Zaczynamy kolejny dzień. Zapraszamy do wspólnych zabaw.
Zajęcia 1. Zapoznanie z figurą geometryczną – trójkątem.
Każde dziecko dostaje zestaw figur geometrycznych wyciętych z kolorowego papieru (wśród
nich są trójkąty).
• Składanie kwadratu przez R.
Papierowy kwadrat.
R. trzyma duży papierowy kwadrat i pyta:
− Co to za figura?
Następnie składa kwadrat po przekątnej i go rozcina. Pokazuje dwie figury, które powstały
(trójkąty).
• Wyszukiwanie trójkątów wśród innych figur.
R. pokazuje dziecku trójkąt. Prosi je, aby wyszukało wśród swoich figur figury o takim
samym kształcie.
• Oglądanie trójkątów.
Dziecko ogląda trójkąty, porównują je z innymi figurami. (Np. trójkąt ma mniej boków niż
kwadrat…).
• Rozpoznawanie trójkątów za pomocą dotyku.
Dziecko – najpierw z otwartymi oczami, a potem z zamkniętymi – wodzi kolejnymi palcami
prawej ręki, a potem lewej ręki po bokach trójkąta.
• Określanie charakterystycznych cech trójkąta.
R. trzyma duży kartonowy trójkąt. Dziecko liczy boki, wierzchołki. R. pokazuje trzy kąty i wyjaśnia, że stąd pochodzi nazwa tej figury – trzy kąty, trójkąty.
• Zabawa ruchowa – Budujemy trójkąty.
Skakanka, bębenek (klaśnięcie w dłonie).
Dziecko maszeruje w rytmie wystukiwanym na bębenku (wyklaskiwanym).
Na hasło: Budujemy trójkąty, układa skakankę tworząc kształt trójkąta.
Zabawa “Jaką figurę narysowałem?”
Dziecko rysuje figurę na plecach rodzica; rodzic odgaduje jaką figurę narysowało dziecko. Zmiana ról.
Zabawa ,,Figurowe rytmy”.
Dziecko koloruje figury geometryczne w sekwencjach wg podanego wzoru.
http://pp15.glogow.pl/wp-content/uploads/2020/03/rytmy.pdf
Zabawa ,,Zakodowane figury”.
Rodzic pokazuje wybraną figurę, a dziecko wykonuje polecenie (po wcześniejszym umówieniu się, co wykonujemy na daną figurę)
- Kwadrat – tupnij nogą
- Koło – podskocz
- Prostokąt – klaśnij 2 razy
- Trójkąt – zrób skłon
Kolorowanie obrazka pajacyka wg podanego kodu.
Dziecko koloruje poszczególne figury geometryczne w obrazku pajacyka wg podanego kodu.
http://pp15.glogow.pl/wp-content/uploads/2020/03/pajac.pdf
• Układanie jesiennej kompozycji z papierowych, poznanych figur geometrycznych.
Dziecko korzysta z zestawów figur, które przygotował Rodzic.
Segreguje figury według kształtów.
• Liczy figury każdego rodzaju.
• Układa z figur kompozycje kojarzące się z późną jesienią.
• Przykleja swoje kompozycje na kartkach. Nadaje im tytuły.
• Porównywanie liczby trójkątów.
Trójkąty, kartki zapisanymi znakami: =, <, >, cyframi od 0 do 5.
R. umieszcza na podłodze trzy pary pętli. W każdej z nich są trójkąty (od 0 do 5).
Dziecko liczy trójkąty w pętlach i umieszcza pod nimi odpowiednie liczby. Wskazują
w każdej parze pętlę z większą liczbą trójkątów. W jednej parze w pętlach jest po tyle samo trójkątów (5 i 5).
R. pokazuje znak równości i wstawia go między tymi pętlami, w których jest po tyle samo trójkątów. 5 = 5
R. informuje dziecko, że ten znak oznacza, że trójkątów jest tyle samo, a odczytujemy go: pięć równa się pięć.
R. pokazuje znak większości i umieszcza go między tymi pętlami, w których po lewej stronie było więcej trójkątów. 4 > 3
R. informuje dziecko, że to jest znak większości i oznacza, że po lewej stronie jest więcej trójkątów, a odczytujemy go: cztery to więcej niż trzy.
