„W krainie muzyki” – 30.04.2020r. (czwartek )

Na przywitanie zapraszamy do zabawy „Ziemia, woda, powietrze”. Dziecko stoi. Na hasło: ziemia – dotyka dłońmi podłogi, woda – chwyta się dłońmi za kolana, powietrze – podnosi ręce do góry, wskazując przestrzeń nad sobą. Rodzic wyjaśnia, że rośliny, tak jak ludzie i zwierzęta, oddychają. Pochłaniają przy tym szkodliwe gazy, a wydzielają tlen, który jest potrzebny do oddychania ludziom i zwierzętom. Jeżeli ziemia, woda i powietrze są zanieczyszczone, to szkodzą nie tylko ludziom, ale zwierzętom i roślinom, które wtedy chorują.

Zabawy z muzyką

1. Słuchanie opowiadania „W krainie muzyki”.

Dawno, dawno temu, a może całkiem niedawno, daleko stąd, a może całkiem blisko w dużym domu, a może całkiem malutkim mieszkała dziewczynka i chłopiec.
Ona miała na imię Małgosia, a on Jaś. Dzieci mieszkały w zaczarowanej krainie – tak im przynajmniej się wydawało.
W krainie tej wszędzie rozbrzmiewały dźwięki muzyki, po niebie tańczyły kolorowe nutki,
a wszystkie domy były zamykane i otwierane przy pomocy wiolinowych kluczy.
Dorośli w tej krainie całymi dniami grali na instrumentach i śpiewali, a dzieci całymi dniami słuchały muzyki i tańczyły.
Wszyscy byli bardzo szczęśliwi.

2. Analiza opowiadania:

  • Dlaczego wszystkim mieszkańcom wydawało się, że mieszkają w „zaczarowanej krainie”?
  • Jak możemy nazwać tą krainę?

Kto z was chciałby mieszkać w tej krainie i dlaczego? – swobodne wypowiedzi dzieci.

Przenieśmy się na chwilę do przedszkola. Przedszkole to też taka niezwykła muzyczna kraina. Codziennie słychać muzykę i śpiew przedszkolaków. Niektóre z tych piosenek , które za chwile usłyszycie znamy i możemy pobawić się z dziećmi . Zapraszamy. Życzymy wesołej zabawy!!!

Zabawy rytmiczno – ruchowe

  • Gruby misio”- zabawa muzyczna z rytmicznym pokazywaniem
    „Jestem sobie gruby misio,
    A na imię to mam Krzysio,
    Siedzę sobie, nic nie robię,
    Tylko klaszczę, tylko klaszczę sobie tak…”.( dziecko klaszcze)…
  • Robotnicy – dziecko siedzi na dywanie. Trzyma przed sobą maskotkę. Rodzic wystukuje na pudełku akustycznym niezbyt szybki, regularny rytm, a dziecko sadza swoją maskotkę obok siebie z prawej strony. Po zmianie instrumentu i usłyszeniu np. bębenka dziecko sadza maskotkę obok siebie po lewej stronie.
  • Raz dwa teraz ja – zabawa logorytmiczna
    Rodzic wypowiada słowa „raz, dwa teraz ja i pokazuje sekwencję ruchów dodając wybraną onomatopeję. Dziecko powtarza za rodzicem rozpoczynając „Raz, dwa teraz ja..”
    Np. brum (uderzenie rękoma o podłogę) trum (uderzenie o kolana) tram (klaśnięcie).
  • Rock and roll – dziecko stoi nieruchomo. Gdy usłyszy pierwsze dźwięki muzyki zaczyna się poruszać zgodnie z tym, co sugeruje mu muzyka. Gdy rodzic wyłącza muzykę, dziecko znów staje nieruchomo.
  • Masaż – zabawa wyciszająca. Rodzic staje za plecami dziecka. Rysuje na plecach dziecka różne kształty. Zadaniem masowanego dziecka jest odgadnąć, co narysował rodzic. Zmiana ról.
  • Utrwalenie piosenki „Idzie do nas wiosna”
  • Zapraszamy chętne dzieci do wykonania kolorowanek.
  • Miłej zabawy.
    • Opracowały E. Łukomska G. Krychowiak
Grażyna Krychowiak