Propozycje zajęć na piątek 15.05.2020 r.

Gdzie słychać muzykę?

Zadanie 1

 „Gdzie można usłyszeć muzykę?” – mapa myśli.

Dziecko podaje swoje propozycje (miejsc typowych i nietypowych). Zadajemy dodatkowe pytania, np.

Jak nazywa się specjalne miejsce, gdzie można słuchać koncertów muzyki klasycznej? (filharmonia)

Gdzie odbywają się przedstawienia, w których głównie słychać muzykę klasyczną i śpiew? (opera)

Podsuwamy również następujące propozycje: kościoły, szkoły muzyczne, Internet, koncerty plenerowe itd.

Zadanie 2

„Śpiewamy jak w operze” – naśladowanie mimiką, gestem i ruchem.

Prosimy włączyć dziecku utwór operowy „ Carmen” Georgesa Bizeta. Zadaniem dziecka jest zabawa w mima i bezdźwięczne naśladowanie śpiewu operowego.

Dla dziewczynek
Dla chłopców

Zadanie  3

„Jak zapisać muzykę?” – burza mózgów, zapoznanie dzieci z nutami i pięciolinią. Rodzic zadaje dziecku pytanie: Czy da się zapisać muzykę?. Dziecko dzieli się swoją wiedzą. Prosimy zaprezentować dzieciom załączoną partyturę – wyjaśnić, że muzykę zapisuje się za pomocą nut i linii.

Zadanie 4

,,Co to za linie?” – zapoznanie z pięciolinią, przeliczanie linii.

Prosimy rodziców, aby narysowali duży rysunek pięciolinii. Dziecko wspólnie przelicza linie (od dołu). Następnie prosimy rodziców o przygotowanie pięciu kartoników z zapisanymi liczbami od 1 do 5. Prosimy, by dziecko dopasowało do pięciolinii liczby. (Uwaga! Ważne, prosimy , aby rodzic wybierał kartoniki w innej kolejności, np. zaczął od liczby 2, następnie 5, 1, 4,3).

Zadanie 5

Za pomocą nut zapisujemy muzykę. Poznajcie nuty, obejrzycie film edukacyjny.

Zadanie 6

„Nutki” – dziecko otrzymuje po kilka karteczek z nutami (np. ósemkami). Ustawia je na pięciolinii wg instrukcji  rodzica, np. Pierwsza nuta na trzeciej linii, druga nuta na piątej linii, trzecia nuta pod drugą linią. Nuty do wydruku, albo można narysować nuty na karteczkach.

Zadanie  7

Proponujemy blok zajęć o emocjach – trema.

„Jakie to uczucie?” – zagadka:

Dopada cię w chwili przed występem na scenie, gdy śpiewasz, grasz na instrumencie lub gdy masz przedstawienie. Czujesz niepokój przed tym przedsięwzięciem, choć wiesz, że czeka cię miłe przyjęcie. Gdy ktoś na ciebie patrzy, gdy oglądać cię chce, to nieprzyjemne uczucie właśnie ogarnia cię. (trema)

Trema – zdenerwowanie aktora, mówcy, wirtuoza itp. przed występem i podczas występu publicznego

„Trema” – rozmawia z dziećmi, rodzic zadaje im pytania:

Co to jest trema?

Jakie to uczucie?

Kiedy można odczuwać tremę?

Co się z nami dzieje gdy czujemy tremę?

Czy wy kiedyś odczuwaliście tremę?

W jakiej to było sytuacji?

Czy było to przyjemne uczucie?

Czy tremę można przezwyciężyć?

Kiedy to uczucie mija?

„Trema przed koncertem” – prosimy rodziców o przeczytanie dzieciom jak wygląda trema u dziewczynki przed koncertem:

1. Dziewczynka wyjmuje trąbkę z futerału,

2. Stremowana dziewczynka stoi z trąbką za kurtyną i obserwuje scenę, jest zdenerwowana, boi się wyjść na scenę, bo myśli, że źle zagra na trąbce.

3. Dziewczynka z zamkniętymi oczami wykonuje ćwiczenie oddechowe. Ma w policzkach powietrze,

4. Dziewczynka gra na trąbce na scenie,

5. Szczęśliwa dziewczynka dumnie stoi na scenie po zakończonym występie, wszystko się udało, jest szczęśliwa.

„Radzimy sobie z tremą” – ćwiczenie oddechowe. Rodzic tłumaczy dziecku, że jednym z dobrych sposobów na poradzenie sobie z odczuwaną tremą, niepokojem, zdenerwowaniem są ćwiczenia oddechowe. Proponujemy nauczyć ćwiczeń oddechowych w oparciu o wierszyk motywacyjny.

Rodzic recytuje wiersz, a dziecko wykonuje ćwiczenia z zamkniętymi oczami, koncentrując się na własnym oddechu:

Wiem, że to potrafię, wszystko mi się uda. Stoję mocno na dwóch nogach, ręce trzymam na udach. Biorę głęboki wdech nosem, ręce unoszę do góry. Wypuszczam ustami powietrze, znikają zwątpienia chmury. I jeszcze raz wdech nosem i buzią wydech robię. Rozluźniam się, czuję się lekko, mam już wiarę w sobie.

Zadanie 8

Propozycja zadań dla dzieci. Do wycięcia nożyczkami – Wytnij po liniach.

Aleksandra Olszewska