Wielkanoc tuż,tuż…

Drodzy Rodzice! Kochane Dzieci!

Zanim wszystko wróci do normy , w ramach zdalnej edukacji będziemy umieszczały propozycje zabaw, aktywności i wiele ciekawych rzeczy, które będą mogli Państwo wykorzystać w domowym zaciszu.

Dziś  na początek proponujemy zabawy ruchowe:

„Świąteczne porządki”

Dzieci naśladują ścieranie kurzu z szafek, które są nisko, wysoko, odkurzanie dywanu, zmywanie podłogi.

„Złap piłkę”- zabawa ruchowa z elementem rzutu i łapania.

Dzieci stoją naprzeciwko rodzica. Dziecko rzuca, rodzic łapie piłkę i odwrotnie.

„Kto szybciej?” – reagowanie na sygnał.

Dziecko spaceruje po dywanie, na umówiony sygnał, np. klaśnięcie jak najszybciej siada na krześle, staje na jednej nodze, kładzie się na brzuchu, itp.

i zabawę paluszkową” Dziesięć palców ” ,którą Słoneczka doskonale znają.

Następnie prosimy o zapoznanie dzieci z wierszem

„Święta Wielkanocne” – A. Bayer.

Na jarmarku palmy,

dzbanki malowane,

czerwone korale,

kosze wyplatane i kraszone jajka,

drewniane koguty,

słonko jest zmęczone,

dzionek ten za krótki.

Święta Wielkanocne,

wesoło gra muzyka.

Co widziało słonko

jeśli chcesz, zapytaj.

Co widziało słonko

na wysokim niebie,

jeśli je zapytasz może odpowiedzieć.

Zapowiedzi z dachu,

wyścigi furmanek,

zabawa w zbijaka,

mokre oblewanie.

Śmieją się chłopaki,

śpiewają dziewczyny,

chodzimy po dyngusie,

Wielkanoc święcimy.

Rozmowa kierowana na podstawie wiersza oraz własnych doświadczeń:

– Jakie święta się zbliżają?

– Z czym kojarzą się wam Święta Wielkanocne?

Po rozmowie rodzice mogą rozłożyć przed dzieckiem wycięte z kolorowego papieru „jajka ” w 3 różnych kolorach lub można wykorzystać inne przedmioty tj. kredki, klocki, samochodziki lub maskotki.
Rodzic układa przed sobą 3 jajka zielone i mówi zielone , zielone, zielone .Prosi aby dziecko powtarzało razem z rodzicem i ułożyło taki sam wzór .
Następnie rodzic układa jajka , mówiąc zielone, żółte, zielone,żółte. Prosi, aby dziecko powtórzyło i ułożyło ten sam wzór.
Teraz rodzic układa jajka w 3 kolorach i mówi zielone, żółte , czerwone, zielone ,żółte czerwone. Dziecko odzwierciedla ten sam wzór i również powtarza zielone, żółte, czerwone.
Do tej zabawy można wykorzystać inne przedmioty, układać najpierw : kredka, kredka, kredka,; potem: kredka, klocek , kredka, kolcek ; A na końcu kredka, klocek ,miś, kredka, klocek, miś.

Kolejnym etapem ćwiczeń sekwencji jest kontynuowanie. Rodzic układa wzór, nie kończy go, prosimy aby dziecko samodzielnie dokończyło , mówimy ” co dalej?”
Ostatnim-trzecim etapem tworzenia sekwencji jest uzupełnianie. Rodzic układa wzór, następnie wyjmuje jeden element i pyta dziecko ” czego brakuje?” .

Taka zabawę można stosować często, przy różnych ,wspólnych domowych czynnościach. Układać sekwencje w kuchni z warzyw, w łazience np. ręcznik, pasta. Możemy zaproponować dziecku, aby samodzielnie ułożyło wzór, a rodzic go odtworzy.

Ćwiczenia sekwencji są świetną gimnastyką mózgu przedszkolaka; pozwalają stymulować mózg stale zwiększając poziom trudności zadań, uczą analizowania materiału od lewej do prawej strony, a przez to przygotowują do nauki czytania i pisania. Dzięki temu nasze łoneczka lepiej i łatwiej będą radzić sobie w szkole!

Po południu zachęcam do wspólnej zabawy tanecznej:

Małgorzata Jarząbek