Propozycje zajęć i zabaw na okres od 30.03. do 03.04.2020 dla 5-latków

Zwierzęta na wiejskim podwórku

Zadanie 1

Na wiejskim podwórku”

Stanisław Kraszewski

Na podwórko dumne matki prowadziły swoje dziatki:

Krowa – łaciate cielątko,

Koza – rogate koźlątko,

Owca – kudłate jagniątko,

Świnka – różowe prosiątko,

Kurka – pierzaste kurczątko,

Gąska – puchate gąsiątko,

Kaczka – płetwiaste kaczątko,

Każda prowadzi swoje dzieciątko!

Wtem ujrzały pieska Burka, który urwał się ze sznurka.

Tak się bardzo przestraszyły, że aż dzieci pogubiły.

Krowa – łaciate cielątko,

Koza – rogate koźlątko,

Owca – kudłate jagniątko,

Świnka – różowe prosiątko,

Kurka – pierzaste kurczątko,

Gąska – puchate gąsiątko,

Kaczka – płetwiaste kaczątko,

Każda zgubiła swoje dzieciątko!

Wtem gospodarz konną furką wjechał prosto na podwórko.

Zszedł czym prędzej ze swej furki, zamknął Burka do komórki.

Lamentują biedne mamy: „Co my teraz robić mamy?”.
Wtem z kryjówek wyszły dziatki, odnalazły swoje matki:

Krowę – łaciate cielątko,

Kozę – rogate koźlątko,

Owcę – kudłate jagniątko,

Świnkę – różowe prosiątko,

Kurkę – pierzaste kurczątko,

Gąskę – puchate gąsiątko,

Kaczkę – płetwiaste kaczątko,

Znalazło mamę każde dzieciątko.

Po przeczytaniu wiersza rodzic zadaje dzieciom pytania: Jakie zwierzęta wystąpiły w wierszu? Co wydarzyło

się w wierszu? Kto spowodował kłopoty? Co zrobił gospodarz?

Następnie rodzic ponownie czyta wiersz z włączeniem dziecka – czyta: krowa – łaciate… itd., a dziecko dopełnia zdanie nazwą młodego zwierzęcia.

Rodzic może wydrukować zdjęcia zwierząt wymienionych w wierszu oraz ich młodych. Podczas pokazywania zdjęć dzieci podają nazwy zwierząt..

Na końcu na podstawie zdjęć dzieci próbują określić liczbę nóg każdego zwierzęcia, sumują liczbę nóg matki i młodego, porównują wyniki.

Zadanie 2

Przygotowanie eksperymentu na kolejny dzień. Dziecko zanurza kilka jajek w occie (można także dodać do octu barwnik spożywczy).

Zadanie 3

„Z czego składa się jajo?” – rodzic pyta dziecko, z czego składa się jajko. Dziecko rozbija jajka i wyszczególniają białko i żółtko. Omawiają wyniki eksperymentu z poprzedniego dnia. Rodzic pyta: Jak wygląda jajko po umieszczeniu w occie? Dlaczego jajko zrobiło się gumowate? (ocet wchłonął cały wapń zawarty w skorupce). Rodzic podświetla jajko, dziecko mogą dostrzec białko i żółtko. Na koniec rodzic lub dziecko zrzuca jajko z dużej wysokości, dzieci sprawdzają ponownie, czy zmienił się jego skład.

Zadanie 4

„Ciekawostki o świnkach” – Rodzic pyta dziecko: Czym różniły się świnki z bajek od prawdziwychświń? Gdzie mieszkały trzy małe świnki, gdzie mieszkają prawdziwe świnie?

Czy wiedzieliście, że…

  1. Świnie przytulają się do siebie kiedy śpią. Śnią, tak jak ludzie. W naturalnym otoczeniu świnie spędzają wiele czasu na zabawie, opalaniu, poszukiwaniu wrażeń i odkrywaniu. 
  2. Świnie mają własny język, potrafią swoim młodym śpiewać podczas karmienia.
  3. Nowo narodzone prosięta uczą się głosów swoich matek i rozpoznają swoje imiona, nadane przez maciorę (matkę).
  4. Świnie mają bardzo dobrą orientację w terenie i zapamiętują drogę, potrafią wrócić do domu.
  5. Świnie jedzą bardzo zdrowo, potrafią wyczuć dwa razy więcej smaków od ludzi.
  6. Świnie, wbrew pozorom to czyste zwierzęta. Jeśli mają wystarczającą ilość miejsca, uważają, aby nie zabrudzić miejsca, w którym śpią lub jedzą.
  7. Świnie w rzeczywistości nie są w stanie się pocić (nie mają gruczołów potowych).
  8. Lubią kąpać się w wodzie lub błocie, aby zachować odpowiednią temperaturę ciała. Tak naprawdę wolą wodę od błota.
  9. Świnie są niezwykle inteligentne. To ciekawskie zwierzęta, które są powszechnie uważane za mądrzejsze psów.
  10. Świnie to bardzo spokojne zwierzęta, rzadko wykazujące agresję. Wyjątkiem, jak w przypadku wielu zwierząt, jest sytuacja, gdy matka (locha) wraz z młodympotomstwem zostaje sprowokowana lub zagrożona.
  11. Świnie mają niesamowity węch i duży elastyczny ryjek, który daje siłę do grzebania w ziemi.
  12. Świnie żyją na wszystkich kontynentach z wyjątkiem Antarktydy.
  13. Świnie mają 4 palce u każdej stopy, ale chodzą tylko na 2.
  14. Osoby z alergiami na sierść kupują świnie jako zwierzątka domowe, bo szczecina jest pokryta włosami (nie gubią ich tak jak np. pies).
  15. Świnie łatwo wytresować, tak aby chodziła na smyczy, korzystała kuwety i robiła sztuczki.

