23.04.ŚWIATOWY DZIEŃ KSIĄŻKI

Kropelki kochane. Dzisiaj jest wyjatkowy dzień- to ŚWIATOWY DZIEŃ KSIĄŻKI , czyli wszystkie książeczki mają swoje święto.

Posłuchajcie listu, który przeczyta Wam mama lub tata.

Drogie dzieci!
My, proszę dzieci, nie lubimy siedzieć w szufladzie w czasie zimy
ani za piecem sterczeć w lecie, jak jakie śmiecie czy rupiecie!
Ze strachu bledną nasze twarze, gdy ktoś kredkami po nas maże.
A przecież, drodzy Przyjaciele do szczęścia trzeba nam niewiele.
Jakaś półeczka czy szuflada
świetnie się dla nas właśnie nada.
Kącik bezpieczny, czysty, suchy,
by nie dosięgły nas maluchy… 
Nie macie półki, Moi Mili?
To może byście ją zrobili?
Młotek, deseczka, gwóźdź, obcążki…
Tatuś pomoże. Czołem!”

Czy wiecie, kto napisał ten list? TAK, to list od KSIĄŻEK.

Rodzic przedstawia dziecku dwie książki ( jeśli jest taka możliwość)– zadbaną i zniszczoną i prosi o porównanie obu rekwizytów. Dzieci wypowiadają sie nt ich wyglądu : duża-mała, czysta-brudna, gruba, cienka, stara, zniszczona.

Teraz posłuchajcie wiersza – czyta mama lub tata.

Skarga książki” Jan Huszcza

Jestem książką z dużej szafy.
Wszyscy mówią, żem ciekawa,
więc mnie ciągle ktoś pożycza,
lecz nie cieszy mnie ta sława.        
Miałam papier bielusieńki,
ślady na nim Florka ręki.
Pozginał Jaś mi rogi,
Julek na mnie kładł pierogi.
Krzyś ze swym zwyczajem zgodnie,
trzymał mnie aż trzy tygodnie.
Narysował na okładce
Staś diabełka, małpkę w klatce.
Anka, Władka siostra mała,
ta mi kartki dwie wyrwała.
Cóż mi z tego, żem ciekawa,
dłużej żyć tak nie potrafię.
Nie będziecie mnie szanować,
to się na klucz zamknę w szafie.

Rodzic zadaje pytania dziecku: O co apelują do nas książki? Dlaczego w tej książce są zagięte kartki? O co proszą książki swoich czytelników? Dlaczego powinniśmy je szanować? W jaki sposób?

Po wypowiedzi dzieci, zapraszamy do obejrzenia prezentacji:” Zasady korzystania z książek „.

Powiedzcie, czy macie swoje ulubione książki?
Wiemy, że lubicie serię o Kici Koci, Samochodziku Franku, Zuzi, Franklinie, a może jeszcze jakie inne pozycje?
Pochwalcie się i wyślijcie nam zdjęcia, jakie książeczki czytacie wspólnie z rodzicami. Stworzymy z tego galerię, naszych ulubionych książek. 📖📚

Zabawa „Prawda czy fałsz „

Czy to prawda, czy też nie?- zabawa dydaktyczna.
( potrzebne będą dwie buźki narysowane na kartce papieru WESOŁA i SMUTNA).😊🙁

Dzieci otrzymują dwie kartki z buźkami: wesoła, smutna. Rodzic czyta kolejno zdania na temat wyglądu książki lub sposobu korzystania z niej, a zadaniem dzieci jest stwierdzenie (określenie) czy zadnie jest prawdziwe lub dotyczy prawidłowego zachowania dzieci podnoszą wesołą buźkę, jeśli zdanie jest nieprawdziwe lub odnosi się do złego traktowania książki dziecko podnosi smutną minkę. 

  • Ładna i czysta okładka książki
  • Poplamione kartki,
  • Pozaginane rogi,
  • Książkę oglądamy brudnymi rękoma
  • Gdy jemy obiad oglądamy książkę
  • Rzucam książką o podłogę
  • Książkę odkładam na półkę
  • Gdy chcemy kupić książkę idziemy do apteki.
  • Gdy chcemy wypożyczyć książkę, idziemy do biblioteki.
  • Książka ma wiele stron, które są z papieru.
  • Nie oglądamy książek, jeśli nie umyjemy rąk.
  • Żeby zaznaczyć miejsce, w którym czytamy, zaginamy róg kartki.

Teraz zapraszamy Was do zabawy ruchowej.

Ruchowa interpretacja wiersza „Książeczka” K. Pac – Gajewskiej.

W książeczce płynie rzeczka, (wykonanie rękami ruchu fal)
w książeczce szumi las. (naśladowanie kołyszących się drzew)
W prześlicznych tych książeczkach
tysiące przygód masz. (naśladowanie oglądania książki)
Książeczka cię powiedzie (marsz)
na strome szczyty skał, (składanie rąk nad głową)
z niej możesz się dowiedzieć,
gdzie niedźwiedź zimą spał. (ułożenie głowy na rękach, jak do snu)
Jak świerszczyk grał na skrzypcach, (naśladowanie gry na skrzypcach)
jak morzem płynął śledź, (wysunięcie rąk do przodu)
i co robiła Wikcia, (wzruszenie ramion)
by same piątki mieć. (pokazanie całej dłoni)
Lecz chroń i szanuj książki (grożenie palcem)
i kartek nie drzyj też,
wpierw dobrze umyj rączki, (naśladowanie mycia rąk)
a potem książki bierz. (ruch rozkładania książki)

Odpocznijcie teraz i posłuchajcie piosenki.

Na zakończenie zachęcamy Was do zrobienia samodzielnie lub wspólnie z rodzicami zakładki do książki. Jesteśmy ciekwawe Waszych pomysłów.
Mamy też kilka podpowiedzi.


Możecie także skorzystać z gotowych wzorów-zamieszczamy poniżej .
Życzymy przyjemnego dnia i ciekawych książkowych historii.
I.Łukaszewicz , I.Gieraszek

Iza Łukaszewicz