W KSIĘGARNI- propozycja zajęć 08.05

Na początek zapraszamy do zabaw przy muzyce

 „Tajemnicza książka” – dziecko otrzymuje książkę, którą kładzie na głowę. Stara się utrzymać ją w tej pozycji podczas wykonywania kolejnych poleceń R.: Obracamy się, Tańczymy, Chodzimy bokiem, Kucamy, Chodzimy do tyłu itp.

„W księgarni” –dziecko leży na boku. Na hasło R.: Książka się otwiera! – przechodzi do leżenia na wznak, wyciąga na boki wyprostowane ręce i nogi. Na hasło: Kartki się przewracają! – klaszczą w dłonie (R. mówi, ile stron ma książka, a dziecko tyle razy klaszcze). Na hasło: Książka się zamyka! – powraca do pozycji wyjściowej – leżenie na boku, nogi podkurczone. Gdy R. powie: Książka jest na regale, przechodzi do stania na baczność.

Baba Jaga Patrzy– tradycyjna zabawa z rodzicami, można zaangażować rodzeństwo.

Bajka edukacyjna pt. „W świecie książek”

BLOG ZAJĘĆ O EMOCJACH

Ale wstyd! – słuchanie i analiza treści wiersza Dominiki Niemiec

Dnia pewnego ciepłą zieloną wiosną mała Ania patrzyła, jak kwiatki rosną. A że chciała narysować sobie takie ładne kwiatki, umieściła je na książce, na środku okładki. Wiem, powiecie, że Ania książkę tak zniszczyła, ale jeszcze ta historia wcale się nie skończyła. Ale wstyd! Siostra Ani, gdy tylko spostrzegła jej poczynania, zaczęła szukać jakiegoś rozwiązania. Chciała książkę wyszorować szczoteczką i wodą. Może one na ten kłopot coś pomóc tu mogą? Ale zamiast się poprawić, wszystko się pogorszyło, bo książce to pranie wcale nie posłużyło. Ale wstyd! Mama, gdy zobaczyła poczynania swoich córek, za zniszczenie książki dała im porządną burę. Bo się okazało, że książka nie należy do dzieci, a jedynie ktoś im tę książkę do czytania polecił. I mama z biblioteki ją wypożyczyła. A to bardzo ważna kwestia w tym momencie była. Ale wstyd! Przecież książki nawet pomazanej nie można wyrzucić. Trzeba będzie ją do biblioteki jak należy zwrócić. I wyjaśnić przyczynę jej stanu fatalnego, jej pogięcia i pomięcia, obrazka nieoczekiwanego. I książkę odkupić lub zapłacić karę. Nikt się w takiej sytuacji nie czuje doskonale. Ale wstyd! Szybko do biblioteki poszła z córkami mama. W bibliotece jak zwykle siedziała pani ta sama. Przywitała wszystkich i już książkę ogląda. Badawczo się przygląda książce, dziewczynkom się przygląda. – I co żeście tutaj, łobuziaki, uczyniły? – Przepraszamy, trochę żeśmy książkę uszkodziły. Ale wstyd! – No cóż, musicie teraz naprawić swe zachowanie. Zaraz wymyślę dla was jakieś zadanie. Pomożecie mi poustawiać stos książek na półki, a wtedy wybaczymy wam te wyczyny, te bzdurki. Dziewczynki zabrały się do pracy ku uciesze mamy. – Jak dbać i szanować książki, teraz zapamiętamy. A gdzie wstyd? Już minął, znikł!

Po przeczytaniu wiersza R. zadaje dziecku pytania: Czego dotyczył wiersz? Co stało się z książką? Kto ją zniszczył? Czy takie zachowanie było właściwe? Skąd dziewczynki miały książkę? Co musiały zrobić po tym, jak zniszczyły książkę? Co czuły dziewczynki, gdy oddawały książkę do biblioteki? Co musiały zrobić w bibliotece? Czy to, co czuły, minęło? Czy ty też kiedyś wstydzileś się z jakiegoś powodu? W jakiej to było sytuacji? Czy to było przyjemne uczucie? Jak czułeś się, gdy wstyd minął?

„Różne zakończenia” – zabawa w kończenie zdań. R. odczytuje początek zdania, a dziecko je kończy. Można się zawstydzić, kiedy… To wstydliwa sprawa… Nie czuję wstydu, kiedy… Wstyd to uczucie, które…

„Na półce” – segregowanie książek wg kategorii. Wybrane przez siebie książki z biblioteczki domowej dziecko układają na półkach (np. stolikach, krzesłach, parapecie) oznaczonych kategorią (w zależności od dostępnych książek, np. albumy, encyklopedie, wiersze, bajki dla dzieci).

Bajka pt. „Wierze z klocków. Zrzucanie winy na innych.”

Wszystkie dzieci wesoło bawiły się w przedszkolu. Tego dnia pani Jola dała im klocki i budowali wieże.

Zajączek Filipek starał się jak mógł. Chciał mieć najładniejszą i najwyższą budowlę.  W krótkim czasie brakowało mu już tylko szczytu i okienka.

„Będę pierwszy i znowu pani mnie pochwali” – cieszył się w duchu.

Koteczka Basia także budowała z zapałem. Marzyła o tym, że gdy skończy, umieści na samej górze swoja ulubioną laleczkę Lucię.

„Będzie ładnie wyglądała, jak przewieszę jej jasny kucyk przez różowe okno. Oby tylko zmieściła się ta duża kokardka” – myślała.

