Rysowanie

Należy uczyć dziecko właściwego posługiwania się przyborami do rysowania i pisania, co może mu znacznie ułatwić późniejszą naukę pisania w szkole. W związku z tym konieczne jest zwrócenie uwagi na prawidłowy sposób trzymania przez dziecko kredki czy ołówka.

Prawidłowe trzymanie przyboru do pisania lub rysowania polega na objęciu go trzema palcami: kciukiem, palcem wskazującym (który naciska narzędzie od góry) oraz środkowym w odległości ok. 1,5 – 2 cm od czubka. Pędzel trzymamy w odległości 5-7 cm od końca. Dziecko nie powinno ściskać przyboru zbyt mocno. Ręka wiodąca –  może być to zarówno lewa jak i prawa ręka – nie zmuszamy dziecka do pisania prawą ręką. Układ ręki – swobodne ułożenie dłoni oraz jej prawidłowa pozycja względem przedramienia; dłoń wraz z nadgarstkiem, jak również przedramię, powinny być oparte na stoliku. Ręka pomocnicza – współpraca rąk – przytrzymuje/ przesuwa kartkę, pozostaje w wygodnej pozycji z przedramieniem podpartym na stoliku.

GRAŻYNA DOBOSZ