Propozycje zajęć i zabaw na okres od 08.06 – 12.06 2020 r. „Wakacyjne podróże”.

Już niedługo wakacje. W tym tygodniu porozmawiamy o wakacyjnych wojażach i o bezpiecznym wypoczynku. Rodzice zaplanują  jak spędzicie ten czas. Może zostaniecie w Świnoujściu, a może gdzieś wyjedziecie. Gdziekolwiek będziecie życzymy wam kochani dużo słoneczka i pięknych przygód. Róbcie zdjęcia na pamiątkę z podróży!!!

Nasze wakacyjne plany   – 08.06.2020 r.(poniedziałek)

  • Gimnastyka z piosenką
  •  Rozmowa na temat zbliżających się wakacji, wysłuchanie wiersza

    „Na wakacje ruszać czas”

    Za dni kilka –o tej porze
    będę witać polskie morze.
    Bo najbardziej mi się marzy
    żeby bawić się na plaży.

    A ja chciałbym dotknąć chmury
    i dlatego jadę w góry. 
    Razem z mamą, razem z tatą
    w górach lubię spędzać lato.

    Ja na morze nie mam czasu.
    Wolę jechać het- do lasu.
    I tam z dziadkiem zbierać grzyby
    albo w rzece łowić ryby.

    Dla mnie to najlepsza pora
    żeby wskoczyć do jeziora.
    Nie chcę w upał chodzić w góry.
    Wolę jechać na Mazury.

    Morze, góry, las i rzeka;
    Wszystko to już na nas czeka.
    Bo zaczęło się już lato
    Jedźmy mamo, jedźmy tato.
  • Rozmowa na temat wiersza, wybieranie przez dzieci ilustracji przedstawiających morze, góry, las, Mazury.
https://www.youtube.com/watch?v=Ls4y1_s5czI

  • Wysłuchanie opowiadania pt. ,,Wakacje Oli” układanie zakończenia. Wskazywanie, jak należy się zachować, aby bezpiecznie spędzić wakacje
    oraz jak należy postępować w przypadku, gdy dziecko się zgubi.

    ,,Wreszcie wakacje” – powiedziała Ola budząc się rano w pokoju z widokiem na morze. To były wyczekiwane wakacje po długim roku szkolnym, obfitym w przygody i uroczystości. 
    ,,Jemy śniadanie i wychodzimy na plażę”- powiedziała mama. Po pysznej jajecznicy Ola, jej siostra Ala i tata byli już gotowi do wyjścia. Cała rodzina wyruszyła na plażę. Po drodze zatrzymali się przy budce z lodami. Lody były kolorowe a wybór niespotykanie duży. Ola i Ala nie mogły się zdecydować . 
    Kiedy Ola wybrała już malinową i pistacjową gałkę spostrzegła budkę z kolorowymi muszelkami i innymi pamiątkami z wakacji. Szybko do niej pobiegła, bo przecież obiecała babci muszelki. Gdy z zapartym tchem oglądała pamiątki nagle zobaczyła, że jest sama. A gdzie mama i tata?

    Ola szybko wybiegła ze sklepiku, ale rodziców nie było widać w pobliżu. Natychmiast udała się do pani kasjerki i powiedziała że się zgubiła, że się nazywa Ola Nowak. Pani kasjerka powiadomiła ratownika. Po chwili przez megafon zabrzmiał komunikat o znalezionej dziewczynce Oli. Po 10 minutach do sklepiku dotarli rodzice, którzy również szukali córki. Na szczęście wszystko skończyło się dobrze. Ola już na zawsze zapamięta, że nie wolno oddalać się od rodziny.”
  • Przypomnienie zasad bezpiecznych wakacji poprzez odpowiedź 
    TAK lub NIE (podniesienie kartonika z zielonym lub czerwonym kolorem), na zadane pytania:
    • Czy należy posmarować skórę kremem z filtrem, przed wyjściem na słońce?
    • Czy w lesie można palić ognisko?
    • Czy biała flaga oznacza, że można się kąpać?
    • Czy na plaży można zakopać śmieci?
    • Czy w górach można spacerować w klapkach?
    • Czy w każdym miejscu można skakać na główkę do wody?
    • Czy w górach należy zawsze iść wyznaczonym szlakiem?
    • Czy podczas jazdy na rowerze należy mieć kask?
    • Czy w czasie burzy można stać pod drzewem?
    • Czy jeśli się zgubimy, możemy prosić o pomoc nieznajomego pana?
    • Czy dzieci powinny mieć rękawki i koła ratunkowe?

