Propozycje zajęć i zabaw na okres od 06.04 do 10.04.2020r. Grupa „Muchomorki”

Zadanie 1

Przywitanie: zabawa integracyjna „Każda rączka”
Każda rączka, każda rączka
pięć paluszków ma, pięć paluszków ma,
paluszki składamy, wszystkimi klaskamy
raz i dwa, raz i dwa.

Prawa rączka, lewa rączka
pięć paluszków ma, pięć paluszków ma,
paluszki witamy, głośno przeliczamy,
ty i ja, ty i ja.
1, 2, 3…

  1. Opowiadanie „Bajeczka wielkanocna” A. Galicy

Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków.

– Jeszcze chwilkę – mruczały wierzbowe Kotki – daj nam jeszcze pospać, dlaczego musimy wstawać?

A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło:

– Tak to już jest, że wy musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty.

Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych Kotków, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka – puk-puk i przygrzewało mocno.

– Stuk-stuk – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki, żółty Kurczaczek. Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką.

– Najwyższy czas – powiedziało – to dopiero byłoby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc.

Teraz Słońce zaczęło rozglądać się dookoła po łące, przeczesywało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę.

– Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka?

-Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś.

– Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące.

– Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie.

– Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki.

A Słońce wędrowało po niebie i rozglądało się dokoła, aż zanurzyło złote ręce w stogu siana i zaczęło z kimś rozmawiać.

– Wstawaj śpioszku – mówiło – baś, baś, już czas, baś, baś.

A to „coś” odpowiedziało mu głosem dzwoneczka : dzeń-dzeń, dzeń-dzeń.

Zajączek z Kurczątkiem wyciągali z ciekawości szyje, a wierzbowe Kotki pierwsze zobaczyły, że to „coś” ma śliczny biały kożuszek i jest bardzo małe.

– Co to? Co to? – pytał Zajączek.

– Dlaczego tak dzwoni? – piszczał Kurczaczek.

I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwonkiem na szyi.

– To już święta, święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę:

„W Wielkanocny poranek

Dzwoni dzwonkiem Baranek,

A Kurczątko z Zającem

Podskakują na łące.

Wielkanocne Kotki,

Robiąc miny słodkie,

Już wyjrzały z pączka,

Siedzą na gałązkach.

Kiedy będzie Wielkanoc

Wierzbę pytają”.

Rozmowa temat wysłuchanego opowiadania.

  • Kto wydostał się z pękniętej skorupki?
  • Kogo słoneczko szukało wśród traw pod lasem?
  • Kogo przyprowadziło słońce do kurczaczka i zajączka?
  • O czym szumiały wierzbowe Kotki?
  • Z czym kojarzy się Wam Wielkanoc?


  1. Zabawa ruchowa przy muzyce „Taniec kurcząt”. Mama jest słoneczkiem tata, dziecko albo rodzeństwo są kurczaczkami, które śpią zamknięte w skorupce jaja. Dzieci-kurczaczki kładą się na dywanie i zasypiają. Słońce spaceruje wśród skorupek, delikatnie dotyka główek śpiących dzieci, dotknięte dziecko powoli wstaje, rozgląda się i zaczyna swój dowolny taniec na łące.

„Taniec kurcząt” https://www.youtube.com/watch?v=_tIGCNJWqVw

3. Propozycje świątecznych kolorowanek.


https://miastodzieci.pl/kolorowanki/smaczne-swieta/
https://miastodzieci.pl/kolorowanki/palemka-wielkanocna/

Zadanie 2
„W poszukiwaniu pisanek”
– posłuchajcie wiersza o pisankach i policzcie je

„Pisanki” – czytamy wiersz S. Aleksandrzaka

„Pisanki”
Dzieci obsiadły stół i malują pisanki:
Pierwsza ma kreski
Druga – kółka zielone
Trzecia – drobne kwiaty
Czwarta – dużo kropek
Piąta – gwiazdki świecące
Szósta – znów zygzaki
Siódma – barwne kwiaty jak astry lub maki
Ósma – wąskie szlaczki z zieloniutkich listków
Dziewiąta – ma już prawie wszystko:
I kropki i zygzaki i paseczków wiele
I czerwień i złoto i błękit i zieleń
I dziesiąta – największa – piękna, przystrojona w kolory tęczy
Dumne są z nich dzieci wszystkie.

  • Omówienie treści wiersza – opisywanie wyglądu pisanek.
  • Przeliczanie pisanek, dopasowywanie liczebnika porządkowego do odpowiedniej pisanki.

