Propozycje zajęć i zabaw na okres od 24 marca do 27 marca 2020 dla 5 -latków

Witaj, wiosno!

Zadanie 1

,,Wesoło jest wiosną’’ –  wiersz Dominiki Niemiec

Wiosną zieleń się zieleni, wszystko się weseli. Przebiśniegi wyglądają spod śniegowej bieli. Żonkile się żółcą, tulipany jak tęcza się mienią, z wesołością niektóre z nich się czerwienią. Ptaki po ptaszemu świergocą wszędzie wkoło. Słychać ćwiry i trele, jest radośnie, wesoło. Ludzie też jakby weselsi więcej się uśmiechają, energii im wiosna dodaje rozmaitością swoją. Nawet mama w kuchni z weselem podśpiewuje, kiedy z rana śniadanie dzieciom swym szykuje. I już na talerzu lądują wiosenne kanapki. Wyglądają jak kolorowe, wesołe kwiatki, a to za sprawą dobrego nastroju i zręcznej ręki mamy. Dlaczego? Bo wiosną w kuchni z nowalijek korzystamy.

Rozmawia z dziećmi o treści wiersza. O jakim uczuciu była mowa w wierszu? O jakiej porze roku mówił wiersz? Co jest wesołego w wiośnie? Jacy są ludzie wiosną? Co robiła mama, gdy była wesoła? Czy wy jesteście weseli, gdy nadchodzi wiosna? Dlaczego się tak czujecie? Jak okazujecie swoją radość?

Zadanie 2

„Wiosenne przysłowia” – Rodzic  odczytuje wiosenne przysłowia i rozmawia z dziećmi o ich znaczeniu:

– Kto w marcu zasieje, ten się na wiosnę śmieje.

– W marcu jak w garncu.

– Gdy w kwietniu słonko na dworze, nie będzie pustek w komorze.

– Jak przygrzeje słonko, przyjdzie kwiecień łąką.

– Kwiecień plecień, bo przeplata trochę zimy, trochę lata.

– Kwiecień, gdy deszczem plecie, to maj wystroi w kwiecie.

– Na świętego Wojciecha pierwsza wiosny pociecha.

– Jedna jaskółka wiosny nie czyni.

Zadanie 3

Praca plastyczna do wyboru:

„Motyl” – dziecko lub rodzic rysuje dużego motyla na kartce A 4.

W każdym skrzydle rysuje po dwa koła. Koloruje kontury motyla a koła wypełniania ziarnami ( kasza manna, siemię lniane, kasza gryczana, ryż, itp.) – co jest dostępne w domu. Można motylka wydrukować.

„Wiosenne drzewo” – dziecko maluje brązową farbą pień drzewa a pąki na drzewie wykonuje za pomocą złączonych kilku patyczków kosmetycznych, maczanych w żółtej, zielonej, białej lub różowej farbie. W ten sposób tworzy wiosenne drzewo.

Film instruktażowy – 1 technika przedstawiona na filmie, jest instrukcją wykonania pracy plastycznej ,,Wiosenne drzewo”. Pozostałe techniki umieszczone na filmie są kolejną propozycją pracy z dziećmi w domu.

Kolorowanka do wydruku – wiosna

Zadanie 4

Zabawa ruchowa do piosenki ,, Łokieć”

Przykładowe zabawy ruchowe:

,,Barwne motylki” – dziecko biega po pokoju, naśladując motylka. Na znak rodzica ( klaśnięcie, muzyka i jej zatrzymanie itp.) motylek wskakuje np. na poduszkę, na dywanik lub inne wyznaczone miejsce przez rodzica.

„Ćwiczymy równowagę” – dziecko pokonuje trasę od startu do mety z woreczkiem lub książką na głowie, po czym wraca do rodzica i sprawdza swój czas lub samodzielnie liczy kroki przejścia trasy.

Doskonalenie reakcji na sygnał dźwiękowy – w pokoju na podłodze rozkładamy kałuże (mogą to być, np.: poduszki) – dziecko chodzi/biega po pokoju przy dźwiękach (np.: uderzanie łyżką o pokrywkę), omijając kałuże. – na przerwę i hasło „Uwaga kałuża” dziecko przeskakuje przez najbliższą poduszkę.

Zadanie 5

Ćwiczenia artykulacyjne:

Dziecko naśladuje odgłosy deszczu oraz zabawy w kaloszach Wymawia np.; Kap! Chlap! Hop! Tup! Pac! -cicho i głośno -szybko i wolno -coraz głośnie, coraz ciszej (i odwrotnie) -śpiewając na melodię „Kurki trzy” słowa np: kap, kap, kap….lub chlap, chlap, chlap itp.

Zabawa językowa

 „Ślimak, ślimak, pokaż rogi” – dziecko wypowiada zdania: Ślimak, ślimak, pokaż rogi na różne sposoby – wolno, szybko, głośno, cicho, z zadowoleniem, ze smutkiem, ze złością itd.

Zadanie 6

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych

1. „Bociany” – dziecko porusza się po całym domu, naśladując bociana. Unosi wysoko kolana, klaszcząc w dłonie pod kolanami i mówi: kle, kle, kle. Gdy rodzic da sygnał, bocian staje nieruchomo na jednej nodze.

2. „Żabki” – dziecko porusza się po całym domu , wykonuje przysiad, ręce między stopami i naśladuje skaczące żabki. Na sygnał rodzica skacze i przybija mamie, tacie lub rodzeństwu piątkę. Ćwiczenie powtarzamy.

3. „W poszukiwaniu wiosny” – dziecko porusza się po całym domu. Na sygnał rodzica np. biedronka, motylek, bąk – rusza się lub wydają głos jak owad, którego nazwę usłyszy.

 4. „Skaczące koniki polne” – dziecko naśladują skaczące koniki polne.

Zadanie 7

Policz ile jest kwiatów danego koloru. Można kartę wydrukować i narysować w pustym polu, tyle kropek ile policzyliśmy kwiatów danego koloru.

Zabawa matematyczna– przeliczanie w zakresie 1-10 warzyw, owoców. Ustawienie warzyw np. ziemniaków od najmniejszego do największego i odwrotnie. Układanie np.ziemniaków po dwóch stronach, przeliczanie i określenie po której stronie jest więcej a po której mniej lub tyle samo.

Zabawa matematyczna i doskonalenie chwytu pęsetowego. Przekładanie 10 fasolek za pomocą chwytu pęsetowego z ich przeliczaniem.

ZADANIA DLA WSZYSTKICH CHĘTNYCH – KARTY PRACY DO WYDRUKU

Opracowały: A.Olszewska, K.Dobrowolska, A.Kucharczyk, M.Mielczarek, M. Mrówczyńska

Aleksandra Olszewska