Witajcie Kropelki. Dzisiaj na początek zapraszam Was do wysłuchania piosenki.
- Wprowadzenie nazw dni tygodnia
Zachęcam Was do zaśpiewania swoim rodzicom nazw dni tygodnia – na znaną melodię „Panie Janie”. ( tak jak śpiewamy w przedszkolu)
Słuchanie wiersza Jana Brzechwy „Tydzień”
„Tydzień dzieci miał siedmioro: − Niech się tutaj wszystkie zbiorą!
Ale przecież nie tak łatwo radzić sobie z liczną dziatwą:
Poniedziałek już od wtorku poszukuje kota w worku,
Wtorek środę wziął pod brodę: − Chodźmy sitkiem czerpać wodę.
Czwartek w górze igłą grzebie i zaszywa dziury w niebie.
Chcieli pracę skończyć w piątek, a to ledwie był początek.
Zamyśliła się sobota: − Toż dopiero jest robota!
Poszli razem do niedzieli, tam porządnie odpoczęli.
Tydzień drapie się w przedziałek: − No a gdzie jest poniedziałek?
Poniedziałek już od wtorku Poszukuje kota w worku… I tak dalej…”
• Rozmowa na temat wiersza.
(Papierowe szablony gwiazdek śniegowych, butelka z wodą, miseczka, kroplomierz, skakanka( nagranie tanecznej muzyki, nagranie nastrojowej muzyki)
− Ile dzieci miał pan Tydzień?
− Co robił Poniedziałek? R. mówi: – Poniedziałek szukał kota w worku. A wy poszukajcie siedmiu sylwet gwiazdek śniegowych ukrytych w pokoju. Dziecko szuka gwiazdek. Po odnalezieniu określa miejsce ich schowania, używając przyimków: na, po lewej stronie, po prawej stronie, w, pod, między…
R. pyta dalej: − Co robili Wtorek i Środa? − Czy można czerpać wodę sitkiem? Dlaczego? R. przygotował małą butelkę z wodą i kroplomierz . Mówi, że dziecko będzie czerpać wodę kroplomierzem, a nie sitkiem. Zadaniem dziecka jest przelanie wody z małej butelki do miseczki za pomocą kroplomierzy.
R. pyta dalej: − Co robił Czwartek? R. mówi: – Czwartek zaszywał dziury w niebie. Pokaż , jak można szyć na maszynie. R. rozkłada na podłodze skakankę i dziecko stoi przed nią .Przeskakuje obunóż z jednej strony skakanki na drugą, naśladując szycie na maszynie.
R pyta: − Co chcieli skończyć w piątek? − Co robiła Sobota?
• Zabawa Rozplątywanie skakanek. R. mówi dziecku, że będzie robić porządek, tak jak Sobota. Musi rozplątać skakankę. R. trzyma poplątane skakanki. Dziecko łapie za ich końce i stara się rozplątać skakanki.
R. pyta: − Co robiła Niedziela?
• Zabawa Odpoczywamy. R. mówi: – Dzieci pana Tygodnia odpoczywały. Wy też odpoczniecie przy muzyce, słuchając jej. Dziecko kładzie się na podłodze. Leżąc, słucha nastrojowej muzyki.
• Zabawa Który to dzień tygodnia? Kartoniki z krążkami (liczbami), tamburyn. R. rozdaje dzieciom kartoniki z liczbami – od 1 do 7 . R. pyta dzieci, jak nazywa się pierwszy, drugi… siódmy dzień tygodnia. Potem dziecko porusza się po pokoju przy dźwiękach muzyki. Na przerwę R. podaje nazwę jednego dnia tygodnia. Dziecko podnosi karteczkę z odpowiednią liczbą.
• Czytanie całościowe z R. nazw dni tygodnia. Określanie, co Ada robiła w poszczególne dni tygodnia. Rysowanie w pierwszym polu, co robiło dziecko wczoraj po południu, w drugim – co robi dzisiaj, w trzecim – co będzie robić jutro.
Zachęcam do stworzenia swojego planu zajęć w tygodniu .
Tydzień mojego życia – zabawa plastyczna.
Kartki formatu A3 podzielone poziomo na siedem pasków (z kropkami lub liczbami), kredki dla dziecka. R. proponuje, aby dziecko narysowało, co robiło w poszczególne dni tygodnia. Dziecko otrzymuje kartkę formatu A3 podzieloną poziomo na siedem pasków (z kropkami lub liczbami), które oznaczają poszczególne dni tygodnia. W każdym wydzielonym pasku dziecko rysuje to, co wydarzyło się w poszczególnych dniach.
2. Utrwalanie zapisu cyfrowego liczby 7.
Zapraszam do wykorzystania proponowanych kart pracy.
You must be logged in to post a comment.