  Podsumowanie zajęć – zachęcanie do aktywnego i bezpiecznego odpoczynku podczas wakacji

Dzień matematyki  – pomysły na zabawy matematyczne 09.06.2020 r.(wtorek)

  • Powitanie figur geometrycznych. Każde dziecko wybiera sobie emblemat z figurą geometryczną i dokleja taśmą dwustronną do ubrania.
    Dzieci tańczą do muzyki. Na przerwy w muzyce   witamy się z dziećmi  – Witam wszystkie koła
    – Witam wszystkie trójkąty
    – Witam wszystkie kwadraty
    – Witam wszystkie prostokąty
  • Prezentacja 4 figur geometrycznych. Zaproszenie do magicznej krainy – Figurolandii.
    Oglądanie filmu animowanego o figurach geometrycznych.
  • Wysłuchanie opowiadania „Figurolandia„.
    Za górami , za lasami była kraina „Figurolandia”, w której wszystko było zrobione z figur geometrycznych. Aby się w niej znaleźć musicie klasnąć w dłonie trzy razy. Aby zobaczyć co się w niej znajduje z waszych dłoni musicie zrobić lornetki składające się z 2 kółek. Wszyscy mamy lornetki więc dokładnie obserwujmy. Z figur były tam domy, drzewa, samochody, lizaki. Na ulicach powiewały flagi w kształcie trójkątów, na drzewach rosły owoce z figur geometrycznych, dzieci zrywały je do okrągłych koszyków, jednym słowem świat figur rozpościerał się wszędzie jak okiem sięgnąć. W krainie tej mieszkały figurowe pajacyki. Pewnej nocy zły czarodziej pozmieniał wszystko w normalne przedmioty. Bardzo smucili się mieszkańcy Figurolandii, bo ich nazwa pochodziła od tego , że wszystko było z figur geometrycznych., a teraz ich nie było. Czarodziej ogłosił, że jedynym ratunkiem na odzyskanie kształtów jest wykonanie wielu zadań przez dzielnych przedszkolaków. Jeśli uda wam się zna-leźć zagubione kształty z Figurolandii, kraina zostanie uratowana.
    By wrócić do przedszkola, każda buzia musi być wesoła, by wykonać to zadanie chwyćmy się za ręce i usiądźmy na dywanie.
  • Poznamy teraz mieszkańca Figurolandii  – pajacyka Figurka.
    Pajacyk
    Hop- rączki w górę,
    Hop- rączki w dół
    .Co to za dziwny, skaczący stwór?
    Jest koło, kwadrat,
    Prostokąt jest śliczny.
    To nasz pajacyk geometryczny
    Głowa okrągła jest jak piłeczka.
    A na tej głowie trójkątna czapeczka.
    Kwadrat to brzuszek.
    Oczy i nosek okrągłe jak groszek.
    Nogi pajaca- prostokąciki.
    Na nich z kwadratów małe buciki.
    Figur przeróżnych z kilka 
    I już jest pajacyk co skacze jak piłka.
  • Odnajdywanie w domu przedmiotów o danym kształcie .
  • Segregowanie figur geometrycznych wg. koloru, kształtu i wielkości. Przeliczanie.
  • Rozpoznawanie dotykiem figur geometrycznych ukrytych w worku.
  • Układanie figur geometrycznych ze sznurka lub szarf na dywanie.
  • Taniec przy skocznej muzyce na przerwę w muzyce dzieci rysują wspólnie z rodzicem (w powietrzu) figury geometryczne.
    Trójkąt
    Trzy kreski, trzy kąty, 
    Rysuje trójkąty. 
    Już każdy dzieciaczek 
    Trójkątny ma szlaczek

