Telewizor, laptop, smartfon to urządzenia bez których, człowiek nie wyobraża sobie życia ale czy zastanawiamy się , jaki wpływ na rozwój dziecka mają urządzenia mobilne?
Cieszymy się, gdy dziecko potrafi ,,zająć się sobą” ,włącza sobie bajki i spędza przy nich wiele czasu. Niejednokrotnie dla chwili spokoju wręczamy dziecku swój telefon lub dajemy tablet. Często rodzice są dumni ,że ich kilkunastomiesięczny maluch potrafi obsługiwać smartfon. Uważają , że mają w domu ,,geniusza” i nie zastanawiają się że długotrwałe korzystanie z tego typu urządzeń może prowadzić do zaburzeń rozwojowych, takich jak:
-trudności z mówieniem, spowolnienie rozwoju mowy
-rozdrażnienie
-agresję i problemy z koncentracją
– niechęć do kontaktów społecznych
– problemy ze snem.
Aby uzmysłowić skalę problemu, warto przytoczyć wyniki badań przedstawione przez Fundację ,, Dzieci Niczyje” a dotyczące korzystania z urządzeń mobilnych przez małe dzieci w Polsce.
,,Ponad 40% dzieci 2-letnich korzysta z tych urządzeń, z czego 30% codziennie! Własny smartfon lub tablet ma 13% dzieci do 2 lat i 40% 5-6 latków. 84% 5-6 latków korzysta z nich codziennie. Prawie 80% ogląda na tych urządzeniach filmiki lub gra. 69% rodziców udostępnia dzieciom telefony, laptopy gdy potrzebują zająć się własnymi sprawami”. Te liczby zatrważają …
Najbardziej podatne na negatywny wpływ urządzeń mobilnych są najmłodsze dzieci, dlatego specjaliści zalecają aby maluchy do 2-go roku życia nie miały z nimi żadnego kontaktu. 5 minut spędzone przez dwuletnie dziecko przed telewizorem, to jak godzinny seans w kinie dla dorosłego!
Dzieci przedszkolne powinny spędzać 30 minut przy komputerze lub tablecie, pod kontrolą rodziców. Starsze dzieci w wieku szkolnym do 2 godzin. Warto ustalić czas ( sobota lub inny dzień tygodnia ), kiedy nikt z domowników nie będzie sięgał po urządzenia mobilne. Trudne?… zapewne tak, ale wykonalne!
A teraz kilka spostrzeżeń z pracy logopedy.
Często zgłaszają się do logopedy rodzice z dziećmi 3- letnimi, które nie mówią lub ich mowa ogranicza się do wypowiadania kilkunastu słów. Na pytanie o ilość czasu spędzanego przed telewizorem, tabletem, smartfonem słyszę najczęściej… kilka godzin! Aby rozpocząć terapię dziecko i rodzice muszą przejść przez okres odstawienia… multimediów. Czasami nie wiem dla kogo jest to trudniejsze – dla dziecka czy rodziców? Ale przychodzi „lepszy czas” – maluch zaczyna dostrzegać drugą osobę, uczy się kontaktu „twarzą w twarz”, rozwija swoją kreatywność, dowiaduje się, że świat to coś więcej niż tylko urządzenia elektroniczne.
Dlatego Rodzicu pomyśl – czy na pewno chcesz być „smartfonowym” rodzicem – „smartfonowego” dziecka?
Oczywiście nie należy popadać w panikę i od razu wyrzucać telewizory, komputery z domu. Wystarczy wprowadzić ograniczenia i dać dziecku czas na powrót do prawidłowego rozwoju.
logopeda Irena Pacześna