R. pokazuje znak mniejszości i umieszcza go między tymi pętlami, w których po lewej stronie jest mniej trójkątów. 2 < 5
R informuje dziecko, że to jest znak mniejszości i oznacza, że po lewej stronie jest mniej trójkątów. Odczytujemy zapis: dwa to mniej niż pięć.
• Odczytanie zapisów: 5 = 5, 5 > 4, 3 < 4.
Wpisywanie odpowiednich znaków, odczytywanie zapisów.
Zajęcia 2. Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw nr 6 (metodą Carla Orffa).
Grzechotki lub butelki napełnione drobnym materiałem, nagranie znanej, rytmicznej piosenki,
bębenek, tamburyn, nagranie brzmienia instrumentów perkusyjnych, instrumenty
perkusyjne.
• Zabawa rytmiczna, ożywiająca.
Dziecko swobodnie biega w różnych kierunkach, wykonuje podskoki z wyskokiem w górę
przy nagraniu rytmicznej piosenki.
• Kształtowanie szybkiej reakcji i orientacji, z elementem równowagi.
Dziecko porusza się po pokoju zgodnie z rytmem nagrania rytmicznej piosenki. Gdy muzyka
milknie, zatrzymuje się i staje na jednej nodze. Na zmianę: przodem do R., tyłem (R. ustawia
się w różnych miejscach pokoju).
• Rozwijanie umiejętności współpracowania z partnerem.
Ruchy sportowców.
Dziecko staje w parze z Rodzicem naprzeciwko siebie. Rodzic pokazuje ruchy wykonywane
przez sportowców (gimnastyka, łyżwiarza, piłkarza, koszykarza…), dziecko je naśladuje. (zmiana ról)
• Ćwiczenia rytmiczne z klaskaniem.
Dziecko, w siadzie skrzyżnym, wybiera dwa słowa, np. dwusylabowe, rymujące się ze sobą.
Trzyma ręce w górze, na dole, z boku, klaszcze akcentując sylaby. Np.
la-to, ta-to, bu-rza, ró-ża…
• Odtwarzanie rytmu.
Dziecko stoi. R. wystukuje rytm na bębenku. Dziecko odtwarzają go za pomocą klaskania, wykonując jednocześnie rytmiczne podskoki w miejscu.
• Rozwijanie płynności ruchów w przestrzeni.
Dziecko porusza się po pokoju w rytmie wyklaskiwanym przez Rodzica. Maszeruje, biega,
wykonuje podskoki zmienne, tańczy.
• Reagowanie na zmianę rytmu.
Dziecko w pozycji na czworakach. R. wystukuje różne rytmy na bębenku. Dziecko porusza
się pomiędzy klockami rozłożonymi na podłodze: maszeruje, wykonuje obroty, biega wokół klocków, przeskakuje przez nie, porusza się w wolnym i w szybkim tempie, dostosowując ruchy do podanego rytmu.
• Rozwijanie umiejętności współpracowania z partnerem.
Koncert.
• Dziecko, w dowolnym siadzie na dywanie, naśladują ruchy R., który improwizuje grę na różnych
instrumentach muzycznych.
• Dziecko w siadzie skrzyżnym, w parach z Rodzicem, naprzeciwko siebie. Rodzic podaje
rytm, wystukując go na bębenku (wyklaskując), dziecko odtwarza go na swoim bębenku lub wyklaskuje.
• Dziecko w leżeniu tyłem. R. prezentuje nagranie brzmienia instrumentów perkusyjnych.
Dzieci starają się rozpoznać instrument po dźwiękach i podać jego nazwę.
• Samodzielne odtwarzanie rytmu.
Dziecko bierze instrument perkusyjny lub klocki. Maszeruje po obwodzie koła, śpiewa znaną piosenkę i gra na instrumencie lub wystukuje rytm klockami.
You must be logged in to post a comment.