Zapraszamy do kolorowania świątecznych obrazków

https://miastodzieci.pl/kolorowanki/pokoloruj-wielkanocna-pisanke/
https://miastodzieci.pl/kolorowanki/pisanka-wielkanocna/
https://miastodzieci.pl/kolorowanki/pisanka-z-kurczarczkiem/
https://miastodzieci.pl/kolorowanki/pisanka-wielkanocna/

https://miastodzieci.pl/kolorowanki/pisanka-z-kurczarczkiem/

Zadanie 3

Piosenka pt.”Pisanki, pisanki ”

Zachęcamy do wykonania razem z dzieckiem wielkanocnych ozdób. To nasze propozycje

Wielkanocne ozdoby https://www.youtube.com/watch?v=TpOQuQX3N5M

#kreatywnamama#dekoracjewielkanocne#ozdobywielkanocne

Pomysły na ozdoby świąteczne https://mamacarla.pl/12-pomyslow-ozdoby-wielkanocne-diy-dzieci/

Zadanie 4

Piosenka “Zając malowany” muz.: Barbara Kolago, sł.: Dorota Gellner

Piosenka

1. Przeprowadzenie ćwiczeń z podkładem muzycznym:

marsz w miejscu,

marsz -kilka kroków w przód, następnie w tył, powrót do pozycji wyjściowej,

podskoki obunóż w miejscu,przejście do rozkroku, ruchy głowy raz w lewo, raz w prawo,

na raz -klaśnięcie nad głową, na dwa -opuszczanie rąk wzdłuż tułowia,

przejście do leżenia na brzuchu -chwyt za pięty -„płyniemy łódką”,

przejście do leżenia na plecach -unoszenie nóg w górę, powolne opuszczanie.

UWAGA:Jeżeli ćwiczenie sprawia dziecku trudność, wykonuje je w swoim tempie.

2. Ćwiczenia oddechowe:

dziecko siada na dywanie, otrzymuje chusteczkę do ręki (chusteczka podzielona jest na jak najcieńsze warstwy),

dziecko trzyma chusteczkę za dwa rogi, nabiera nosem powietrze i dmucha tak, aby chusteczka się unosiła,

powtórzenie tego samego ćwiczenia ale z trzymaniem za jeden róg,

dziecko maszeruje po pokoju do muzyki, na przerwę (pauzę) dmucha tak, aby chusteczka uniosła się w powietrzu i opadła na ziemię.

3. Zabawa w „chusteczkowe auta” –chusteczka leży na podłodze. Dziecko dmucha pod chusteczkę, a„auta” przesuwają się po ziemi. Konkurs chusteczkowy –dziecko siada obok mamy, taty, rodzeństwa, wszyscy trzymają chusteczkę za dwa rogi. Na akcent w muzyce dmuchają w chusteczki. Wszyscy obserwują, która chusteczka pofrunęła najdalej.

Zwijamy chusteczki w kuleczki i rzucamy do kosza .

Zadanie 5

Zestaw zajęć ruchowych „Zabawy z gazetami”

  • Dziecko z rodzicami i rodzeństwem maszerują po kole na palcach i na pietach.(można maszerować przy ulubionej muzyce).
  • Dziecko kładzie się na brzuchu, a następnie na plecach z tej pozycji wykonują turlanie raz w jedną raz w druga stronę – wyczuwanie całego ciała.
  • Każde dziecko bierze sobie gazetę . Wykonuje siad skrzyżny(siada po turecku) i rytmicznie porusza wyciągniętą gazetą trzymaną na wyciągniętych do góry dłoniach. Na przemian do muzyki szybkiej lub wolnej albo do rytmicznego wyklaskiwania przez dorosłego zmiennego tempa – rozwijanie płynności ruchów.
  • Dziecko skacze rytmicznie z gazeta trzymaną w dłoni – rozwijanie płynności ruchów w przestrzeni.
  • Dziecko przechodzi do czworakowania. Kładzie gazetę na podłodze wokół której czworakuje. Na sygnał dziecko siada skrzyżnie na gazecie.
  • Dziecko zgniata gazetę formując kulę. Na sygnał rzuca kulkę w górę, a gdy upadnie podnosi ja i rzuca ponownie.
  • Przechodzi następnie do siadu skrzyżnego i przekłada kulkę z jednej ręki do drugiej. Na sygnał kładzie kulkę na podłodze.
  • Leżenie na plecach mięśnie rozluźnione, ćwiczenia oddechowe.

Miłej zabawy.

Opracowały: E. Łukomska G. Krychowiak

Grażyna Krychowiak