znanych wszystkim Kaczuszek. Dzieci je uwielbiają!

Rozbudzamy zamiłowanie dzieci do poezji. Słuchanie wiersza Anny Surowiec: Rozmowy zwierząt.

Dzieci mają za zadanie zapamiętać jak najwięcej zwierząt występujących w wierszu.

W gospodarstwie już od rana

Rzecz się dzieje niesłychana.

Obudziły się zwierzęta

I dyskusja rozpoczęta.

Kukuryku! Kukuryku!

Kto tak pieje przy kurniku?

A to kogut: kukuryku!

Woła kury do kurnika.

Ko, ko, ko, ko, ko, ko, ko, a kto pyta?

To jest kura – złotopiórka.

Grzebie w ziemi pazurkami

Szuka miejsca z robaczkami.

Kwi, kwi, kwi, kwiczy świnka,

Co różowy ryjek ma,

Kwi, kwi, kwi, cha, cha, cha,

Kto tak czysty jest jak ja?

Na to kaczka kwacze tak:

Kwa, kwa, kwa, kwa, kwa, kwak

Idź do rzeki umyj ryjek

Będziesz ładna tak, tak, tak.

Usłyszała to też krowa, zaryczała:

Muuu, muuu, muuu.

Słuszne rady dajesz tu,

Więc się umyj świnko już.

Konik zarżał i ha, ha, ha.

Tak skończyła się historia ta.

Dzieci wymieniają zwierzęta występujące w wierszu.

Na koniec bardzo trudne ćwiczenie 😉 Dzieci i rodzice mają za zadanie przekazać sobie informacje w języku zwierzątek np. zamieniacie się w kurki i rozmawiacie sobie w języku ,,kurzym”. Jestem pewna, że ta zabawa wywoła mnóstwo radości.

Sylwia Zblewska