Propozycje zajęć i zabaw na okres od 14.04. – 17.04 2020 r. „Dbamy o swój wygląd” Grupa „Muchomorki”

Zadanie 1

1. Zabawa powitalna na melodię piosenki: „Panie Janie”,  Dziecko   śpiewa:   

„Czyste ręce, czyste ręce dzisiaj mam, dzisiaj mam
tobie mamo (…….) rączkę, tobie mamo (….) rączkę, swoją dam, swoją dam!”

Poniżej link do piosenki „Panie Janie”

Czyste ręce

Wprowadzenie do tematu inscenizacją pt. „ Dwie rączki”
(Rodzic nakłada na jedną rękę rękawiczkę białą a na drugą czarną i ręce prowadzą dialog)

B: Witam koleżanko! Jadłaś już śniadanko?
Cz: Witam, witam … źle się czuję, co śniadanko? Och żartujesz!
B: No tak, jak tu chlebek wziąć do ręki, która przecież brudna cała pewnie w błotku się taplała, babki z piasku też stawiała, kotka, pieska dotykała!
Cz: Tak, tak i to nie jest wszystko jeszcze bo łapałam rączką wreszcie: kredki, buty, lalki, miśki, potem szafki, włosy Kryśki, tego Tadzia co tak biega, ale fajny jest kolega! A i zapomniałam sobie że drapałam się po głowie!
B: O to wiele już się działo, wybrudziłaś swoje ciało, twoja skóra brudna, czarna, marna twoja dola, marna! Jeśli teraz zjesz kromeczkę to obawiam się troszeczkę, że przeniesiesz wnet do brzuszka złe bakterie na okruszkach. Będzie boleć brzuszek dzieci kiedy brud do środka wleci! A słyszałaś taką rzecz: można z brudu grypę mieć!
Cz: Co mam robić ? Poradź proszę tego brudu już nie zniosę!
B: Sprawa prosta, co tu kryć trzeba dobrze ręce myć!
Cz: Ale jak? Ale jak? Czy do góry? Czy na wspak? Z wodą ? Może bez? Czy na sucho można też?
B: Ja się tego nauczyłam kiedy w przedszkolu byłam. Dzieci pokaz mi zrobiły mycia rączek nauczyły!
Cz: Ja zostaję tu dziś z wami by nauczyć się prawidłowo rączki myć aby zdrowym być!

Teraz zapraszamy do obejrzenia filmu pt. „Jak dokładnie myć ręce”

  • Przejście do łazienki i pokaz prawidłowego mycia rąk. Zwrócenie uwagi na dokładne namydlenie, szorowanie, spłukiwanie rąk.  Zachęcenie dziecka do pokazu mycia rąk. Następnie ręce myjemy razem.

Wysłuchanie wiersza I. Salach

„Czystość”
„Kto o zdrowie własne dba
Czyste ręce zawsze ma.
Myje zęby, uszy, szyję
Włosy dobrze też umyje.

Czyste nogi, czyste ręce
To uciecha jest w łazience!
Aby zawsze czystym być
Musisz się dokładnie myć”.

Chętne dzieci razem z rodzicami zapraszamy do wykonania plakatu  „Kiedy należy myć rączki?’- wykonanie plakatu. Wykorzystanie różnych technik plastycznych
 ( malowanie, rysowanie, kolaż) .

Zapraszamy do przeczytania dziecku książeczki „Masz tę moc” .Mamy nadzieje, że  ta publikacja pozwoli Państwu i przede wszystkim Waszym dzieciom zrozumieć, co tak naprawdę się stało, czym jest epidemia, co to jest koronawirus i jak się go wystrzegać.

Zadanie 2

Teraz czas na piosenkę. Dzieci na pewno ją znają , a jeżeli nie znają to powinny ją poznać. Zapraszamy do wysłuchania i śpiewania.

  1. Mydło lubi zabawę w chowanego pod wodą

           Każda taka zabawa jest wspaniałą przygodą

Kiedy dobry ma humor to zamienia się w pianę

A jak znajdzie gdzieś słomkę, puszcza bańki mydlane.

Ref. Mydło wszystko umyje, nawet uszy i szyję

Mydło, mydło pachnące jak kwiatki na łące.

2. Mydło lubi kąpiele, kiedy woda gorąca

Skacząc z ręki do ręki, złapie czasem zająca

Lubi bawić się w berka, z gąbką chętnie gra w klasy

I do wspólnej zabawy wciąga wszystkie brudasy.

Proponujemy  obejrzeć i być może wykonać kilka eksperymentów z wodą. Rodzice koniecznie muszą pomóc.

Może teraz coś pokolorujemy. Oto nasze propozycje

Zadanie 3

Zabawy matematyczne

1. Zabawa na powitanie  – dzieci postępują zgodnie z wierszem  

Chodźcie do mnie moje dzieci i podajmy sobie ręce,zaśpiewajmy kilka dźwięków, utworzymy z nich piosenkę.
Cztery kroki zrób do tyłu, teraz jeden w prawo w bok,
jeden mały w lewą stronę, na dwóch nogach w przód hop hop.

2. Zaczarowany worek – zagadki dotykowe.  Dziecko poprzez dotyk rozpoznaje przedmioty (zabawki), wyjmuje z worka jeden z nich, podaje jego nazwę, określa wygląd.

