Zabawy matematyczne Wtorek 19.05.2020

Zapraszamy wszystkie dzieci do wspólnej zabawy.

  1. Inscenizacja wiersza”

Koło małe / dzieci ręką rysują w powietrzu koło/

Koło duże /dwoma rękoma rysują duże koło?

  1. Głowa prosto / pozycja wyprostowana/

Ręce w górze / wyciągnięte ręce pionowo/

  1. Schyl się w prawo /skłon w jedną stronę/
  2. Schyl się w lewo /skłon w druga stronę/

Tak jak w lesie szumi drzewo /wymachy rąk w różne kierunki/

  1. Patrz na pola patrz na łąki /z rąk tworzą lornetkę i skręty głowy/
  2. Skaczą żabki i zajączki /przykucają i skaczą w różne kierunki/

Skryj się żabko skryj się w wodzie /klęk i skłon niski do dywanu/

  1. Bo po łące bocian chodzi /spacerują z nogami wysoko uniesionymi.

2.Słuchanie wiersz I. Salach „Łąka”

Łąka tylu ma mieszkańców
zwierząt , roślin kolorowych
Tu motylek , a tam pszczółka,
tutaj kwiatek – o różowy!
Z kopca wyszedł krecik mały
obok niego idzie mrówka
Na rumianku w krasnej sukni
przycupnęła boża krówka.
Nad tą łąką kolorową
Zapraszają wszystkie dzieci
bal wydały dziś motyle
Więc zatańczmy z nimi chwilę.

3.Rozmowa na temat wysłuchanego wiersz mająca na celu uaktywnienia myślenia dzieci, pytania kierowane do dzieci:

– O kim jest wierszyk?

–Wymień ich nazwy.

– Gdzie mieszkają zwierzątka?

3.Zabawa ruchowo-artykulacyjna

Rodzic zachęca dzieci do zabawy. Objaśnia że ich zadaniem będzie naśladowanie sposobu poruszania się i głosu zwierząt, które wymieni rodzic. Są to zwierzęta żyjące na łące.

-motyl, bocian, żaba, cykada, pszczoła.

  1. Zabawa z kostką.

Dziecko rzuca dużą kostką do gry, liczy ilość wyrzuconych oczek. Podskakuje tyle razy ile oczek jest na kostce. Zabawę powtarzamy.

5.Liczymy kwiaty – ćwiczenia matematyczne. Przygotowujemy kwiatki z trzema, czterema i pięcioma płatkami.

1. Liczenie w zakresie pięciu. Rodzic rozkłada na podłodze sylwety kwiatów: z trzema, z czterema i z pięcioma płatkami. Dziecko spaceruje między kwiatami i je zbiera. Gdy rodzic klaśnie:

• pięć razy – zbiera po jednym kwiatku z pięcioma płatkami,

• cztery razy – zbiera po jednym kwiatku z czterema płatkami,

• trzy razy – zbiera po jednym kwiatku z trzema płatkami.

Gdy dziecko ma już po pięć kwiatków, np. dwa z pięcioma płatkami, dwa z czterema płatkami i jeden z trzema płatkami, to siada z nimi na dywanie i układa sylwety kwiatów przed sobą.

2. Dodawanie i odejmowanie w zakresie pięciu.

Rodzic prosi dziecko, żeby policzyło kwiaty i pokazało ich liczbę na palcach.

−Ile masz kwiatów z trzema płatkami? (1).

−Ile masz kwiatów z czterema płatkami? (2).

−Ile masz kwiatów z pięcioma płatkami? (2).

−Ile to jest razem: jeden, dwa i dwa?

Pokaż na palcach.

Rodzic przygotował trzy tace. Dziecko oddaje kolejno kwiaty z podaną przez rodzica liczbą płatków – odkładając je na tacę, z którą podchodzi rodzic. Po oddaniu liczy, ile kwiatów mu pozostało.

−Ile miałeś kwiatów? (5).

−Ile kwiatów oddałeś? (Np. 2).

−Ile ci zostało? (3).

Tak samo postępuje po oddaniu kwiatów z następną podaną liczbą płatków.

−Ile miałeś kwiatów? (3).

−Ile oddałeś? (Np. 1).

−Ile ci zostało? (2).

Na koniec oddaje na trzecią tacę ostatnie kwiaty.

−Ile miałeś kwiatów? (2).

−Ile oddałeś? (2).

−Ile ci zostało? (Dzieci często mówią: nic. Rodzic wyjaśnia, że nic to zero).

Zabawa ruchowa z ćwiczeniami orientacji przestrzennej – Gdzie masz kwiatek? Dziecko bierze sobie po jednej sylwecie kwiatka i porusza się po pokoju odpowiednio do dźwięków bębenka (bieg, podskoki). Podczas przerw w grze ustawia kwiatek względem siebie według poleceń rodzica, np. nad sobą, przed sobą, za sobą, na głowie, z boku.

Ile biedronka zgubi kropek?” – utrwalenie liczb porządkowych od 1 do 7. Przyklejanie kropek na dużej sylwecie biedronki w oparciu o tekst wiersza W. Chotomskiej „Jak biedronka zgubiła kropki”. Dzieci kleją kropkę po każdym wersie wiersza recytowanego przez rodzica. Po zakończonym klejeniu rodzic mówi: „Biedroneczko czerwona w kropki przystrojona pokaż swoją twarz, ile kropek masz?” Dzieci przeliczają kropki liczbami porządkowymi ze wskazaniem kolejno kropek.

W poniedziałek bardzo rano pierwsza kropka wpadła w siano.
Drugą kropką wiatr we wtorek grał w siatkówkę nad jeziorem.
W środę kos dał swoim dzieciom do zabawy kropkę trzecią.
W czwartek czwarta z siedmiu kropek w świat ruszyła autostopem.
Piąta kropka w piątek rano wpadła w studnię murowaną.
Szóstą kotek wziął w sobotę i nie oddał jej z powrotem.
A ta siódma przy niedzieli spadłą w mieście z karuzeli.

Zapraszamy do narysowania biedronki wg wzoru

Szukamy różnic.

Zabawa kształtująca spostrzegawczość.

  • Na zakończenie zapraszamy do zabawy Raz, dwa, trzy, Baba-Jaga patrzy! Dziecko staje z jednej strony pokoju. Rodzic wciela się w rolę Baby-Jagi, odwraca się tyłem do dziecka i wypowiada szybko słowa: Raz,dwa, trzy, Baba-Jaga patrzy, po czym się odwraca. W tym czasie dziecko cicho porusza się w kierunku rodzica. Kiedy on się odwróci, zastyga w bezruchu, przyjmując wymyślone przez siebie pozy. Jeżeli się poruszy, wraca do punktu wyjścia. Dziecko wygrywa kiedy dojdzie do rodzic
Grażyna Krychowiak