Propozycje zajęć i zabaw na okres od 30 marca do 03 kwietnia 2020 roku. Grupa „Muchomorki”

Wiosna na wsi”

Zadanie nr 1

Wiersz Stanisław Kraszewski

„Na wiejskim podwórku”

Na podwórko dumne matki prowadziły swoje dziatki:

Krowa – łaciate cielątko,

Koza – rogate koźlątko,

Owca – kudłate jagniątko,

Świnka – różowe prosiątko,

Kurka – pierzaste kurczątko,

Gąska – puchate gąsiątko,

Kaczka – płetwiaste kaczątko,

Każda prowadzi swoje dzieciątko!

Wtem ujrzały pieska Burka, który urwał się ze sznurka.

Tak się bardzo przestraszyły, że aż dzieci pogubiły.

Krowa – łaciate cielątko,

Koza – rogate koźlątko,

Owca – kudłate jagniątko,

Świnka – różowe prosiątko,

Kurka – pierzaste kurczątko,

Gąska – puchate gąsiątko,

Kaczka – płetwiaste kaczątko,

Każda zgubiła swoje dzieciątko!

Wtem gospodarz konną furką wjechał prosto na podwórko.

Zszedł czym prędzej ze swej furki, zamknął Burka do komórki.

Lamentują biedne mamy: „Co my teraz robić mamy?”.

Wtem z kryjówek wyszły dziatki, odnalazły swoje matki:

Krowę – łaciate cielątko,

Kozę – rogate koźlątko,

Owcę – kudłate jagniątko,

Świnkę – różowe prosiątko,

Kurkę – pierzaste kurczątko,

Gąskę – puchate gąsiątko,

Kaczkę – płetwiaste kaczątko,

Znalazło mamę każde dzieciątko.

Rozmowa z dziećmi na temat wiersza: (przykładowe pytania)

Jakie zwierzątka były na podwórku wiejskim ?

– Kto wystraszył zwierzątka?

– Jak nazywają się dzieci: krowy, owcy,świni itd.?

– Co zrobił gospodarz?

– O kogo martwiły się mamy?

Zabawa ćwicząca narządy mowy: Naśladuj mnie

Krowa- ruchy okrężne żuchwą, wargi zamknięte.

Świnka- tworzenie ryjka, jak przy wymawianiu u.

Piesek -szczerzenie zębów, zziajanie.

Kotek pije mleko – wysuwanie języka nad dłońmi ułożonymi w kształcie miseczki, oblizywanie wargi ruchem okrężnym.

Konik – kląskanie.

Kończenie rymowanych zdań np.

Ciele co językiem ……(miele)

Przyszła koza do ……(woza)

Wlazł kotek na ……(płotek)

Pies zły szczerzy ……(kły)

Wyszły w pole kurki trzy i gęsiego sobie …..(szły)

To dla kotka jest miseczka pełna ……(mleczka)

Podajemy stronę internetową z kolorowankami. Można pomalować kredkami, farbami, można wykleić.

https://mamotoja.pl/pub/kolorowanki/pies.pdf

https://mamotoja.pl/pub/kolorowanki/kot.pdf

https://mamotoja.pl/pub/kolorowanki/kaczka.pdf

https://mamotoja.pl/pub/kolorowanki/owca.pdf

Zadanie 2.

Zajęcia muzyczne

Zabawa ruchowa do piosenki „Kaczuszki”. Nauka piosenki.

https://www.youtube.com/watch?v=0PrpZBCuCKo – Kaczuszki

  1. Piosenka zwierząt (na dowolną melodię ):
  2. Miau-miau – miau
  3. Miau-miau-miau
  4. Śpiewają koty.
  5. Miau-miau-miau
  6. Miau-miau-miau
  7. śpiewam ja sam.
  8. Hau-hau-hau
  9. Hau-hau-hau
  10. Śpiewają pieski
  11. Hau-hau-hau
  12. Hau-hau-hau
  13. Śpiewam ja sam (itd.)

Zadanie 3.

Zajęcia plastyczne

Proszę obejrzeć film na podanej niżej stronie. Krótka rozmowa na temat treści filmu.

https://vod.tvp.pl/video/domowe-przedszkole,co-slychac-na-wsi,45831

Wykonujemy pracę plastyczną według uznania rodziców. Nasze propozycje:




http://maluchwdomu.pl/2015/05/origami-zwierzatka-z-wiejskiego.html

Zadanie 4.