Zadanie 5

Praca plastyczna do wyboru:

„Domki trzech świnek” – dziecko tworzy domki dla świnek z różnych materiałów dostępnych w domu:

– do domku z cegły można wykorzystać papierowe prostokąciki

– do domku drewnianego wszelkie gałązki, patyczki, wykałaczki itp.

– do domku ze słomy kawałki nitek wełny itp.

Dziecko rysuje kontury trzech domków, następnie wyklejają je materiałami, które wystąpiły na podstawie bajki „Trzy małe świnki”. Ozdabia pracę według własnego pomysłu.

lub

„Brudna świnka” – dziecko wycina kontury świni wydrukowane na różowym papierze. Ozdabia świnkę palcami przy użyciu kremu czekoladowego i płatków owsianych.

http://www.supercoloring.com/pl/kolorowanki/kontur-swini?version=print

Zadanie 6

Zabawa artykulacyjna:

„Powitanie zwierzątek” – ćwiczenie pobudzające aparat artykulacyjny. Na melodię Panie Janie  dziecko wybiera jakim zwierzęcym głosem chce być. Mogą to być tylko głosy zwierząt żyjących na wsi, np. kot – miau, miau;

pies – hau, hau; chomik, myszka, szczur – pi-pi; koń – iha, krowa – mu, mu, mu; owca – me, me; baran

be, be; kura – ko, ko; kogut – kukuryku; kaczka – kwa, kwa; gęś – , itp.

Zadanie 7

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych:

– „Koci spacer” – rodzic tworzy ze sznurka lub taśmy malarskiej linię. Dziecko wykonuje ćwiczenie równoważne na linii, stopa za stopą, ręce w bok i zeskok. Ćwiczenie powtarzają kilka razy.

– „Pełzające dżdżownice” – dziecko kładzie się na śliskiej powierzchni (panele, kafelki)na brzuchu , kładzie dłonie przed sobą i stara się przesunąć do przodu kilka razy, a następnie w tej samej pozycji do tyłu.

– „Kocia mama przenosi kociaki” – rodzic rozkłada na podłodze kilka par skarpetek. Dziecko siada na podłodze boso, następnie chwyta palcami prawej stopy skarpetkę-kociaka i unosi ją z prawej strony na lewą. Robi to tak długo, aż przeniesie wszystkie skarpetki. Następnie powtarza ćwiczenie w lewą stopą.

Zadanie 8

Zabawa matematyczna:

Potrzebne będą dwie miseczki  i jajka. W jednej miseczce zawsze jest mniej jajek, np. 3 i 5. Należy zapytać dziecko: jak myślisz co trzeba zrobić, aby było wszędzie tyle samo? Zadanie polega na przeliczaniu jajek w obu miskach, następnie dołożenie lub zabranie tyle jajek, aby w każdej misce było po tyle samo.

Zadanie 9

10. Piosenka „Dziadek fajną farmę miał”.

11. Prezentacja multimedialna „Zwierzęta mieszkające na wsi”.

https://l.messenger.com/l.php?u=https%3A%2F%2Fview.genial.ly%2F5e7b8aafabac3b0e39b13004%2Fpresentation-wiejskie-podworko%3Ffbclid%3DIwAR2i6KywjIFfajGCti6pAI1HkRy6TAAOoEaMLwM3f7QoZEi0d5oPh1cuLAc&h=AT2ZZl8y5Sollebrucb4pADxgUTQYSQCALJBCucUHWGY7XM_w-7lpX4L-UQjLaaBg6NIBCe4fKxdhecdYlsvOuTefFYAOtNfd734H6x76dAz_iqICOvF_cu-jqIcQrGZ7Xhc

Opracowały: A. Olszewska, K. Dobrowolska, A. Kucharczyk, M. Mielczarek, M. Mrówczyńska

Aleksandra Olszewska