TEMAT KOMPLEKSOWY: WIELKANOC

Propozycje zajęć na poniedziałek  29.03.2021r. WIELKANOCNE TRADYCJE

Zadanie 1

„Siedem pisanek” – rymowanka A. Olędzkiej. Dziecko na plecach mamy lub taty wykonuje masażyk do tekstu rymowanki. Na zmianę z rodzicami.

Pierwsza pisanka jest cała w kropeczki – rysujemy kropeczki

 Druga pisanka w krótkie paseczki – rysujemy paseczki

 Na trzeciej pisance same szlaczki – rysujemy szlaczki

 Na czwartej pisance wesołe kurczaczki – rysujemy dzioby kurczaków

Na piątej pisance zajączek się śmieje – rysujemy uszy zająca

Na szóstej pisance słonko mocno grzeje – rysujemy słonko

 Siódma pisanka ma trójkątów bez liku – rysujemy trójkąty

 Ile pisanek jest w moim koszyku? – szczypiemy pod boczki

Zadanie 2

„Niedługo Wielkanoc” – zabawy i ćwiczenia poranne

„Zmień kierunek” – Dziecko maszeruje po obwodzie koła. Na sygnał rodzica np. klaśnięcie, zmienia kierunek marszu.

„Zbieraj jajka” – na dywanie leżą papierowe sylwety jajek. Można użyć gotowych pisanek np. styropianowych.  Dziecko porusza się po sali w sposób zaproponowany przez rodzica. Na sygnał „zbieraj jajka” – dziecko podnosi wskazaną rodzica liczbę jajek.

„Chora nóżka” – Dziecko biega po sali przy dźwiękach muzyki. Na hasło „chora nóżka”, dziecko porusza się podskokami na jednej nodze.

Zadanie 3

Ćwiczenie grafomotoryczne, można w domu z pomocą rodzica narysować jajko  i w środku szlaczki lub wydrukować gotowe zadanie. Można też jajko narysować w zeszycie ze szlaczkami.

Zadanie 4

„Wielkanoc” – słuchanie wiersza.

 Wielkanocny stół już przygotowany. Na nim pisanki i baranek lukrowany.

 Mazurki gotowe, stoją w pięknym rzędzie, kiełbasa i żurek na pewno też będzie.

Baba wielkanocna duża i pachnąca i owies zielony, co pędzi do słońca.

W koszyczku święconka i bazie w wazonie w świąteczny bukiet ułożone.

Rozmowa w oparciu o wiersz.

 – W jaki sposób ludzie przygotowują się do Wielkanocy?

 – Jakie potrawy stoją na wielkanocnym stole?

– Czym ludzie dekorują stół wielkanocny?

– Jaką uroczystość obchodzą tydzień przed Wielkanocą?

 – Z czego wykonana jest palma wielkanocna?

 – Co to jest Śmigus – dyngus?

Zadanie 5

Wielkanocne jaja – porównywanie różnego rodzaju jajek dekoracyjnych: pisanki, kraszanki, drapanki.

Wielu z nas każde pomalowane jajko nazywa pisanką. W zależności od sposobu barwienia jaj dzielą się one jednak na różne kategorie:

PISANKI – wzorki na skorupce nanosi się dzięki rozgrzanemu woskowi;

KRASZANKI – aby tak ją nazwać należy zanurzyć jajko w zabarwionym płynie. Określenie kraszone znaczy barwienie;

 DRAPANKI – po zabarwieniu skorupki wzory nanoszone są za pomocą ostrego narzędzia – wydrapywanie;

OKLEJANKI – jajo oklejane jest kolorowym materiałem np. włóczka. Kiedyś oklejano kwiatami;

NALEPIANKI – na jajo nalepiane są skrawki kolorowego papieru;

AŻURKI –w wydmuszce za pomocą precyzyjnych narzędzi wycina się dziurki tworząc ażurowe wzory.

Zadanie 5

Policz pisanki. Rodzice poproście dziecko, aby policzyło pisanki z takim samym wzorem i podało wam liczbę tych pisanek. Dla chętnych –  pisanki można pokolorować.

Drodzy Rodzice!

Dziś dzieci nie wykonują zadań  w ćwiczeniach.  Do wykonania mają powyższe zadania. Dodatkowo, można zrobić szlaczki w zeszycie. Pamiętajcie podlać naszą zieloną trawkę czyli nasze zboże.  Miłej pracy !

Aleksandra Olszewska
%d bloggers like this: