Wtorek 26.05.2020 Mama i tata

Zapraszamy wszystkich do porannych ćwiczeń.

  1. Ćwiczenia orientacyjno – porządkowe: Figurka. Marsz i bieg w różnych kierunkach; na umówiony sygnał zatrzymać się i przyjąć dowolną pozycję( figurka), stanąć, jak kto potrafi najładniej.
  2. Ćwiczenia tułowia – skłony boczne: Dzwon. Rozkrok, ramiona wzdłuż tułowia. Rytmiczne skłony tułowia w lewo i w prawo. Dzieci mówią: „ Bim, bam!” ( nie odrywać stóp od podłoża ).
  3. Ćwiczenie nóg: Sprężynka. Rytmiczne przysiady i wspięcia. Rodzic reguluje tempo ćwiczenia wydając polecenia: „ Przysiad – wspięcie”.
  4. Ćwiczenia tułowia – skręty: Bąk. Siad klęczny, ramiona luźno wzdłuż tułowia. Nakręcanie bąka – skręty tułowia w jedną i drugą stronę. Dzieci naśladują głosem nakręcanie sprężyny: „ Tr… tr, po kilku skrętach wstają i obracają się na palcach dookoła swojej osi. Ćwiczenie powtarzamy kilka razy, zwracając uwagę, aby dzieci wykonywały obroty na zmianę za lewym i prawym ramieniem.
  5. Zabawa uspokajająca: wspólny taniec przy piosence „ Dalej w koło”.

Dalej w koło, dalej w koło wszyscy wraz.
Bo na tańce, bo na pląsy nadszedł czas.
Cztery kroki, więc do przodu,
Potem cztery w tył.
Hej, że ha, hej, że ha, taniec piękny był.

Zabawa badawcza Tęczowe butelki.

7 jednakowych, plastikowych, przezroczystych butelek, lejek, farby w tubkach (w kolorach tęczy), latarki. Dzieci wspólnie z Rodzicem napełniają butelki wodą. Określają, gdzie jest więcej wody, a gdzie jest mniej wody. Dolewają wodę tak, by w każdej butelce było tyle samo wody. Zakręcają butelki i przykładają zapaloną latarkę, obserwując, jak światło przenika przez wodę. Następnie do każdej butelki wyciskają farbę w innym kolorze tęczy. Stopniowo dodają niewielkie ilości farb, zakręcają butelki i potrząsają nimi, obserwując, jak woda się zabarwia. Przykładają latarkę do butelek i obserwują, czy światło przenika przez wodę. Wniosek: im więcej farby dodają dzieci, tym kolor jest bardziej intensywny i mniejsze przenikanie światła przez butelkę. Na koniec Rodzic mocno zakręca butelki i zabezpiecza je taśmą przezroczystą.

Ćwiczenia spostrzegawczości Kolory tęczy .Butelki z kolorową wodą z poprzedniej zabawy. Rodzic prosi, aby dzieci ustawiły butelki kolejno, zgodnie z kolorami tęczy, i nazwały wszystkie kolory. Następnie Rodzic prosi, aby dziecko odwróciło się tyłem. W tym czasie Rodzic zabiera jedną butelkę. Dziecko, które było odwrócone tyłem,ma za zadanie rozpoznać, której butelki brakuje i nazwać kolory. Zabawę powtarzamy kilka razy.

Ćwiczenia w szeregowaniu.

Rodzic przygotowuje pięć takich samych słoików z różną ilością wody. Słoiki zakręcone. Zadaniem dzieci jest wskazanie słoika z najmniejszą ilością wody oraz ustawienie słoików kolejno, zaczynając od tego, w którym jest najmniej wody, do tego, w którym jest jej najwięcej.

Rodzic przygotowuje pięć kartek z obrazkami kwiatów, (od jednego do pięciu). Zadaniem dzieci jest wskazanie kartki, na której jest najmniej kwiatów, oraz ułożenie kartek, zaczynając od tej, na której jest najmniej kwiatów, do tej, gdzie tych kwiatów jest najwięcej. Zabawa Jaka jest moja mama?

Zabawy kartką (zmiany odwracalne i nieodwracalne). Rodzic daje dziecku kartkę. Jedną bierze sobie. Dziecko będzie naśladować jego ruchy.

Rodzic składa kartkę na pół, dziecko robi to samo. Pyta je, co się zmieniło i czy można wrócić do tego, co było na początku. Jeżeli dziecko samo nie dojdzie do tego, to rodzic prostuje kartkę.

Rodzic zgniata kartkę w kulę. Dziecko robi to samo. Zadaje takie samo pytanie jak poprzednio: co się zmieniło i czy można wrócić do tego, co było na początku.

Rodzic rwie kartkę na małe kawałki, dziecko go naśladuje. Potem, jak poprzednio, zadaje takie same pytania.

Zabawa „Jaka jest moja mama?”

Dziecko siedzi na dywanie. Na chwilę wstaje, jeżeli to, co mówi rodzic, pasuje do ich mamy.

Np.

• ma niebieskie oczy

• czyta książki

• jeździ na rowerze

• ma długie włosy

• ma brązowe oczy

• piecze ciasta

• ma ciemne włosy

• nosi okulary

• prowadzi samochód

• kocha was.

Zabawa Halo! Mamusia?

Dzieci spacerują po pokoju. Gdy rodzic powie: Jeden, zatrzymuje się, podnosząc rękę do ucha i mówi do słuchawki: Halo! Mamusia? Gdy usłyszy słowo: Dwa – mówi: Dzień dobry pani,z równoczesnym wyciągnięciem ręki do przywitania. Gdy usłyszy: Trzy – mówi: Ojojoj!,trzymając się za głowę. Gdy dziecko zapamięta czynności odpowiadające danym hasłom, rodzic może wypowiadać je w różnej kolejności.

Zabawa Jaki jest mój tata?

Dzieci siedzi. Na chwilę wstaje, jeśli to, co powiedział rodzic, pasuje do ich tatusiów. Np.

• nosi okulary

• jeździ na rowerze

• ma niebieskie oczy

• ma długie włosy

• długo przebywa w pracy

• gra z wami w piłkę

• lubi jeść ciasto

• czyta bajki na dobranoc.

Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.

Lusterko dla dziecka.

Powitanie – dzieci dotykają czubkiem języka każdego zęba osobno. Unoszą język raz za górnymi, raz za dolnymi zębami.

Pyszny obiad – dzieci oblizują językiem wargę górną i dolną, jak po zjedzeniu pysznego, rodzinnego obiadu.

Spacer – przy szeroko otwartej jamie ustnej, język idzie na spacer w stronę nosa i w stronę brody. • Rodzinna zabawa – dzieci naśladują dmuchanie baloników: wciągają powietrze nosem i wypuszczają ustami.

Karuzela – dzieci naśladują ruch językiem w koło, od wewnętrznej strony jamy ustnej. Język porusza się raz w jedną, raz w drugą stronę, zataczając duże koła.

Całusy – dzieci wypychają wargi do przodu i naśladują wysyłanie pocałunków mamie i tacie.

Drzwi – dzieci pokazują, jak zamykają się i otwierają drzwi do domu – rozwierając i zwierając wargi wyciągnięte do przodu.

Szukamy różnic.

Zabawa kształtująca spostrzegawczość

  • Życzymy miłej zabawy.
Grażyna Krychowiak