Witamy „Muchomorki” i ich Rodziców

Drodzy Rodzice i kochane dzieci.

Czas kwarantanny to długie godziny spędzone w domu. Wspólne gotowanie, czytanie książek, gry i zabawy edukacyjne – to niektóre pomysły dotyczące tego jak spędzać czas z dzieckiem podczas przerwy od zajęć przedszkolnych w związku z koronawirusem. W związku z zawieszeniem zajęć niektórzy rodzice zastanawiają się jak zagospodarować czas wolny. Jeśli brakuje Państwu pomysłów do zabawy z dzieckiem zapraszamy do korzystania z naszych propozycji.Prosimy odwiedzać naszą stronę i poprzez zabawę edukować swoje dzieci.

Przedstawiać będziemy Państwu propozycje pracy z dziećmi oraz materiały z podstawy programowej niezbędne do przyswojenia przez dzieci. W trosce o zachowanie ciągłości edukacyjnej Waszych dzieci prosimy o przepracowanie materiału i ćwiczeń. Materiały poglądowe wykorzystane w tym projekcje dydaktycznym, pozyskane ze stron internetowych, biblioteki i zasobów nauczyciela, służą wyłącznie celom edukacyjnym w okresie kwarantanny narodowej ad.: Covid – 19

Oto pierwsza z naszych propozycji.

Przykłady zabaw logopedycznych – zabawy ćwiczące ruchy języka

Czyszczenie zębów

Język czyści (dziecko szoruje czubkiem języka) po kolei zęby górne od strony wewnętrznej i zewnętrznej, a następnie zęby dolne, też z obu stron. Tą zabawę można połączyć z ćwiczeniem mięśnia okrężnego ust naśladującym płukanie buzi wodą. Dziecko nabiera powietrza w policzki „przelewa” je kilkakrotnie z jednej strony na drugą i wypuszcza.

Zziajany piesek

Dziecko naśladuje zmęczonego psa, który oddycha głośno, z językiem mocno wysuniętym na brodę. Opowiadając dziecku o psie można wplatać elementy z innych ćwiczeń – pies je, zlizuje językiem, szczerzy zęby, gryzie coś, ziewa, mlaska, itp.

Sufit – podłoga

Dziecko za pomocą języka wskazuje sufit, podłogę, może też okno, drzwi. Zabawa ćwiczy trudny ruch kierowania języka do góry, w dół i  stronę kącika ust.

Jaszczurka

Kilka płatków kukurydzianych leży na talerzyku. Dziecko ma je zebrać posługując się tylko czubkiem języka. Na ilustracji możemy pokazać dziecku jaszczurkę i jej długi język.

Cukierek

Dziecko wypycha raz jeden, raz drugi policzek czubkiem języka, udając że trzyma w buzi landrynkę. Możemy sprawdzić twardość „cukierka” dotykając policzka palcem.

Podrap się po podniebieniu

Po wyjaśnieniu dziecku gdzie jest podniebienie, pokazujemy jak czubek języka delikatnie je drapie.

Broda – wąsy

Dziecko sprawdza językiem wyciągając go mocno w górę i wdół, czy nie rosnie mu broda i wąsy.

Sztuczki

Robimy z języka „łyżeczkę” (unoszenie przodu i boków języka) „rurkę” przez, którą można wydychać powietrze, „górkę” (czubek języka zaczepiony o dolne zęby, środek się wybrzusza).

Opracowały:Grażyna Krychowiak i Elżbieta Łukomska

Elżbieta Łukomska