3. Robimy wszystko po pięć razy – zabawa dydaktyczna doskonaląca umiejętność liczenia. Dzieci otrzymują po 2 klocki i wykonuje polecenia rodziców, np.:

– uderz pięć razy klockami o siebie;
– podskocz pięć razy w miejscu trzymając klocki w rękach;

– uderz pięć razy klockami o podłogę;
– zrób pięć skłonów trzymając klocki w rękach;

4. Biedronka – zabawa matematyczna doskonaląca umiejętność dodawania i odejmowania. Dzieci otrzymują sylwetę biedronki wraz z czarnymi kropkami. Dzieci układają na sylwecie biedronki ilość kropek wypowiedzianą przez rodzica. Następnie wykonują działania zgodnie z treścią wiersza:

Dziś biedronka nie w humorze:

Czym się martwisz biedroneczko?

Wiatr mi zerwał plamkę czarną,

nie wiem ile mi zostało?

Dziś biedronka jest w humorze:

Czym się cieszysz biedroneczko?

Wiatr mi oddał plamkę czarną,

policz czy ich nie za mało!

5. Kwiatki – zabawa dydaktyczna rozwijająca umiejętność klasyfikowania i przeliczania. Dziecko otrzymuje emblematy kwiatków. Segreguje je rozkładając  kwiaty na rysunku drzewa. Następnie przelicza, ile kwiatów znajduje się na każdym drzewie. Porównuje ilość kwiatów używając określeń mniej, więcej, tyle samo.

6. Wiosenne figury – układanie z klocków figur geometrycznych wypowiadanych przez rodzica.

7. Przynieś klocki – zabawa ruchowa. Dziecko wybiera leżące na dywanie listki. Liczy kropki przyklejone na odwrocie każdego liścia. Zadaniem dziecka jest przynieść tyle samo klocków, ile jest kropek na liściu.

8. Wiosenne rytmy – zabawa dydaktyczna. Rodzic układa klocki w określonej sekwencji np. dwa czerwone, trzy zielone, jeden niebieski, itd. Zadaniem dziecka jest kontynuacja podanego rytmu.

9. Wiosenne korale – zabawa doskonaląca umiejętność posługiwania się liczebnikami porządkowymi. Dziecko otrzymuje sznurek oraz wycięte kolorowe kółeczka. Wykonują korale zgodnie z poleceniem rodzica np. pierwszy koralik czerwony, drugi niebieski, trzeci biały itp.

10. Wiosenna kompozycja – Dziecko układa dowolne kompozycje z klocków. Rozwijanie pomysłowości dziecka. Dziecko określa kolory klocków.

Zadanie 4

Zestaw zabaw i ćwiczeń ruchowych:

1. Rozgrzewka przy muzyce :
 
Idę sobie: tup, tup, tup.
O! Kałuża! Chlup! Chlup! Chlup!
Za kałużą duży rów.
Hop! I idę dzielnie znów.
Wspinam się po drabinie,
Idę po cienkiej linie.
Schodzę po drabinie w dół,
I kłaniam się wszystkim wpół.
Staję prosto przy ścianie,
Ręce opieram na niej.
Pcham ścianę z całej siły,
Nie jestem dla niej miły!
Mam ręce podniesione,
Wiruję w prawą stronę.
Teraz opuszczam ręce,
W lewa stronę się kręcę.

2. Wykonywanie ćwiczeń metodą zadaniową :

  • Ćwiczenia rozciągające – dziecko trzyma szarfę (chusteczkę)  przed sobą wykonuje skłony, trzymanie szarfy nad głową skręty w prawo i lewo, kołysanie się w prawo i lewo,
    Ćwiczenie wyprostne – wzmacniające mięśnie grzbietu – dziecko siada w siadzie klęcznym, podnosi szarfę w górę, skłania się w przód sięgając jak najdalej,a następnie przechodzi do siadu.
  • Przeplataniec z woreczkiem (klockiem) – Dziecko przekłada woreczek (klocek)  pod kolanami. Leżenie na plecach, przekładanie woreczka (klocka) pod plecami i nad brzuchem.
  •  Ćwiczenia stóp:
    – Dziecko stawia stopę na chusteczce. Na dany sygnał podnosi chusteczkę palcami stopy. Ćwiczenie wykonuje raz jedną, raz drugą stopą.
    – Siad prosty podparty, chusteczka leży przy lewej stopie; dziecko chwyta ją palcami prawej stopy i przekłada ją kilka razy przez lewą nogę. Następnie ćwiczenie wykonuje drugą nogą.
  • Przejście po dywanie z klockiem na głowie.
  •  Rzut do celu – dziecko trafia klockiem do kosza, wspólne liczenie ilości trafień
  • Ćwiczenia uspakajające
     „Taniec motyli” – swobodna improwizacja ruchowa przy spokojnej muzyce.
    Relaks – dziecko kładzie się na podłodze i przy spokojnej muzyce relaksacyjnej wykonuje głębokie wdechy nosem oraz wydechy ustami.
    Podziękowanie za wspólną zabawę i sportowy okrzyk.

Miłej zabawy.

Opracowały E. Łukomska, G. Krychowiak

Elżbieta Łukomska