Kangurek Tomuś wymyślił sobie wieżę z trzema wieżyczkami. W jednej zamieszka rycerzyk Franio, w drugiej piesek Punio, a w trzeciej ukryje skarb i wszyscy będą musieli zgadnąć, co to jest.

„Będzie wesoło. Ciekawe, kto pierwszy się domyśli? – chodziło po głowie Tomusiowi.

Tymczasem zajączek Filipek szybko wstał i wyciągnął rękę po kolejny klocek. Zaczepił się o kapeć Basi, I nagle bum! Wieża zajączka Wacka stojąca z lewej strony runęła na podłogę. Klocki rozsypały się po całej sali. Wacek rozpłakał się. Miał taką piękną wieżę.

–        To twoja wina! – krzyknął do Filipka. – To ty ją zniszczyłeś. Specjalnie. Chciałeś, żeby twoja była najlepsza.

–        Nieprawda. To Basia podstawiła mi nogę – bronił się Filipek. To wszystko przez nią.

–        Ja budowałam wieżę dla mojej Luci – zapłakała Basia.- Nie zrzucaj winy na mnie. Zawsze chcesz być pierwszy! Myślisz, że nie wiem – mówiąc to, tupała nogami w podłogę zdenerwowana Basia.

Wesoła zabawa zamieniła się w kłótnię. Wszyscy się przekrzykiwali i zrzucali winę na innych. Na szczęście pani Jola jak zwykle przyszła im z pomocą.

–        Dlaczego zrzucacie winę na innych? Dlaczego, Filipku, nie powiesz, że przypadkiem zaczepiłeś się o kapeć Basi? A ty, Basiu, Dlaczego oskarżasz kolegę? Dlaczego Wacku?

Dzieci spuściły głowy. Żałowały, że się pokłóciły.

–        Przepraszam – powiedziały prawie jednocześnie i podały sobie ręce na zgodę.

Jak wiadomo: zgoda buduje, a niezgoda rujnuje.

Autorem bajki jest Celina Zubrycka.

Zapraszamy do Saloniku Literackiego Wesołej Ciuchci- spotkanie w księgarni

Czas na trochę zabawy:)

POMYSŁ NA ZROBIENIE KREDEK ŚWIECOWYCH Z POMOCĄ RODZICÓW 😊

Czego będziecie potrzebowali?

-resztki świecowych kredek

-silikonowe pudełko na lody

-patyczek do szaszłyków

Jak zrobić wielokolorowe kredki krok po kroku?

-z resztek kredek usuwacie papierki

-rozgniatacie kredki, można użyć do tego moździerza można też tłuczkiem do mięsa, ale wtedy proponujemy położyć papier do pieczenia na desce, następnie kredki, przykryć znów papierem do pieczenia i następnie roztłuc

-drobne kawałki kredek układamy w silikonowym pojemniku do robienia lodu.

-wkładacie pojemnik do rozgrzanego ( ok 180 stopni) piekarnika i pieczecie ok 10-15 min

-po wyjęciu mieszacie patyczkiem do szaszłyków

-po wystygnięciu możecie na chwilę włożyć do lodówki

ZAJĘCIA KULINARNE

  • DESERY JOGURTOWE – idea tego typu deserów jest rewelacyjnie prosta. Wystarczy jogurt naturalny lub grecki i kilka innych składników, aby stworzyć naprawdę obłędny w smaku deser. Mając pod ręką podstawowe składniki możecie wspólnie wyczarować nawet tiramisu. Wadą jogurtowych deserów jest jednak konieczność oczekiwania – zwłaszcza, gdy wykorzystujesz galaretki.

Potrzebne będą: owoce (do wyboru), galaretka, ciasteczka (opcjonalnie musli), kubeczki na desery; opcjonalnie: czekolada, nutella, kakao, posypki do dekoracji. Sposób wykonania: na dnie kubka/szklanki umieść pokruszone ciastka, herbatniki lub płatki śniadaniowe; przykryj je warstwą jogurtu (do którego można dodać nieco cukru pudru). Schłodź w lodówce. Przykryj owocami, stratą czekoladą/posypkami lub zalej tężejącą galaretką. Poczekaj, aż galaretka zastygnie.

  • KOKTAJLE – jeśli szukasz alternatywy dla tradycyjnych słodkości to zdecydowanie opcja dla Ciebie. Przygotowanie koktajlu jest dziecinnie proste, jeśli posiadasz specjalny dzbanek lub mikser z końcówką blendującą. Wystarczy zmiksować wszystkie składniki i w kilka chwil pyszny koktajl jest już gotowy!

Potrzebne będą: owoce (maliny, truskawki, jagody, banany itp.), woda lub jogurt naturalny/maślanka; opcjonalnie cukier.

  • LEMONIADA – wspólne wykonanie lemoniady z dziećmi to doskonały sposób na zaciekawienie maluchów i zastąpienie zdrowym piciem popularnych słodkich, gazowanych napojów.

Potrzebne będą: litr wody, 2 cytryny, kilka łyżek miodu.

Sposób wykonania: Sparzoną cytrynę pokrój w plasterki, z drugiej wyciśnij sok. Wszystko wymieszaj z wodą i miodem. Schłodź w lodówce. Opcjonalnie do lemoniady możesz dodać dekoracyjnie kilka innych owoców.

ĆWICZENIA

Ćwiczeenia grafomotoryczne, grafomotoryka

Opracowały: Małgorzata Mrówczyńska, Magdalena Mielczarek

Małgorzata Mrówczyńska
%d bloggers like this: