Segregujemy śmieci. 24.04.2020r.

Witam Was kochane Słoneczka i zapraszam do zabawy!

Jak się dzisiaj wstawało? Może pobudka z misiem Wam pomoże zapraszam 🙂 https://www.youtube.com/watch?v=LUhapiC-Reo

Zaczynamy od zabawy- poćwicz równowagę: https://www.youtube.com/watch?v=0ih61-uU-zk

Dzisiaj rozmawiamy o segregowaniu odpadów. Posłuchajcie wierszyka:

„Robimy porządki”  autor nieznany

Wszystkie dzieci, nawet duże

posprzątają dziś podwórze.

A dorośli pomagają,

śmieci w workach wyrzucają.

Pierwszy worek jest zielony,

cały szkiełkiem wypełniony.

W żółtym worku jest bez liku

niepotrzebnych już plastików.

A niebieski worek – wiecie –

papierowe zbiera śmieci.

My przyrodę szanujemy,

śmieci więc segregujemy.

Z ekologią za pan brat

mama, tata, siostra, brat.

Siostra, mama, tata, brat.

Moi Drodzy! Uwaga! Mamy jeszcze śmietniki w kolorze brązowym, do których wrzucamy resztki jedzenia, liście, gałęzie, skorupki jajek, skórki od banana.

No i pozostaje śmietnik szary. Do szarego śmietnika wrzucamy wszystko to czego nie możemy wrzucić do śmietnika żółtego, zielonego, niebieskiego i brązowego.

Ale uwaga! Uwaga! Nawet do szarego śmietnika nie wrzucamy:

  • Lekarstw  – te zanosimy do specjalnych pojemników w aptekach
  • Baterii- te zanosimy do miejsc np. w sklepach elektronicznych
  • Sprzętu elektronicznego- zanosimy do sklepów elektronicznych

A teraz pytania:

Jakie mamy kolory śmietników?

Co wrzucamy do śmietnika żółtego?

Co wrzucamy do śmietnika zielonego?

Co wrzucamy do śmietnika niebieskiego?

Dla chętnych -Przeliczanie koszy na odpady, kolorowanie. Karta pracy str.12. https://podrecznikarnia.pl/images/3-latki/pliki/3-latek_cz3_wiosna_06_www.pdf

Film edukacyjny:

https://vod.tvp.pl/video/abc-wszystko-wie,odc-9,17402257

Zachęcam do zabawy oddechowej „Mały wiatr, duży wiatr” . Dziecko na otwartej dłoni ma za zadanie zdmuchnąć różne rzeczy (piórko, kawałeczek kartki, klocka)                  

Zachęcam do wysłuchania bajki:

https://www.youtube.com/watch?v=RtvakFSCE9I

Po południu zachęcam dzieci do obejrzeniach w ramach powtórzenia filmu: https://www.youtube.com/watch?v=0WS8vo0iD2k

laugh

Akcja segregacja- wszystkie grzeczne dzieci, segregują śmieci! 

Przyjrzyj się obrazkom, przypomnij sobie, w jaki sposób należy segrgować odpady.

Jak ćwiczyć buzię?- Mamo! Tato! ważne! 🙂

Przed wykonywaniem ćwiczeń warto wyjaśnić dziecku, po co będziemy je wykonywać. Zacznij budować jego świadomość w obrębie własnego ciała, uczyń wrażliwym na czucie języka! Wyjaśnij i pokaż, korzystając z lustra, gdzie są ząbki, wargi, podniebienie. Używaj dziecięcej metaforyki buzi – mieszkania, buzi – pralki, buzi – parkingu.

Zacznij od kilku powtórzeń w ciągu dnia, stopniowo zwiększając ich ilość. Nie ćwicz zbyt długo – lepiej zrobić 3 serie po 5 powtórzeń danego ćwiczenia w ciągu dnia, niż przez 15 minut ćwiczyć bez przerwy.  Wykonuj ćwiczenia, które będą polegały na unoszeniu języka najpierw w kierunku górnych zębów, wałka dziąsłowego i wyżej, na podniebienie. Oto kilka ćwiczeń, które możesz wykorzystać:

  • Czy wiesz, gdzie są górne ząbki? Pokaż je językiem, sprawdź, czy są na swoim miejscu!
  • Wyobraź sobie, że język jest autkiem, które parkuje w wyznaczonym miejscu – ułóż czubek języka tam, gdzie są dziąsła!
  • Języczek maluje swoje mieszkanko – maluje ściany (dotyka policzków), czyści okienka (dotykanie zębów), maluje sufit (podniebienie) i wiesza firanki (dotyka na zmianę górnych i dolnych ząbków).
  • Twój język jest dzięciołkiem, który stuka w drzewo – podnoś język do wałka dziąsłowego i naśladuj dzięcioła!
  • Powtarzaj sylaby: LA LO LU LE LI, unosząc język do wałka dziąsłowego.
  • Kląskaj! Jak konik! Czy wiesz, jak stukają jego kopytka?
  • Pamiętaj o ćwiczeniu ruchów języka na boki – w kierunku policzków; takie ćwiczenia nie zaszkodzą, a urozmaicą zestaw ćwiczeń!

Podczas ćwiczeń ze swoim Maluchem korzystaj z lusterek, pacynek, bawcie się w koncerty lalek i maskotek. Gimnastykujcie język podczas kąpieli, przed i po myciu zębów (sprawdzając, czy są czyste;) ). Ćwiczenia języka nie są czasochłonne, a regularna gimnastyka przyda się w pionizacji!

PRZYKŁADOWE ĆWICZENIA ODDECHOWE 

  • Unoszenie rąk w górę podczas wdechu i wolne, spokojne ich opuszczanie podczas wydechu. To ćwiczenie można wykonywać z dzieckiem w pozycji stojącej, siedzącej lub leżącej; 
  • kołysanie zabawki – na brzuchu dziecka na wysokości przepony kładziemy zabawkę np. pluszowego misia – zadaniem dziecka jest kołysanie zabawki za pomocą oddechu; 
  • Przenoszenie skrawków papieru, płatków kukurydzianych, ryżu preparowanego, kawałków waty za pomocą słomki do napojów z jednego miejsca wdrugie. Dziecko chwyta wargami słomkę i na wdechu łapie dany przedmiot przez zassanie go do słomki aby przenieść go w wybrane miejsce (uczy się wstrzymania oddechu); 
  • dmuchanie na skrawki papieru, folii, pazłotka itp. w celu wydobycia z nich dźwięku i przesunięcia na płaszczyźnie; 
  • dmuchanie na piłeczkę pingpongową przez słomkę do napojów; 
  • zdmuchiwanie świeczek urodzinowych ustawionych w jednym rzędzie za pomocą jednego dmuchnięcia; 
  • dmuchanie na płomień swiecy tak, żeby „zatańczył”, ale nie zgasł; 
  • zdmuchiwanie płomienia świecy z jak największej odległości; 
  • dmuchanie na kartkę papieru przyłożoną do ściany tak aby nie spadła; 
  • dmuchanie na piórko – czyje poleci dalej, wyżej; 
  • dmuchanie na wiatraczek – tak, żeby kręcił się jak najdłużej; 
  • puszczanie baniek mydlanych; 
  • nadmuchiwanie baloników.

Brawo Eliza i Stasiu!! Oto nasza fotorelacja:

Małgorzata Jarząbek