Kwadrat
Kwadraciki bardzo lubię 
W tej rodzinie się nie nudzę. 
Kwadrat równe boki ma 
Każde dziecko kwadrat zna.

Prostokąt
Jest w rodzinie też prostokąt 
Spójrz na niego, wytęż oko. 
Po dwa boki: długie, krótkie, 
Narysuję za minutkę.

Koło
Są w rodzinie też kółeczka 
Okrąglutkie jak piłeczka. 
Brak w nich rogów oraz kątów 
Tym się różnią od trójkątów.

  • Praca plastyczne – Pajacyk. Wykonanie Pajacyka z figur geometrycznych. Wycinanie, naklejanie.
  • Podsumowanie. Podziękowanie za udział w zajęciach i poprawne wykonanie zadań.

Moje wymarzone wakacje – wykonanie kartki 10.06.2020 r.(środa)

  • Zapraszamy do wysłuchania zagadki 


Kto mi powie, jaki to czas
Gdy przedszkole idzie w las
Mama z Tatą w piłkę grają
I wszyscy się opalają.
W tym magicznym czasie 
Grzyby rosną w lesie
Woda ciepła w morzu
W górach też nie gorzej
Lubię taki czas
Mogę długo spać, kto mi powie
Jak ten czas się zowie?

(
WAKACJE)

  • Dzieci siedzą na dywanie. Każdy dostaje w kopertach rozcięte na kilka części widokówki przedstawiające morze, góry, las, jeziora itp. Rodzic  prosi, aby dzieci te „puzzle” poukładały. I wyjdą miejsca, do których można wyruszyć na wakacje. A może ktoś już był w takich miejscach?
  • Zabawa ruchowa „Bierzemy misia w teczkę jedziemy na wycieczkę”.
    Wyobraźcie sobie, że za chwilkę wybieramy się na długą wycieczkę. Najpierw musimy zapakować w nasz niewidzialny plecak potrzebne nam rzeczy: Zabieramy, ubrania, buty, jedzenie, aparat i lornetkę.

Uwaga !!!Wyruszamy!!!

Najpierw jedziemy w góry, musimy się na nie wspinać. Mamy bardzo ciężki plecak, wiec dużo nas to sił kosztuje.

Teraz nad morze, musimy przepłynąć kawałek (należy naśladować ruchem, tak jakby wykonywało się te czynności).

Następny przystanek to wieś, kosimy trawę i karmimy koniki i krówki (dzieci naśladują ruch koszenia trawy –rodzic demonstruje).

Po takiej wycieczce wracamy do domu, zdejmujemy ciężki plecak i kładziemy się na dywanie i głęboko oddychamy (w tle słychać szum fal).

  • Wykonanie kartki – moje wymarzone wakacje.
    Dookoła brystolu, wszyscy przystępują do wykonania ramki na kartce. Dzieci przystępują do wykonania z kaszy mannej np. plaży, z kaszy gryczanej góry. Z kolorowych gazet można powydzierać gotowe miejsca, połączyć i ponaklejać, wedle uznania twórców. Wystawa wszystkich kartek.
  • Zabawa z piosenką „Lato, lato”

Opowieść ruchowa „Jedziemy na wakacje” 12.06.2020 r.(piątek)

Dzisiejsze propozycje zabaw dotyczą bezpiecznego odpoczynku i właściwego zachowywania się podczas wakacyjnych wyjazdów.

