Domowa zerówka – 8.12.2021

Witajcie Kropelki. Dzisiaj na początek zapraszam Was do wysłuchania piosenki.

  1. Wprowadzenie nazw dni tygodnia

Zachęcam Was do zaśpiewania swoim rodzicom nazw dni tygodnia – na znaną melodię „Panie Janie”. ( tak jak śpiewamy w przedszkolu)

Słuchanie wiersza Jana Brzechwy „Tydzień”

„Tydzień dzieci miał siedmioro: − Niech się tutaj wszystkie zbiorą!

Ale przecież nie tak łatwo radzić sobie z liczną dziatwą:

 Poniedziałek już od wtorku poszukuje kota w worku,

Wtorek środę wziął pod brodę: − Chodźmy sitkiem czerpać wodę.

 Czwartek w górze igłą grzebie i zaszywa dziury w niebie.

Chcieli pracę skończyć w piątek, a to ledwie był początek.

 Zamyśliła się sobota: − Toż dopiero jest robota!

Poszli razem do niedzieli, tam porządnie odpoczęli.

Tydzień drapie się w przedziałek: − No a gdzie jest poniedziałek?

Poniedziałek już od wtorku Poszukuje kota w worku… I tak dalej…”

 • Rozmowa na temat wiersza.

(Papierowe szablony gwiazdek śniegowych,   butelka z wodą, miseczka, kroplomierz, skakanka(  nagranie tanecznej muzyki, nagranie nastrojowej muzyki)

− Ile dzieci miał pan Tydzień?

 − Co robił Poniedziałek? R. mówi: – Poniedziałek szukał kota w worku. A wy poszukajcie siedmiu sylwet gwiazdek śniegowych ukrytych w pokoju. Dziecko szuka  gwiazdek. Po odnalezieniu określa miejsce ich schowania, używając przyimków: na, po lewej stronie, po prawej stronie, w, pod, między…

 R. pyta dalej: − Co robili Wtorek i Środa? − Czy można czerpać wodę sitkiem? Dlaczego? R. przygotował małą butelkę z wodą i kroplomierz . Mówi, że dziecko będzie czerpać wodę kroplomierzem, a nie sitkiem. Zadaniem dziecka jest przelanie wody z małej butelki do miseczki za pomocą kroplomierzy.  

 R. pyta dalej: − Co robił Czwartek? R. mówi: – Czwartek zaszywał dziury w niebie. Pokaż , jak można szyć na maszynie. R. rozkłada na podłodze skakankę i dziecko stoi przed nią .Przeskakuje obunóż z jednej strony skakanki na drugą, naśladując szycie na maszynie.

R pyta: − Co chcieli skończyć w piątek? − Co robiła Sobota?

• Zabawa Rozplątywanie skakanek. R. mówi dziecku, że będzie robić porządek, tak jak Sobota. Musi rozplątać skakankę. R. trzyma poplątane skakanki. Dziecko łapie za ich końce i stara się rozplątać skakanki.

 R. pyta: − Co robiła Niedziela?

• Zabawa Odpoczywamy. R. mówi: – Dzieci pana Tygodnia odpoczywały. Wy też odpoczniecie przy muzyce, słuchając jej. Dziecko kładzie się na podłodze. Leżąc, słucha  nastrojowej muzyki.

• Zabawa Który to dzień tygodnia? Kartoniki z krążkami (liczbami), tamburyn. R. rozdaje dzieciom kartoniki z liczbami – od 1 do 7 . R. pyta dzieci, jak nazywa się pierwszy, drugi… siódmy dzień tygodnia. Potem dziecko porusza  się po pokoju przy dźwiękach muzyki. Na przerwę R. podaje nazwę jednego dnia tygodnia. Dziecko podnosi karteczkę z odpowiednią liczbą.  

 • Czytanie całościowe z R. nazw dni tygodnia. Określanie, co Ada robiła w poszczególne dni tygodnia. Rysowanie w pierwszym polu, co robiło dziecko wczoraj po południu, w drugim – co robi dzisiaj, w trzecim – co będzie robić jutro.

Zachęcam do stworzenia swojego planu zajęć w tygodniu .

Tydzień mojego życia – zabawa plastyczna.

 Kartki formatu A3 podzielone poziomo na siedem pasków (z kropkami lub liczbami), kredki dla dziecka. R. proponuje, aby dziecko narysowało, co robiło w poszczególne dni tygodnia. Dziecko otrzymuje kartkę formatu A3 podzieloną poziomo na siedem pasków (z kropkami lub liczbami), które oznaczają poszczególne dni tygodnia. W każdym wydzielonym pasku dziecko rysuje to, co wydarzyło się w poszczególnych dniach.

2. Utrwalanie zapisu cyfrowego liczby 7.

Zapraszam do wykorzystania proponowanych kart pracy.

Iza Łukaszewicz