Zabawa matematyczna

Pomoce do zabawy: tektura z narysowanymi kwadratami, jak szachownica, kwadraty różnego koloru wielkości pola szachownicy.

Zabawy z kwadratem” – zapoznanie dzieci z kwadratem na podstawie wiersza M. Terlikowskiej „W pogoni za kwadratem ”– wysłuchanie fragmentu wiersza z jednoczesnym demonstrowaniem figury.

Kwadrat – to jest dziwna figura,
bo nie wiadomo,
gdzie dół
a gdzie góra.
Do góry głową czy na dół głową.
Zawsze wygląda jednakowo.
Ma równe kąty, ma równe boki,
Tak samo długi jest – jak szeroki.

Rozmowa na temat wyglądu kwadratu. Przeliczanie boków, kątów.

Następnie rodzic rozkłada przed dzieckiem na dywanie (grubą tekturę z narysowanymi kwadratami, jak szachownica) i na tacy kolorowe kwadraty, pytając dziecko, czy chce zbudować zamek. Dalej czyta fragment wiersza „Zamek z kwadratów wierszem zakodowany”, a dzieci układają kwadraty w odpowiednich kolorach i w odpowiednim miejscu na planszy. Tworzą kolorowy zamek i wymieniają przedmioty, które są w tych kolorach.

W pewnym królestwie, jak wieść to niesie,

Najpiękniejszy mieścił się zamek na świecie.

Jak został zbudowany?… Historia głosi,

Że z wielu, kolorowych kwadratów

Lud go długo, pracowicie wznosił.

Na tym dywanie też możecie taki zamek zbudować

Trzeba posłuchać, co odjąć, albo co dodać.

Uwaga zaczynamy!

  1. Na samym dole czerwony rząd cały,

Po żadnej stronie nie ma kwadratów białych.

  1. Dwa kolejne rzędy, jak żabka są zielone

Ale po jednym kwadracie, na każdym piętrze,

I po każdej stronie uszczuplone. (pomniejszone)

  1. Następne dwa piętra są niebieskie jak niebo

Ale znowu trzeba po bokach odjąć kwadraty

Po jednym z każdego.

  1. Idziemy jeszcze wyżej, pomarańczowy rząd układamy

Zasada ta sama, po jednym kwadracie z każdej strony zabieramy

Inaczej nam nie wypada.

  1. Teraz kolor zmienimy, na żółty jak słońce

I tym kolorem zamek dobudujemy do końca.

Dwa ostatnie piętra, po dwa kwadraty dostały

No i w ten sposób powstał, piękny zamek cały.

Zadanie 5.

Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych w formie opowieści ruchowej

W wiejskiej zagrodzie” B. Forma

– Nastał ranek, z kurnika wychodzi domowe ptactwo – marsz po pokoju, naśladowanie głosów ptactwa domowego:
• kury – ko, ko, ko
• indyki – gul, gul, gul
•kogut – kukuryku

itd.

– Zatrzymują się, machają skrzydłami – wykonywanie ruchów rękami.

– Rozglądają się czy gospodarz niesie dla nich ziarno – wykonanie skrętów szyi w prawą i lewą stronę.

– Kogut wskoczył na płot – wykonywanie podskoków obunóż.

– Gospodarz sypie ziarno – skłony w przód.

– Gospodarz idzie do obory. Wyprowadza konie, krowy na pastwisko – przemieszczają się na czworakach.

– Zwierzęta żeby dojść na pastwisko przechodzą przez mostek – przejście na czworakach po
desce na podłodze.

– Zwierzęta się najadły. Odpoczywają ciekawie się rozglądając – przejście do leżenia przodem, podparcie dłońmi o podłogę, unoszenie głowy jak najwyżej, spoglądanie raz w jedną, raz w drugą stronę.

– Zapadają w drzemkę, leżą na jednym boku, po chwili odwracają się na drugi bok – przechodzą z leżenia na prawym boku do leżenia na lewym boku.

– Zbliża się wieczór, zwierzęta wracają do obory – chód na czworakach, przejście po desce na podłodze (jak wyżej).

Na zakończenie ćwiczenie rozluźniające – stanie w lekkim rozkroku, swobodny zwis tułowia i rąk.

Życzymy miłej zabawy.

Opracowały: E. Łukomska, G. Krychowiak

Grażyna Krychowiak