  • Na wakacjach – zabawa ruchowa. Dzieci udają się w podróż wakacyjną wykorzystując różne środki lokomocji. Rodzic uprzednio informując co trzeba będzie zrobić podnosi ilustrację przedstawiającą  dany środek lokomocji, a dzieci naśladują dany środek transportu.
  • Mali ratownicy – zabawa muzyczna połączona z nauką zasad . Dzieci dostają „megafony” (rolki po papierze toaletowym). Rodzic odtwarza utwór instrumentalny „Skoczna muzyka”, a dzieci tańczą z rolkami według pomysłu rodzica (na zmianę- w miejscu w obwodzie koła). Na przerwę w muzyce rodzic przedstawia wybraną zasadę właściwego zachowania się podczas odpoczynku, a dziecko powtarza   ją przez megafon – jak ratownicy na plaży.
  • Ważne telefony –rodzic pokazuje ilustracje pojazdów pogotowia ratunkowego, straży pożarnej i policji oraz cyfry składające się na numery alarmowe. Dzieci próbują odgadnąć, który numer pasuje do danego pojazdu ratowniczego.

Propozycje zabaw integracyjnych na wakacyjne dni

Zabawa „Ja i Ty” – dzieci maszerują, na sygnał STOP, zatrzymują się tworząc pary. Stojąc w miejscu pokazując na siebie mówią „Ja”, następnie pokazują na partnera mówią „Ty”, uderzają wzajemnie w dłonie mówiąc „To my”.
Zabawa „Pracusie i leniuszki” – pracusie wykonują różne czynności, np. zamiatają, podlewają kwiaty, układają zabawki…, leniuszki – przeciągają się, ziewają, poruszają się bardzo wolno itp.
 Zabawa z piłką „ Jestem piłką” – Dzieci zamieniają się w piłki i naśladują wszystkie ruchy, jakie wykonuje piłka poruszana przez rodzica:rodzic odbija piłkę o podłogę w różnym tempie, dzieci skaczą obunóż, w miejscu w takim samym tempie jak piłka,rodzic kołysze piłkę, trzymając ją oburącz wysoko nad głową, dzieci kołyszą się na boki w tym samym tempie co piłka,rodzic kręci piłką jak bąkiem, dzieci obracają się w miejscu,rodzic toczy piłkę po podłodze, dzieci kładą się i turlają po podłodze,rodzic wystukuje piłką różne rytmy, dzieci je wyklaskują.    

Zapraszamy chętne dzieci do kolorowanek.

 

Rodzic pyta dzieci ,co jest potrzebne by wyjechać na wakacje i wraz z nimi pakuje walizkę na wyjazd. Pokazuje obrazek lub widokówkę przedstawiającą „góry” i pyta dzieci dokąd teraz jedziemy ?

Rodzic proponuje wyruszenie w górską trasę – rozkłada przeszkody (poduszki, koce).  Idąc pierwszy pokazuje na czym polega zadanie (przechodzenie przez górską kamienistą drogę oraz przeskok przez strumyk – poduszka). Gdy dzieci dotrą na szczyt po torze przeszkód – obserwują krajobraz, tworząc „lornetki” z rąk i podziwiają widok.

 Następnie proponuje dzieciom, by wyjęły z walizki ręczniki i położyły się na nie. Jesteśmy nad morzem. W tym czasie włącza muzykę relaksacyjną „szum morza”, mówiąc dzieciom, że leżą na plaży i morze omywa im stopy, jest ciepło, przyjemnie. Dzieci wyobrażają sobie, że są nad morzem – relaksacja.

Potem rodzic pokazuje widokówkę z widokiem jeziora i przenosi się nad jezioro wraz z dziećmi przy piosence: „Niech żyją wakacje” . 

Życzymy Wam kochani miłego i bezpiecznego odpoczynku, gdziekolwiek będziecie. Cieszcie się słońcem !!!    

Elżbieta Łukomska