Po ćwiczeniach głoski ,,R” ze spółgłoskami np. dr , tr, ,br, pr , wr, fr, kr, gr, w nagłosie , śródgłosie, wygłosie w sąsiedztwie samogłosek – następnym etapem utrwalania ,,R” są:
- ćwiczenia we frazach i zdaniach ( załącznik r – 1, r – 2, r – 3)
- powtarzanie, zapamiętywanie wierszyków (zał. r – 4, r – 5, r – 6 )
- różnicowanie R -L ( zał. r – 7, r – 8, r – 9, r – 10 )
Ostatnim etapem ćwiczeń jest automatyzacja ,,R”.
Etap ten łączy się z ukształtowaniem odpowiednich stereotypów i oderwaniem świadomości dziecka od własnej artykulacji. Opiera się na stosowaniu nowego dźwięku w sytuacjach codziennego życia ,wymagających werbalnego sposobu komunikowania się .
Opracowała logopeda Irena Pacześna