Program kształtowania nawyków 23.04 – 08.05.2020 r.

Wiosenna energia”.

Ważne by zestaw ćwiczeń wykonywać w miarę codziennie.

I Ćwiczenia rozmachowe:

1.  Płynne ruchy ramion – naśladujemy ruchy, pokazujemy dziecku czynność

  • Zamieniamy się w płacząca wierzbę. Stańcie w odpowiednim miejscu i rozstawcie szeroko nogi. Stójcie bardzo mocno, ponieważ wasze nogi są korzeniami drzewa, które wrastają głęboko w ziemię. Wasze ciało jest pniem drzewa, wasze ręce są gałęziami, a paluszki listeczkami. Podnieście ręce głęboko ponad głowę. Wyobrażamy sobie, że przychodzi burza i wieje porwisty wiatr (jak chwieje się wierzba), teraz niebo jest pogodne bez wiatru, zaczyna wiać lekki wietrzyk, itd. (rodzic podaje instrukcje i wykonujecie wspólnie, zachęcamy też dziecko do wymyślania pogody);
  • Rodzic i dziecko stoją naprzeciwko siebie w odległości trzech kroków. Każde z nich trzyma balonik. Oboje jednocześnie rzucają balonik mocno za siebie i biegną chwycić upuszczony balonik rodzic dziecka, dziecko rodzica. Znowu rzucają za siebie i znowu biegną by złapać itd.
  1. Kinezjologia Edukacyjna – rysowanie oburącz na ścianie (kwiatki, motylki, choinki), palce wskazujące w jednym punkcie, rozchodzą się i spotykają, itd.
  2. Dziecko i rodzic mają po dwie kartki z bloku rysunkowego (dobrze gdyby każde miało w innym kolorze). Układają obie kartki przed sobą stają na kartce ułożonej wyżej. Sięgają po swoją kartkę z tyłu, przekładają do przodu kładą by dotykała kartki na której stoją, przechodzą na ułożoną przed sobą kartkę i znowu sięgają po kartkę z tyłu, przekładają do przodu, przechodzą na nią itd. Ścigają się do mety. Na mecie możemy położyć jakąś nagrodę, kto pierwszy dojdzie do niej to ona jest jego (może być mandarynka lub czekoladka według uznania rodzica).

II Zabawy izometryczne:

 – ćwiczenia naprzemienne – dzieci już je znają, prawa ręka dotyka uniesionego do góry kolanka lewej nogi, potem zmiana lewa ręka dotyka uniesionego do góry kolanka prawej nogi;

– izometria – Dziecko składa dłonie na piersiach jak do modlitwy (łokcie w linii prostej, barki opuszczone). Robi wdech. Podczas wydechu powietrza, gdy rodzic liczy do 6, dłonie dzieci muszą napierać na siebie ze wszystkich sił. Potem odprężamy dłonie, dziecko rozchyla palce jak paszczę aligatora. Powtarzamy sekwencję jeszcze raz.

III Ćwiczenia dłoni

  1. „Odzyskaj energię” – dziecko z całej siły pociera dłonie, jedna o drugą, potrząsa nimi, następnie chwyta energicznie za każdy palec i ciągnie jakby chciało go sobie oderwać. Znowu potrząsa dłońmi. Teraz zaciska palce w pięści i rozluźnia nadgarstki, tak jakby chciało zastukać do drzwi. Wyciąga ręce wysoko ku niebu i opuszcza energicznie ponownie strzepując dłonie.

Opracowała terapeuta Teresa Musielak

Elżbieta Łukomska
%d bloggers like this: